Magyar alkatrészekkel – BMW 740e iPerformance teszt

Ha van BMW, amely megnyugtat és ellazít, akkor az a villanymotorral is hajtott hibrid hetes. Technológiája elkötelezett a környezetvédelem iránt, vezetősegédjei óvják az embert, miközben vezetése élvezetes.

Újdonságok

A hetesben és immár az új ötösben az autó kulcsa sem mindennapi. Okos autóhoz okos kulcs dukál, méretes érintőkijelzőjét sok (régebbi) mobil is megirigyelhetné. Segítségével távolról is lekérhetjük az udvaron parkoló autó töltöttségi szintjét, aktuális hatótávolságát, de az állófűtést, vagy légkondicionálást is beindíthatjuk. Micro USB bemenet is van rajta, így ha a könyöktámaszban lévő indukciós töltőbe elfelejtjük bedugni, sima androidos töltőről is új erőre kap. Nem kell félni, lemerült állapotában is nyitja és indítja az 5,1 méter hosszú és közel 2 tonnás hetest.

BMW 740e

A parkolást 360 fokos kameranézet segíti, a gesztusvezérléssel (összefogott hüvelyk- és mutatóujjunkkal körözve, mintha egy függönyt huzigálnánk) váltogathatunk a nézőpontok között, forgatva teljes gömbpanorámát kapunk a környezetről. A gesztusvezérlés amúgy igazi parasztvakítás, de ha egyszer az ujjunkkal körözve hangosabbra vesszük a hifit, metálvillával váltunk TV-csatornát, értékelni fogjuk a vívmányt. Magamnak ilyen játékot nem rendelnék a hetesbe és mostantól az ötösbe sem, mert a legújabb BMW is megkapta ezt a funkciót.

Lézer fényszóró varázsol nappalt az éjszakából, színes kijelzős érintőfelületes kulcsról és a hátsó kartámaszból kivehető Samsung táblagépről is irányíthatjuk például az állófűtést, vagy az árnyékolást, de akár elfektethetjük az üléseket. Légrugói kisimítják az utakat, az éjjellátó segítségével képet kapunk az út szélén haladó gyalogosokról. Az adaptív fényszórók 600 méterre tolják ki sötétben a látható távolságot, vakításmentesen, automatikusan kikerüli nyalábjaival az előttünk, illetve a szemből haladókat. A gyalogosokra és a biciklisekre is vigyáz: egy nyalábbal rájuk világít, majd két-háromszor rájuk villant, így figyelmeztetve őket és a sofőrt is a veszélyre. Kiegészítésképpen egy piros gyalogos figura is megjelenik a vetített kijelzőn. Ha netán mégsem fékeznénk, a vészfékező mechanizmust már gyalogosokra is beprogramozták.

BMW 740e

Innováció

A B oszlopon felirat hirdeti, hogy a vázban is van innováció: a hetesben szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) alkot korszerű kombinációt az acéllal és az alumíniummal. Ez a vegyes anyaghasználat jóval szilárdabb utascella kialakítását tette lehetővé, az új BMW 7-es sorozat tagjai akár 130 kilogrammal is könnyebbek lehetnek elődjeiknél. Az alumínium ajtók a fokozatmentes nyitási mechanikával előre beállított akadópontok nélkül, a kívánt szögben fixálhatók a kényelmes ki- és beszálláshoz.

Vezetősegédek garmadája, sőt armadája növeli a kényelmet és a biztonságot. Új a hátsó ütközésvédelem, az első és hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, félig önvezetést kínál a kormányzás- és sáv-asszisztens, a sávtartó-asszisztens aktív oldalütközés-védelemmel, a közlekedési torlódás asszisztens. A tolatóradar aktív, ha túl közel vagyunk valamihez, nemcsak csipog, hanem meg is áll elkerülendő az ütközést.

BMW 740e

A középkonzolon található edrive gomb használatával teljes mértékben személyre szabhatjuk hibrid hajtáslánc működési beállításait. Auto edrive hibrid üzemmódban az intelligens energia-menedzsment gondoskodik róla, hogy a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor maximális rendszer-hatékonyság szerint, optimális menetdinamikát kínálva működjön együtt. Az alapbeállításként szolgáló üzemmód alacsony és mérsékelt sebességnél tisztán elektromos meghajtásba kapcsolja a hajtásláncot, hogy minél inkább kihasználja a zéró emissziójú mobilitásban rejlő lehetőségeket. A belsőégésű erőforrás ez esetben mindössze 80 kilométer/óra körüli sebességnél, illetve intenzív gyorsulás esetén kapcsolódik be a hajtásba. A max edrive funkciót aktiválva a tisztán elektromos meghajtást keltjük életre. Ez esetben a 7-est kizárólag az elektromos motor hajtja, miközben padlógázra a belsőégésű erőforrás is azonnal bekapcsolódik. Tisztán elektromos meghajtással 140 kilométer/órás végsebességre képes az autó. Az akkumulátor töltöttségét őrző battery control funkció minden körülmények között fenntartja a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintjét, miközben teljes terheléssel működteti a belsőégésű erőforrást. 30 és 100 százalék között bármilyen töltöttségi értéket megjelölhetünk, amelyet a rendszer az utazás egy későbbi szakaszában, tisztán elektromos meghajtásra használ fel. A nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje így például autópályás szakaszokon mindvégig fenntartható vagy az egyenesfutás, illetve fékezés során keletkező energia visszatáplálásával akár még tovább növelhető, hogy az így eltárolt töltöttséget a hajtáslánc később a nagyvárosi forgalomban való araszoláshoz használja fel, zéró emisszió mellett.

BMW 740e

Technológia

A villanymotort közvetlenül a nyolcfokozatú ZF-váltóba építették be (így villanyos üzemben is érezhetők a váltások). Ennek segítségével elméletileg 45 kilométeren (ezért kaphatta meg a zöld rendszámot) át suhanhat hangtalanul, csakis villannyal működtetve az autót (akár 140 kilométer/órás sebességgel). Téli üzemben, alig érve a gázpedálhoz, nekünk 33,7 kilométer volt a legnagyobb – egy feltöltéssel – csakis elektromosan megtett hatótávunk (fűtés nélkül, M0-áson legfeljebb 90 kilométer/órás sebességgel), a hétköznapokban, kemény mínuszokban sokkal inkább a 20-22 kilométer volt az általános. A tartós januári mínuszokban a fedélzeti rendszer vészüzemre váltott és a reggeli elindulást követő első egy óra, illetve az első 20-30 kilométer alatt nem engedte a villanyos üzemet, a rendszer hibridként hajtotta az autót egészen addig, míg az akkumulátor cellái el nem érték az üzemi hőmérsékletet. Volt olyan hideg nap, hogy egyáltalán nem tudtam kapcsolni az elektromos módot.

BMW 740e

Belső égésű motorja négyhengeres, kettős megfúvású turbós benzines, 258 lóerős, legnagyobb nyomatéka 400 Nm. A dinamizmus és a hatékonyság növelése érdekében a BMW twin power turbo technológiát, fokozatmentes valvetronic szelepvezérlést, dupla-vanos vezérműtengely-állítást, valamint nagy precizitású befecskendezést alkalmazott a motor esetében. Mindennek köszönhetően az erőforrás teljesítmény-hatékonyság aránya bármilyen terhelésnél optimális, tehát csökken annak fogyasztása. A plug-in hibrid esetében a motor magas terhelés mellett optimális teljesítmény-hatékonysággal dolgozik, miközben a nagyfeszültségű akkumulátort is folyamatosan tölti. Ennek megfelelően a nagyfeszültségű akkumulátor áramellátása hatékony, míg az autó mozgásban van. Ehhez jön a villanymotor 113 lóerője és 250 newtonméteres nyomatéka, így a BMW 740e összteljesítménye 326 lóerő és 500 Nm. Legnagyobb sebessége 240 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/órára 5,4 másodperc alatt gyorsít. Csomagtartója kisebb a hetesben megszokottnál, csak 420 literes, és parányi a benzintank, csupán 46 liter az űrtartalma, így 5-600 kilométerenként érdemes tankolni benzint is. A nettó 7,4 kWh (bruttó 9,2 kWh) kapacitású akkumulátort viszonylag hamar, 3,5-4 óra alatt teljesen fel lehet tölteni otthoni, 220 voltos hálózatból. A lítium-ion technológiának köszönhetően a folyadékhűtéses, nagyfeszültségű akkumulátor nagy energiasűrűségű és kompakt méretű. Az akkumulátor szinte azonnal 112 lóerőt (83 kW) képes az elektromotor rendelkezésére bocsátani.

BMW 740e

A nagyfeszültségű akkumulátor, az elektromos motor és a feszültség-átalakító közötti energiaáramlást a plug-in hibrid hajtáslánc teljesítmény-elektronikája vezérli, amelyet ugyancsak a vadonatúj 7-es BMW legzöldebb modellváltozataihoz fejlesztettek ki a mérnökök. A teljesítmény-elektronika a nagyfeszültségű akkumulátor és a 12 volton üzemelő fedélzeti elektronikai rendszerek közötti energiaáramlást is a feszültség-átalakító segítségével szabályozza.

Amikor a vezető lelép a gázpedálról, az elektromotor egy, a kerekek által energiával ellátott generátorként kezd működni, és a mozgási energiát elektromossággá alakítja át egy rekuperációnak nevezett folyamat során. Fékezéskor még nagyobb mértékű rekuperáció érhető el. A fékpedál bizonyos mértékig való lenyomása esetén a járművet egyedül az elektromos motor lassítja, amely a művelet közben még több mozgási energiát alakít át elektromos árammá. Ez a lényegében ingyenes, rekuperált energia később az autó elektromos motor segítségével történő gyorsítására vagy az elektromos berendezések energiával való ellátására használható fel. Mindez csökkenti a fogyasztást, illetve számottevő mértékben fokozza a vezetés hatékonyságát.

BMW 740e

A teljesen légrugós (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink, alapáron elöl-hátul légrugós és szintszabályzós, adaptív lengéscsillapítókkal szerelték) hetes a Mercedes-Benz luxuslimuzinjához (S-osztály) hasonlóan kamerával pásztázza az utat, úthibákat keresve és annak megfelelően állítva a rugózást. Emellett kanyarban ellen tud tartani a karosszéria dőlésének, amelynek hatására puha beállítás mellett sem dől, ha nem erőltetjük. Sportosra váltva közvetlenebb a kocsi, a farát azonban nem tolja. A tesztautón 18 hüvelykes felnik és téligumi feszültek, a ballonos gumikkal még finomabb és még kényeztetőbb volt az utazás. Négykerék-kormányzása révén sínautóként viselkedik, nem érezni a hátsókerék-hajtásból adódó hátrányokat még télen sem. Hatvan kilométer/óra felett az első kerekekkel megegyező, azalatt ellentétes irányba fordulnak el a hátsó kerekek. Minden kormánymozdulatra precízen, kiszámíthatóan reagál. Sport módban is jól uralható.

A BMW mozdulatvezérlési rendszerében egy a belső visszapillantó aljába rejtett kamera figyeli az előre betanult mozdulatainkat. A háromdimenziós érzékelők teszik lehetővé az szórakoztató és információs rendszer ilyetén kezelését. Ha körözünk az ujjunkkal, hangosodik, vagy halkul a zene, ha pedig V betűt formázó két ujjal hirtelen a kijelző irányába bökünk, elnémítjuk a zenét. Ehhez a mozdulathoz számos egyéb funkciót társíthatunk, a következő zeneszám, a következő rádióadó, vagy TV-adó kiválasztását például. Legyintéssel a bejövő telefonhívásokat fogadhatjuk, illetve el is utasíthatjuk.

BMW 740e

A luxuslimuzin ötszemélyes, a méretes hátsó kartámasz 7 hüvelykes, szervomotor segítségével kiemelhető táblagépet rejt, amely a kényelmi berendezések, valamint a szórakoztató és navigációs rendszer, valamint a kommunikációs funkciók kezelésére is alkalmas. Az első ülések közötti vaskos karfában indukciós töltő található, az okos kulcs innen szív energiát.

Szubjektív

Villanymódban ennél halkabb luxusautót elképzelni sem tudunk. A négyhengeres azonban csúnyán muzsikál, förtelmes zajt kever a motortérben, nem győzzünk körözni az ujjunkkal, hogy ne halljuk rikácsolását. Még a vaskos hangszigetelés sem bír el vele, de egy jó Slayer nóta persze eltünteti. Padlógáznál sem kellemes a hangélmény, kárpótol az az iszonytató erő, amit ilyenkor a hetes mozgósít. Zöld rendszám ide vagy oda, az 500 Nm nyomaték beleprésel a jól párnázott bőrülésekben. A benzines és a villanyos üzem között van egy nagyon rövid cezúra, a 8 fokozatú, kormányról is kapcsolható ZF automatikus váltó hibátlanul dolgozik. Levakarhatatlan az útról, hajóként lebeg az aszfaltcsík felett, semmilyen úthiba nem jut be az utastérbe komfort, vagy még inkább komfort plusz módban. A BMW a szokásos menetdinamikai kapcsoló komfort, sport, és eco pro (takarékos) módjait megduplázta, mindegyikből van standard és mindegyik egyénileg testre szabható.

BMW 740e

A hetes pont akkora belül, amekkora egy kényelmes luxusautónak lenni kell. Nem kisebb, de nem is nagyobb. Hátul akár még elégségesnek is mondhatnánk, testalkattól függően. Én mindenesetre jól elfértem, de a nálam jóval nagyobb testek inkább a hosszított változat után kiáltanak. Ők is megnyugodhatnak, a hibridből is van hosszított, sőt akár összkerekes is.

A 740-es hibriddel összesen kétszáz kilométert autóztam, ebből 143 kilométert tisztán elektromosan. Az autó így 3,2 liter benzin mellett 100 kilométerenként 24,6 kWh áramot is fogyasztott, ami összesítve, benzinfogyasztásra vetítve, kevesebb, mint 6 literes átlagnak felel meg.

BMW 740e

Költségek

Alapára 29,5 millió forint, a tesztautó ára 39,3 millió forint. Az 1400 wattos hifi jól szól, nem is csoda, hisz a Harman Kardon szállítja.

BMW 740e

Beszállítók

Íme, a BMW 7 főbb beszállítói, számos alkatrész Magyarországon készül:
ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács
GESTAMP: megerősített B oszlop (Mór)
PREH: iDrive érintőpados vezérlőegység
IAC: motorszigetelés
SRG GLOBAL: hűtőmaszk
NEMAK: hengerfej (Győr)
MAHLE: fűtés, szellőzés, légkondi (Balassagyarmat)
TAKATA: vezetőoldali légzsák (Miskolc)
WABCO: levegőadagolás
REHAU: levegőcsatorna (Győr)
BADER: bőrülések
NOVEM: központi kijelző
ERINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC: légrugók
KSPG AUTOMOTIVE: EGR-szelepek
GRUPO ANTOLIN: beltéri hangulatvilágítás (Helvécia)
MARQUARDT: hátsó szórakoztatórendszer
STABILUS: csomagtérfedél előfeszített rugói, ajtóteleszkópok
ZF FRIEDRICHSHAFEN: nyolcfokozatú automatikus váltó
INTEVA PRODUCTS: hátsó ülés konzol
BROSE: elektromos kormányszervó (Kecskemét)
TRW AUTOMOTIVE: kárpit rögzítő csavarok (Románia)
PLASTIC OMNIUM: üzemanyagtartály (Szlovákia)
LUK: váltó csapágyak (Szombathely)
JOHNSON CONTROLS: ülés összeszerelés (Mezőlak)
GKN DRIVELINE: első és hátsó féltengelyek
HUF HÜLSBECK & FÜRST: zárak
EBERSPÄCHER GROUP: kipufogórendszer hideg oldal (dízel)
KONGSBERG: pneumatikus deréktámasz (Siófok)
KIEKERT: automatikus ajtóbehúzó rendszer
HARMAN: hifi (Székesfehérvár)

BMW 740e

Gyártás

A jelenlegi hetes, akárcsak az előző szériák a németországi Dingolfingben készülnek. A BMW zászlóshajójából 1977 óta közel 1,7 milliót gyártottak. Az új hetes fogadására félmillió eurót költöttek a gyártósorokra és felkészítették a szénszálas anyagok és az elektromos rendszerek alkalmazására. Ennél a modellnél használtak először a márkánál nedves és hibrid préselést.

Kép és szöveg: Biró Csongor

13 12 11 10 8 7 6 3 24 20 19 17