A német ipar csúcsterméke a hosszított hetes BMW, amelyben megnyugtatóan duruzsol a V8-as, szépen szól a Bowers&Wilkins hifi, határozottan masszíroznak a bőrfotelek és a létező összes vezetősegéd lesi a parancsainkat és vigyázza utunkat.Tudta, hogy számos alkatrésze Magyarországon készül?
Újdonságok
Hosszú, méltóságteljes orra, hosszú fara és elnyújtott, lapos, karbonszállal könnyített teste minden tekintetet begyűjt. Többnyire elismerő, részben irigy pillantásokat. Hogy is ne legyenek irigyek az emberek egy ilyen gyönyörű limuzinra. És ők még nem is tudják, hogy ebben a kivitelben 52,7 millió az ára.
A gesztusvezérlés igazi parasztvakítás, de ha egyszer az ujjunkkal körözve hangosabbra vesszük a hifit, metálvillával váltunk TV-csatornát, értékelni fogjuk a vívmányt. Magamnak ilyen játékot nem rendelnék a hetesbe és mostantól az ötösbe sem, mert a legújabb BMW is megkapta ezt a funkciót.
Lézer fényszóró varázsol nappalt az éjszakából, színes kijelzős érintőfelületes kulcsról és a hátsó kartámaszból kivehető Samsung táblagépről is irányíthatjuk például az állófűtést, vagy az árnyékolást, de elfektethetjük az üléseket. Légrugói kisimítják az utakat, az éjjellátó segítségével látjuk az út szélén haladó gyalogosokat. Az adaptív fényszórók 600 méterre tolják ki sötétben a látható távolságot, vakításmentes, automatikusan kikerüli nyalábjaival az előttünk, illetve a szemből haladókat. A gyalogosokra és a biciklisekre is vigyáz: egy nyalábbal rájuk világít, majd két-háromszor rájuk villant, így figyelmeztetve őket és a sofőrt is a veszélyre. Kiegészítésképpen egy piros gyalogos figura is megjelenik a vetített kijelzőn. Ha netán mégsem fékeznénk, a vészfékező mechanizmust már gyalogosokra is beprogramozták.
Az elektromosan állítható, memóriás és masszírozó elnöki komfortülések, hátul pedig a szintén masszírozós, elfektethető fotelek gondoskodnak a hosszú utazások során is a lehető legmagasabb színvonalú kényelemről. Az ülések egyidejűleg szellőztethetők és fűthetők, az állófűtést az okos kulcsról is kapcsolhatjuk, vagy időzíthetjük a klímát. Nemcsak sima masszázs van elöl, hanem lehet csak külön hátat, derekat, vállat, egész testet, feneket, medencét átmozgatni.
A parkolást 360 fokos kameranézet segíti, a gesztusvezérléssel (összefogott hüvelyk- és mutatóujjunkkal körözve, mintha egy függönyt huzigálnánk) váltogathatunk a nézőpontok között, forgatva teljes gömbpanorámát kapunk a környezetről.
A B oszlopon felirat hirdeti, hogy a vázban is van innováció: a hetesben szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) alkot korszerű kombinációt az acéllal és az alumíniummal. Ez a vegyes anyaghasználat jóval szilárdabb utascella kialakítását tette lehetővé, az új BMW 7-es sorozat tagjai akár 130 kilogrammal is könnyebbek lehetnek elődjeiknél. Az alumínium ajtók a fokozatmentes nyitási mechanikával előre beállított akadópontok nélkül, a kívánt szögben fixálhatók a kényelmes ki- és beszálláshoz.
Vezetősegédek garmadája, sőt armadája növeli a kényelmet és a biztonságot. Új a hátsó ütközésvédelem, az első és hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, félig önvezetést kínál a kormányzás- és sáv-asszisztens, a sávtartó-asszisztens aktív oldalütközés-védelemmel, a közlekedési torlódás asszisztens. Parkolósegédjét nem próbáltam ki, de a kulcsról történő távirányítást annál többször. Kívülről, a kulcs érintőképernyője segítségével előre és hátrafelé is mozgathatjuk az autót, a kormány aktív és kormányoz a rendszer, ha éppen arra szükség van, a motort is a távkapcsolóról tudjuk elindítani és leállítani.
Technológia
A BMW mozdulatvezérlési rendszerében egy a belső visszapillantó aljába rejtett kamera figyeli az előre betanult mozdulatainkat. A háromdimenziós érzékelők teszik lehetővé az szórakoztató és információs rendszer ilyetén kezelését. Ha körözünk az ujjunkkal, hangosodik, vagy halkul a zene, ha pedig V betűt formázó két ujjal hirtelen a kijelző irányába bökünk, elnémítjuk a zenét. Ehhez a mozdulathoz számos egyéb funkciót társíthatunk, a következő zeneszám, a következő rádióadó, vagy TV-adó kiválasztását például. Legyintéssel a bejövő telefonhívásokat fogadhatjuk, illetve el is utasíthatjuk.
Az első ülések háttámláiba hatalmas méretű, széles tévéket építettek be, így a középkonzoli Samsunggal együtt akár négy kijelzőt is figyelhetünk. Az elnöki luxuslimuzin négyszemélyes, a méretes, pezsgőhűtőt is tartalmazó 7 hüvelykes, szervomotor segítségével kiemelhető táblagép a kényelmi berendezések, valamint a szórakoztató és navigációs rendszer, valamint a kommunikációs funkciók kezelésére is alkalmas. Az első ülések közötti vaskos kartámaszban indukciós töltő található, az okos kulcs innen szív energiát.
A teljesen légrugós (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink, alapáron elöl-hátul légrugós és szintszabályzós, adaptív lengéscsillapítókkal szerelték) hetes a Mercedes-Benz luxuslimuzinjához (S-osztály) hasonlóan kamerával pásztázza az utat, úthibákat keresve és annak megfelelően állítva a rugózást. Emellett kanyarban ellen tud tartani a karosszéria dőlésének, amelynek hatására puha beállítás mellett sem dől, ha nem erőltetjük. Sportosra váltva közvetlenebb a kocsi, a farát azonban nem tolja, az xDrive ebben meggátolja. Hatvan kilométer/óra felett az első kerekekkel megegyező, azalatt ellentétes irányba fordulnak el a hátsó kerekek, így a 14 centivel középen megtoldott hetes fantasztikus könnyedséggel fordul.
A takarékos használatot segíti az eco pro mód vitorlázó funkciója, amely 50 és 160 kilométer/óra között gázelvételkor önműködően leválasztja a hajtásláncot a motorról. Szintén spórol a hetes az aktív hűtőmaszkjával: a függőleges lamellák nyílnak és záródnak a motor hűtésigényének megfelelően. Hatótávja vezetési stílustól függően 5-700 kilométer lehet, visszafogottan használva a kocsit 11,5 literes átlagfogyasztást mértem 100 kilométerenként, ami az élményhez képest reális.
Szubjektív
Nagyon halk az autó, a biturbó V8-as visszafogottan duruzsol, a motor maga hallatná a hangját, de a vaskos szigetelés minden külső zajt kiiktat. Sportosan használva megélénkül az orgánuma, nem kell hanggenerátor, hogy halljuk a 450 lóerő dübörgését, de azért ez a V8 nem az a V8, amivel egy Mustang üvölt. Az üresen 2 tonnás kocsit a 650 Nm nyomaték (már percenként 1800-as fordulatnál rendelkezésre áll) 4,5 másodperc alatt katapultálja álló helyzetből száz kilométer/órás sebességre. Turbólyuk nincs, a nyolcfokozatú kormányról is kapcsolható ZF automatikus váltó hibátlanul dolgozik. Sportfokozatban úgy megindul, hogy pillanatokon belül megőszülhetünk, így csak ha valóban szükség van rá, akkor használjuk. Brutálisan gyorsul az autó, az xDrive révén semmi késlekedés nincs, másodperceken belül beleprésel az ülésbe a tehetetlenségi erő. A nagy sebességet ugyanakkor nem érezzük, 170-220 kilométer/óra meg sem kottyan. A légrugózás szintszabályozása automatikus, 120 kilométer/órától 10 milliméterrel lejjebb ereszti a karosszériát, de ha szükséges 35 kilométer/órás sebességig mi magunk tudunk rajta emelni 20 millimétert.
Levakarhatatlan az útról, hajóként lebeg az aszfaltcsík felett, semmilyen úthiba nem jut be az utastérbe komfort, vagy még inkább komfort plusz módban. A BMW a szokásos menetdinamikai kapcsoló komfort, sport, és eco pro (takarékos) módjait megduplázta, mindegyikből van standard és mindegyik egyénileg testre szabható. A vezetőülésben kissé elveszettnek éreztem magam, az M0 autóút belső sávját éjszaka a pazar világítás ellenére szűknek találtam, nagy ez az autó az esztelen száguldozáshoz.
Költségek
A BMW 750Li xDrive modellnek már az alapára riasztó: 37 millió forint, a tesztelt példány végső ára alulról súrolta az 52,7 milliót. Amilyen extra nincs benne, az nem is létezik. Ennek ellenér a kategóriájában ár-érték arány tekintetében az egyik legjobb választás.
Beszállítók
Íme, a BMW 7 főbb beszállítói, számos alkatrész Magyarországon készül:
ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács
GESTAMP: megerősített B oszlop (Mór)
PREH: iDrive érintőpados vezérlőegység
IAC: motorszigetelés
SRG GLOBAL: hűtőmaszk
NEMAK: hengerfej (Győr)
MAHLE: fűtés, szellőzés, légkondi (Balassagyarmat)
TAKATA: vezetőoldali légzsák (Miskolc)
WABCO: levegőadagolás
REHAU: levegőcsatorna (Győr)
BADER: bőrülések
NOVEM: központi kijelző
ERINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC: légrugók
KSPG AUTOMOTIVE: EGR-szelepek
GRUPO ANTOLIN: beltéri hangulatvilágítás (Helvécia)
MARQUARDT: hátsó szórakoztatórendszer
STABILUS: csomagtérfedél előfeszítő rugói, ajtóteleszkópok
ZF FRIEDRICHSHAFEN: nyolcfokozatú automatikus váltó
INTEVA PRODUCTS: hátsó ülés konzol
BROSE: elektromos kormányszervó (Kecskemét)
TRW AUTOMOTIVE: kárpit rögzítő csavarok (Románia)
PLASTIC OMNIUM: üzemanyagtartály (Szlovákia)
LUK: váltó csapágyak (Szombathely)
JOHNSON CONTROLS: ülés összeszerelés (Mezőlak)
GKN DRIVELINE: első és hátsó féltengelyek
HUF HÜLSBECK & FÜRST: zárak
EBERSPÄCHER GROUP: kipufogórendszer hideg oldal (dízel)
KONGSBERG: pneumatikus deréktámasz (Siófok)
KIEKERT: automatikus ajtóbehúzó rendszer
BOWERS&WILKINS: hifi
Gyártás
A jelenlegi hetes, akárcsak az előző szériák a németországi Dingolfingben készülnek. A BMW zászlóshajójából 1977 óta közel 1,7 milliót gyártottak. Az új hetes fogadására félmillió eurót költöttek a gyártósorokra és felkészítették a szénszálas anyagok és az elektromos rendszerek alkalmazására. Ennél a modellnél használtak először a márkánál nedves és hibrid préselést.
Kép és szöveg: Biró Csongor