Megújult az Opel zászlóshajója, az Insignia Grand Sport tengelytávja 92 milliméterrel nőtt, utastere főleg hátul lett tágasabb. Nyúlánkabb és mélyebb lett, karcsú, kupészerű körvonala egy prémium autó kiállását adja, légellenállási alaktényezője 0,26-os. Új, magyar motorja 1,5 literes, 140 és 165 lóerős változatokban kapható.
Újdonságok
Optimális elrendezéssel és könnyű anyagokkal 175 kilogrammnyi tömeget takarítottak meg az elődmodellhez képest, ami valljuk be, eléggé indokolt volt, hisz a 2009-es év autója egyik hátránya pont a tömege volt. Újdonság nyomatékvektoros összkerékhajtása és a nyolcfokozatú automatikus váltó. Tovább fokozza a komfortot a kormányzást automatikusan korrigáló aktív sávtartó asszisztens, az új vetített kijelzés, a 360 fokos kamera, a hát- és derékbarát vezetőülés, a fűthető szélvédő.
Innováció
Az Astra adaptív LED mátrix világítórendszerét a következő generációs IntelliLux LED mátrixvilágítás váltotta fel, amely gyorsabb, precízebb és erősebb is: a távfény kévéje 400 méteres és egyszerre több autót is képes kitakarni. 32 sorba rendezett fénydióda – kétszer annyi, mint az Astrában – kapott helyet az Insignia keskeny fényszóróházaiban. A több LED-del precízebben alkalmazkodnak a világítási funkciók a mindenkori forgalmi helyzethez, gyorsabbak és folyamatosabbak lettek az átmenetek az egyes módok között. Javult a fényeloszlás minősége, a fényintenzitás és a reakciósebesség. Fordulókban az innovatív, aktív kanyarfény javítja a látást: a kormánykerék elfordításától függően nő a belső mátrixelemek fényintenzitása, így jobban világítják ki a választott nyomvonalat, míg a külső ív elhalványul. Ehhez járul a tompított fény moduljába integrált, speciális LED-távfény, amely 400 méterre hosszabbítja meg a fénykévét. Ez a megoldás megfizethetőbb a lézeralapú távfénynél, ugyanakkor gyakorlatiasabb is, hiszen sokkal gyakrabban kapcsol be, és javítja a látást a távfény.
Az Insignia Grand Sport az első Opel a gyalogosok védelmét jelentősen javító aktív alumínium-motorháztetővel, amely ütközéskor ezredmásodpercek alatt felemelkedik, hogy messzebb kerüljön a kemény motorblokktól. Gyalogosfelismerővel is felszerelték, ha gyalogosveszélyt észlel, egy kis sárga piktogramot megjelenít a vetített kijelzőn.
Dizájn
Az Insignia Grand Sport karosszériájának külső és belső tervezésekor Monza Concept tanulmányt vették figyelembe. A koncepciójármű végig szem előtt volt a fejlesztés alatt a dizájnstúdióban. A hűtőmaszk és a Monza Concept inspirálta fényszórók optikailag szélesre húzzák szét az autó frontját. A maszk mélyebben helyezkedik el az eddiginél. A far letisztult vonalai, az autó kettős szárny motívumát mutató karcsú LED-es hátsó lámpákkal együtt szélessé és komoly megjelenésűvé teszik az autót.
Minimális mértékben hosszabb (4897 milliméter) az elődjénél, egyedül a nyers karosszériája kerek 60 kilogrammot adott le, az autó egészének tömege pedig 175 kilóval lett kevesebb. 92 milliméternyit nőtt a tengelytáv, jócskán csökkent az első és hátsó túlnyúlás, viszont 11 milliméterrel megnőtt a nyomtáv. A tetőív 29 milliméterrel laposabb lett.
A pilótaülésben az eddiginél három centiméterrel mélyebben ül a vezető, így jobban együtt van az Insignia Grand Sporttal, sportosabb, intenzívebb és direktebb az érzés. A részletek iránti szeretettel alakították ki a műszereket és az infotainment-felületeket is.
A vízszintes tagolású, széles hatású műszerfal követi az Opel új arculati filozófiáját. A hosszabb tengelytávnak és az új elrendezésnek köszönhetően 32 milliméterrel szélesebb a hely csípőmagasságban, a váll- és térdhely 25-tel nőtt, a fejmagasság nyolccal. Csomagtartója alaphelyzetben 490 literes, de az ülések ledöntésével 1450 liter befogadóképességű.
Technológia
Az új Opel Insignia Grand Sport motorpalettájának benzines sora az 1,5-ös turbóval kezdődik, teljesítménye 103 kW/140 LE, de van belőle 165 lovas változat is. A 2.0 Turbo teljesítménye 191 kW/260 LE, legnagyobb nyomatéka pedig 400 newtonméter. Ezt a kétliteres négyhengerest összkerékhajtással és nyolcfokozatú automatával kombinálják. Az előbbiben két tengelykapcsoló helyettesíti a hátsó híd hagyományos differenciálját, így a kerekek a menethelyzetnek megfelelően individuálisan kapnak hajtónyomatékot.
Két 1,6 literes gotthárdi erőforással indul a dízelkínálat, a 81 kW/110 LE és 100 kW/136 LE teljesítményű változatok mellett a piac bevezetéskor kapható lesz egy kétliteres dízel, 125 kW/170 LE teljesítménnyel.
Az 1,5 literes turbómotorja Szentgotthárdon készül, a februárban a szalagról legördülő 9 milliomodik magyarországi Opel-motor is ilyen volt. Az SGE kis benzines családba tartozik, ahová a háromhengeres 1 literes és a négyhengeres, 1,4 literes motorok is. Utóbbitól csupán kilenc alkatrészben különbözik az 1,5-ös, a kipufogó-leömlőbe integrált feltöltős motort a General Motors fejlesztette Amerikában, kézi sebességváltóval társítva kettős tömegű lendkerékkel készül. 163 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 250 Nm, természetesen közvetlen benzinbefecskendezéses. Az elv megegyezik a dízelmotorokkal, ám a befecskendezési nyomás csak 200 bar.
A komfortosan kapcsoló nyolcfokozatú automata egyelőre kizárólag összkerékhajtással kapható. Az új, nyomatékvektoros rendszer öt lengőkaros hátsó futóművel társul. Két elektromos működtetésű lamellás tengelykapcsoló helyettesíti a differenciált, és viszi át precízen, egyedileg az erőt a két hátsó kerékre – függetlenül az útminőségtől, nedvességtől, hótól vagy jégtől. Kanyarban nagyobb forgatónyomaték jut a hátsó-külső kerékre, miáltal nagyon pontosan fordul rá az ívre az Insignia Grand Sport, és csökken az alulkormányzottsági hajlam. A rendszer a másodperc töredéke alatt reagál a gázadásra, úgyhogy stabilabb az autó, könnyebb irányítani.
A továbbfejlesztett FlexRide-futómű felügyeli a lengéscsillapítást, a kormányzást, a gázpedál jellegdiagramját és (automatikus váltómű esetén) a kapcsolási pontokat – önállóan, vagy a vezető által választható normál, sport és komfort módnak megfelelően. Egyes módokban direktebb a kormány és a gázvétel, illetve korábban vagy később avatkozik be az elektronikus menetszabályzó. Az adaptív futómű lelke az új szoftver, amely folyamatosan kiértékeli az érzékelők jeleit s a beállításokat, illetve felismeri az egyéni vezetési stílust.
A GKN Twinster 4×4-es hajtási rendszerében a hátsó tengelyen nincs differenciálmű, a nyomaték elosztását elektronika szabályozza oldalanként egy-egy lamellás kuplung nyitásával-zárásával.
Biztonság
A passzív és aktív biztonsági arzenál mellett számos vezetősegédet állít csatasorba az Opel az Insigniában. Vetített kijelzés mutat információkat a sebességről, jelzőtáblákról, a navigálásról a szélvédőn, a vezető közvetlen látóterében, aki így mindig az úton tarthatja a tekintetét (a kezelő gombokat a Corvette-ből kölcsönözte az Opel, ha ilyen Insigniát veszünk, egy csöppnyi Amerikát is birtoklunk). A négy egyedi kamerából álló 360 fokos kamerarendszer madártávlatból mutat mindent teljes körben, megkönnyíti a parkolási manőverezést. Adaptív sebességszabályozó méri a távközt az elöl haladótól, és ehhez igazítja a sebességet. Hirtelen távolságcsökkenésekor vészfékez. A kormányzást aktívan korrigáló sávtartó asszisztens nemcsak figyelmeztet a kijelzőn a véletlen sávelhagyásra, hanem finom kormánylökésekkel ellene is hat. Kitolatáskor a hátsó lökhárítók érzékelőivel a közeledő objektumokra is figyel, 20 méteres távolságig és jobbra-balra 90 fokban –, ha veszélyt érzékel, jelez.
Szórakoztatás
Szórakoztatásról és csatlakozásról az Apple CarPlay és Android Auto rendszerekkel kompatibilis, legújabb generációjú IntelliLink gondoskodik. Nemcsak integrálja az okostelefont az autó szórakoztató-tájékoztató berendezésébe, hanem kábel nélkül tölti is. Az OnStar online- és szolgáltatási asszisztens többek között automatikusan hív segítséget balesetkor, de az autótolvaj tettenérésében is segít. 4G LTE WLAN hotspot kapcsolja össze valamennyi utas mobil készülékét az internettel.
Gyártás
Az új Insigniát kizárólag Rüsselsheimban gyártják a Zafirával együtt. Just in time rendszerben készül az autó, minden percben egy, naponta mintegy 720, műszakonként átlagosan 360. A szereldében 800-an dolgoznak, az öttagú brigádokat egy csapatvezető segíti, óránként cserélik a tevékenységüket. A rüsselsheimi üzemben összesen 3600-an dolgoznak. A motorok Kaiserslauternből és Szentgotthárdról érkeznek.
Kép és szöveg: Biró Csongor