A Renault Talisman Grandtour főként különleges szépségével és kifinomult testre szabhatóságával lehet vonzó a francia autók szerelmeseinek körében. Német és japán versenytársaira nem veszélyes. 200 lovas benzinmotorral és csúcsfelszereltséggel teszteltük.
Újdonságok
A Renault Talisman kombi változata a limuzinhoz hasonlóan 4,85 méter hosszú, tengelytávja 2,81 méter. Initiale Paris felszereltségű tesztautónkban elöl LED-es fényszórók világítottak, a szintén LED-es nappali fényeket messziről is felismerhető C-alakban rendezték el. A kocsi hátsóján végigfutó vörös LED-csík különleges látványt ad a szép kombinak. A raktérajtó motorosan, akár láblendítéssel nyílik. Csomagtartója kisebb, mint a limuziné, a 608 helyett 572 literes. A raktér hossza 1116 milliméter, de a hátsó ülések lehajtásával ez 2010 milliméterre növelhető, a puttony legnagyobb űrtartalma 1,7 köbméterre nő.
A csúcsverzió olyan extrákkal kényeztet, mint a masszírozós, hűthető-fűthető ülések, a négykerék-kormányzás, az adaptív csillapítás és számos vezetéstámogató rendszer. Kényelmes ülései egyszerre kínálják a masszázs, a szellőzés és a fűtés funkcióját. 8,7 hüvelykes érintőképernyős tabletjén online tartalmakat is elérhetünk, a Bose hangrendszer kitűnő, színes vetített kijelző navigál, a vezetőtámogató rendszerek egész garmada vigyáz ránk. A Renault Talismant olyan kétzónás automatikus klímával szerelik, amely páraérzékelőt is tartalmaz. Ha az utastéri levegő nedvességtartalma átlép egy bizonyos határértéket, akkor a rendszer bekapcsol. A klíma tartalmaz továbbá aktív szenes szűrőt, amely a szennyező anyagokat és gázokat, valamint a kellemetlen szagokat hivatott kiszűrni. Az első ülések támlái a világon először a cover carving technology segítségével készültek. Egy olyan félig merev héjszerkezetről van szó, amely egyszerre ellenálló, hajlékony és könnyű. Ez az ötletes Renault-találmány még több teret enged a dizájnerek képzelőerejének. Ennek köszönhető a hátsó lábtér 3 centis növekedése is, továbbá az autó általános súlycsökkentése (1 kilogramm csökkenés a hagyományos műanyag héjszerkezethez képest).
Technológia
Kizárólag az EDC automatikus váltóval érhető a 200 lovas motorblokk. A Renault nagy kombiját ez 0-ról 100 kilométer/órára 7,9 másodperc alatt gyorsítja fel, és a csúcssebessége 237 kilométer/óra. Legnagyobb nyomatéka 260 Nm. Sportos üzemben szép hangot szólal meg a kocsi, kár, hogy mindez csak virtuális, hátul semmit nem hallani. A benzines sem fogyaszt sokat, a mintegy 500 kilométer során téli üzemben, főként elővárosban használva 7,3 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként.
Az 1,6 literes direkt befecskendezős 200 lóerős turbós benzines azonos nyelvet beszél a hétfokozatú duplakuplungos váltóval, de sportos haladásról azért ne is álmodjunk. A 7DCT300 kódú váltót a Getrag tervezte a Renault számára, finoman kapcsol, de elinduláskor nem tudunk olyan kis gázt adni, amire ne ugorjon nagyot. Padkák közelében nehéz emiatt a manőverezés.
Az autó különlegessége a multi-sense-nek nevezett rendszer, amely a vezető kívánságának megfelelően hangolja a 4Control rendszer négy kormányzott futóművét és a vezérelt felfüggesztést. Ezek mellett a kormány, az EDC automata váltó, vagy akár a műszerek, a fedélzeti hangélmény, vagy a belső hangulatvilágítás mind egy kézben futnak össze. Amíg a 4Control rendszer az autó oldalirányú dinamikáját felügyeli, a felfüggesztés a függőleges mozgásokért felel. A lengéscsillapítókban található mágnesszelepeken keresztül a Talisman folyamatosan regisztrálja a fenti paramétereket és másodpercenként közel 100 alkalommal avatkozik be. Összhangban működik a fedélzeti (CAN – controller area network) vezérlő számítógéppel. Az ESP érzékelőitől jövő jelcsomagokkal együtt a teljes adatmennyiséget feldolgozza olyan paraméterekkel együtt, mint a kerekek forgási sebessége, a kormány állásszöge, a hossz- és keresztirányú gyorsulás, a motor nyomatéka, a fékkör nyomása stb. Ez az exkluzív Renault-szabadalom, amelyet az Espace-ban vezettek be (és a Megane-ban is megjelent) gyakorlatilag folyamatos és teljes kontrollt jelent a futómű fölött.
Szubjektív
Akárhogy is nézzük kevés ekkora autóhoz a 200 lovas 1,6-os. Nem a hétköznapi haladáshoz, hanem a sportkombi kinézethez. A Talisman Grandtour Initiale Paris sokkal inkább nyugodt cégautó, mint sportos kombi. A 200 lóerő megtévesztő. Utazóautóként kiváló, autópályán érzi leginkább otthon magát. Városban nagy méretei, szeszélyes habitusa, nagy fordulóköre teszi idegenné, országúton pedig az út minősége változtatja kellemetlen társsá. Ha hibátlan a burkolat, az összkerékkormányzás (kis sebességnél az elsőkkel ellentétesen, nagyobb tempónál azokkal megegyező irányban forgatja el a hátsó kerekeket) révén jól kiautózhatjuk tartalékait. Érezni, hogy a Mégane futóművét hordja, az adaptív csillapítás ellenére nem jól hangolták.
Tempomatja nem aktív, azaz nem tartja a távot automatikusan, csak kijelzi az előttünk haladóhoz képest a távolságot.
Biztonság
A Talismanból nem hiányozhatnak a vezetéstámogató rendszerek. Van aktív vészfékezés, kanyarfényszóró, sávelhagyásra figyelmeztetés, követési távolságra figyelmeztetés, sebességtúllépés figyelése táblafelismerő rendszerrel, holttér-figyelés, automatikus parkoló rendszer, 360 fokos parkoló érzékelők, tolatókamera, színes vetített kijelző, automatikus távfény, elektromos rögzítőfék, emelkedőn elindulást segítő rendszer.
Gyártás
A franciaországi Douaiban található üzembe 420 millió eurót fektetett a Renault. Új présgépek és új fényező részleg garantálja a modell minőségét. A vállalatcsoportok közötti együttműködés keretében a Daimler szakemberei is részt vettek a gyártási folyamatok optimalizálásában azért, hogy a minőség kifogástalan lehessen. Ennek egyik eredménye a teljes fényezési folyamat átgondolása.
Beszállítók
Íme, a Renault Talisman Grandtour főbb beszállítói, köztük számos hazánkban, vagy a környékben tevékeny vállalat:
CTS AUTOMOTIVE PRODUCTS: gázpedál
BOS AUTOMOTIVE: csomagtér roló (Mosonszolnok)
TENNECO – hátsó lengéscsillapítók (Kecskeméten van gyára, de a lengéscsillapítók nem itt készülnek)
ELRINGKLINGER – a kipufogórendszer tömítései (Kecskemét)
MAHLE – üzemanyagszűrő (Balassagyarmat)
HIRSCHVOGEL: hajtótengely
DOW AUTOMOTIVE: karosszéria ragasztás
WEBASTO – napfénytető
CIE AUTOMOTIVE – forgattyús tengely (Szucsány, Szlovákia)
DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)
JOHNSON CONTROLS – ülések rögzítése (Mezőlak)
CIKAUTXO – fűtőcsövek (Érsekújvár)
BROSE – csavarorsós hajtás, ablakemelők (Kecskemét)
PLASTIC OMNIUM – csomagtartó borítás (Szlovákia)
DANA – váltótömítés (Győr)
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC – futóműhidraulika perselyek
GKN DRIVELINE: első féltengelyek
LUK – váltócsapágyak (Szombathely)
FREUDENBERG – szeleptömítés, tengelytömítés (Kecskemét)
GRUPO ANTOLIN – rendszámtábla-világítás, lábtérvilágítás (Helvécia)
EDSCHA – motorházfedél csuklópántjai
GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek, akusztikus tető (Mór)
CARBODY – lökhárítók
HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek, csatornák
BEHR-HELLA THERMOCONTROL – elektronikus klímavezérlő
RÖCHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács
MARQUARDT: multifunkciós kormány gombjai
STABILUS: előfeszített rugók, ajtóteleszkópok
AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tatabánya-Környe)
U-SHIN: tanksapka (Kisbér)
IWIS: lánchajtás
FLEXITECH: első féktömlők (Ploiesti)
HONEYWELL: turbófeltöltő (1,6 literes, 160 LE-s dízel)
AISIN: hátsókerék-kormányzás
CIE AUTOMOTIVE: főtengely
GETRAG: EDC váltó
Kép és szöveg: Biró Csongor