Tökéletesre csiszolt gyémántként ragyogna az Audi legkedveltebb modellje, ha nem a gyári szürke egyenruhát öntötték volna rá. Szerény, visszafogott eminenciás, aki csak akkor beszél, ha kérdezik. Alapmotorjával faggattuk a vadonatúj A4-est.
Újdonságok
Bár kívülről jóformán a lámpatestek V-alakú törése hoz csak újat a kilencedik generációs A4-esben, belül sok minden megváltozott. Ami maradt: a rend, és a rend rendje. A szedán 4,73 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,43 méter magas, 24 milliméterrel hosszabb és 16-tal szélesebb az elődjénél a tengelytáv 12 milliméterrel bővülve 2,82 méterre nőtt. Javítottak aerodinamikáján, 0,23-as cw értéke kimagasló. Átlagosan 120 kilogrammtól szabadult meg a korábbi modellhez viszonyítva, így például a tesztelt 1,4-es verzió S tronic váltóval 1415 kilogrammot nyom üresen a mérlegen. Az utastér szellősebb lett, a fejtér 24 milliméterrel, a válltér 11 milliméterrel nagyobb a nyolcadikos A4-esnél. A személyes hangulatról a 30 különböző színben változtatható LED-es belső világítás, a vezető tájékoztatásáról 12,3 hüvelykes digitális műszerfal gondoskodik. Ehhez társul a központi fedélzeti rendszer, 8,3 hüvelykes újabb képernyővel (fix, a műszerfal tetején), amely a mai összes intelligens kapcsolódást támogatja, a wifi-megosztástól a telefonunk tükrözéséig, legyen az androidos vagy Steve Jobs-os készülék.
Technológia
Legkisebb motorral tettük próbára az A4-est, az 1,4 literes győri négyhengeres 150 lóerős és 250 Nm a legnagyobb forgatónyomatéka. Az Euro 6-os normáknak megfelelő 1.4 TFSI 8,9 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre a kocsit, végsebessége 210 kilométer/óra.
Futóműve elöl ötlengőkaros, a nagyrészt alumínium kialakítás miatt jelentősen mérsékelték a rugózatlan tömeget. Az elektromechanikus szervokormány 3,5 kilóval lett könnyebb, miközben az elődnél direktebb akar lenni, kisebb-nagyobb sikerekkel. Hátul is új a felfüggesztés, amelyen további 5 kilót spóroltak meg. A 18 hüvelykes kerekek mögött elöl 338 milliméter átmérőjű féktárcsák gondoskodnak a lassításról.
Biztonság
Az Audi A4 az egyik legbiztonságosabb járműnek számít. Az Euro NCAP konzorcium a legjobb, azaz ötcsillagos minősítéssel díjazta a jármű gyalogosvédelemét, illetve az autóban utazó felnőtt és gyermek utasok védelmét. Az Audi A4 elnyerte az „Euro NCAP advanced“ elismerést is, amelyet az alapfelszereltség részét képező másodlagos ütközésvédelemnek és az extraként rendelhető Audi pre sense basic rendszernek köszönhetően érdemelt ki. A másodlagos ütközésvédelem automatikus fékezéssel csökkenti a megcsúszás és az újabb ütközés veszélyét a balesetet követően. Az Audi pre sense basic a balesetveszélyes helyzetekben automatikusan megfeszíti a biztonsági öveket, felhúzza az oldalablakokat és becsukja a tolótetőt. Az Audi A4 „integrált biztonságának” központi építőeleme az alapfelszereltség részét képező Audi pre sense city vezetéstámogató rendszer, amely nemcsak előre figyelmezteti a vezetőt, hanem vészfékezést is végrehajt. A rendszer 85 kilométer/óra sebességig figyeli, hogy van-e a jármű előtt másik gépjármű vagy gyalogos. Ha ütközés veszélye áll fenn, a rendszer több lépcsőben figyelmezteti a vezetőt: először hang- és fényjelzéssel figyelmeztetést ad, majd enyhe figyelmeztető fékezés következik és végül szükség esetén az automatikus vészfékezés. A még nagyobb biztonság érdekében számos további vezetéstámogató rendszerrel szerelték fel az Audi A4 típust. Ezek közé tartozik a vészhelyzetben kitérő manővert támogató rendszer, a balra kanyarodásban segítő rendszer és a kiszállás-figyelmeztető rendszer. Amíg az első rendszer segíti a vezetőt az akadály kikerülésében, addig a második figyeli a szembejövő forgalmat kis sebességű balra kanyarodás során. Veszélyes helyzetben a rendszer automatikusan álló helyzetig fékezi az A4 típust, így megakadályozza a bekanyarodást. A kiszállás-figyelmeztető rendszer minimalizálja a sérülésveszélyt az ajtók kinyitásakor. Amikor hátulról közeledő járművet érzékel a rendszer, felvillanó piros LED-ek segítségével figyelmezteti az utasokat az ajtó kinyitása előtt.
Az összes fellelhető biztonsági, kényelmi asszisztens rendelhető az A4-hez, közepesen felszerelt tesztautónk nem szenvedett hiányt semmi fontosban. Sávtartó és parkolássegítőt is kaptunk, de ha még szánunk rá pár százezret szuper biztonságos kocsit is kaphatunk a pénzünkért.
Beszállítók
Íme, az Audi A4 főbb beszállító, köztük számos hazánkban és a térségben is tevékeny vállalattal:
MAZZUCCONI – alumínium kormányműház (Tier 2)
HOERBIGER – szinkronizáló szerkezet elemei
TENNECO – első és hátsó lengéscsillapítók (Kecskeméten van gyára, de a lengéscsillapítók nem itt készülnek)
MAGNETI MARELLI – műszerfali kijelző
ELRINGKLINGER – tömítések (Kecskemét)
OERLIKON – szinkronizáló szerkezet (Székesfehérvár, Debrecen)
MAHLE – fűtés, szellőzés, légkondi (Balassagyarmat)
WEBASTO – napfénytető
AUDI HUNGARIA – motor (Győr)
DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)
CROMODORA WHEELS – kerekek
PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők
JOHNSON CONTROLS – hátsó ülések rögzítése (Mezőlak)
SMR AUTOMOTIVE – külső visszapillantók (Mosonszolnok)
KAUTEX TEXTRON – üzemanyagtank (Krajova)
DELPHI – ultrahang érzékelők (Szombathely)
CIKAUTXO – kipufogó felfüggesztés (Érsekújvár)
BROSE – ülésrendszerek (Kecskemét)
TRW – kapaszkodó fogantyúk
TEKLAS – klíma tömlők
AXALTA – alapozó festékek
GKN DRIVELINE – első féltengelyek
PLASTIC OMNIUM – SCR tank (Szlovákia)
DANA – hengerfejtömítés (Győr)
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC – légzsák visszaállító gyűrűk
STANLEY ENGINEERED FASTENING – fém és műanyag rögzítők
LUK – kerékcsapágyak (Szombathely)
FREUDENBERG – lengéscsillapító tömítések (Kecskemét)
DR SCHNEIDER – szellőző csatornák
FAIST CHEMTEC – hangtompítók
GRUPO ANTOLIN – hangulatvilágítás (Helvécia)
EDSCHA – ajtók csuklópántjai
GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)
INDUSTRIALESUD S.P.A. – tetőkárpit
Gyártás
Az immár 28 éve Ingolstadban készülő Audi A4 új modulrendszerre épül, amelyet az Audinál MLB evónak neveztek el. Ezt használják a hosszmotoros Audikhoz. Újdonsága, hogy nagyobb teret enged többféle fém használatához, vagyis a nagyobb Audik több alumíniumot tartalmazhatnak.
Az A4 gyártásával kapcsolatban elég szűkösek a rendelkezésünkre álló adatok, de az 1.4 TFSI annál beszédesebb körülmények között születik. Nézzük, hogyan. Az egynégyest, ahogy a többi motort is, Ingolstadtban fejlesztik, de a magyar mérnökök korán bekapcsolódunk a munkába, és már a tervezőasztalon keresik azokat az innovációkat, megoldásokat, amelyek növelik majd a motor hatékonyságát. A tervek elkészülését követően jön a prototípus megalkotása. Koncepció- vagy kísérleti motorok születnek Győrben is az Audi Hungaria Kísérleti Motorgyártó Központjában. Egy koncepciómotornak több építési fázisa is elkészül, hiszen az újabb és újabb fejlesztéseket újra és újra tesztelni kell. Egy kísérleti motor kifejlesztése közel négy évet vesz igénybe, a prototípus építéséhez egy új, modern szerelősort is kialakítottak Győrben. A sor sajátossága, hogy az egyes lépések W-LAN hálózaton keresztül online hívhatók le, ellenőrizhetők , dokumentálhatók, a paraméterek bármikor visszakereshetők. Működés közben a rendszer folyamatosan felügyeli az egyes összetevők, kenő- és alapanyagok viselkedését a motoron belül. A központban emellett kísérleti alkatrészek gyártása és analízise is zajlik. Az új elképzelések modellezésére virtuális elemzések és szimulációk mellett háromdimenziós nyomtatóval előállított próbaalkatrészeket is használnak, melyek segítségével egyszerűen és költséghatékony módon végezhetők el a szerelési próbák. Egy kísérleti motor következő állomása a fékpad, ahol bejárató és tartós teszteknek vetik alá az újszülöttet, hogy kiderüljön, az elképzelések a gyakorlatban is megfelelően működnek-e. Többféle teszt van: a városi araszoló forgalomtól kezdve a versenypályák terheléséig mindent tudnak szimulálni. Berendezéseik lehetővé teszik a motorok tesztelését például a teljesítmény, a károsanyag-kibocsátás és a zajszint szempontjából, de fontos téma a súrlódás is. A termék fejlesztésével párhuzamosan elindul a gyártás megtervezésének folyamata is. Egy motor energiahatékonysága nem csupán a beépített technológiáktól függ, hanem attól is mennyire fenntartható gyártási folyamat eredménye. Az Audi Hungariánál ezért a gyártástervezés során is nagy figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra. Miután a motor szériaéretté vált és az előszéria során a gyártósor is bizonyított, indulhat a sorozatgyártás. Az Audi Hungariánál a motorgyártást két nagy terület alkotja: a stratégiai alkatrészek mechanikus megmunkálása és a motor összeszerelése zajlik. A győri motorgyártás leginkább energiahatékonyabb motorja jelenleg az 1,4 literes négyhengeres TFSI. Az 1.4 literes TFSI számos innovációt tartalmaz: szívócsőbe integrált töltőlevegő-hűtőt, vezérelhető hengerlekapcsolást, közvetlenül a hengerfejre szerelt turbófeltöltőt. Innováció az is, hogy a forró kipufogógázt vízköpennyel hűtik.
Szubjektív
Tesztautónk kifejezetten üzleti, céges, vezetői autó. Jól felszerelt, mértéktartó, semmi túlzás sincs benne. Egyszerű, szürke-fekete a beltér. Helykínálata megfelelő, a beülés, illetve a kiszállás nem nehézkes. Az utastérben a minőség kínzóan tökéletes, emiatt kissé rideg, távolságtartó hangulata.
Tágra nyílik és jól kihasználható a 480 literes csomagtartó, alapáron járnak az osztottan dönthető hátsó üléstámlák, a szatyrok rögzítését pedig kihajtható akasztók segítik. Tesztautónkban bixenon lámpák világítottak, de mintegy 440 ezer forintért LED fényszórókat is rendelhetünk.
Motorja csendes járású, halk és viszonylag (versenytársaival összehasonlítva) takarékos, miközben elég dinamikusan vezethető. A 150 lóerő bőven elég az 1,4 tonnás kocsi magabiztos mozgatásához. Nyomatékmaximuma már alacsony fordulaton (percenként 1500-3500-as fordulaton) elérhető. 90 kilométer/órás tempónál alig 1450-at forog a főtengely, 100-nál 1550-et, 110-nél 1750-et, városban is élénk, de amíg a turbó nem kapcsol be, úgy viselkedik, mint egy kisautó. Ha megjön a löket és morgóra vált a motor hangzása, szépen megiramodik. Elindulási hajlama azonban gyenge, a DSG hétfokozatú váltó nem természetesen, sokkal inkább programozottan, gépiesen kapcsol, nem tanulékony. Elinduláskor sokat gondolkodik a DSG, ha lámpánál kilőnénk, akkor inkább S fokozatban tegyük, akkor pörgősebben és dinamikusan indul. Szabadonfutó üzemmódot is lehetővé tesz, ha levesszük a lábunkat a gézpedálról, a váltó szétkapcsol és üresben gurul az autó. Az A4 zaj- és menetkomfortja kiváló, üléseinek kényelme átlagos. A nehezen kezelhető MMI szórakoztató- és információs rendszer lehetne barátibb.
Kormányzása precíz, úthibákon zajosan csillapít, útfekvése stabil, hátsó futóműjét kissé sprődnek éreztem. A mintegy 300 kilométeres teszt során 7,6 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként kemény mínuszokban és főként elővárosban használva.
Költségek
Szinte minden feláras az A4-eshez, így könnyű az extrákra pár milliót még eltapsolni az amúgy is borsos, közel 10 millió forintos (automatával) alapáron felül. A garancia 2 év gyári, plusz 2 év vagy 200 000 kilométeres importőri jótállás jár.
Kép és szöveg: Biró Csongor