A dízeltechnológiát még nem lenne szabad temetni, mert nélküle az uniós klímacélokat nem lehet teljesíteni – figyelmeztetett Harald Krüger, a BMW vezérigazgatója.
Rámutatott: újabban elsőként kerül szóba a dízeljárművek betiltása, mihelyt határérték fölé emelkedik valahol a szállópor- szennyezés, holott a szállóporhoz legfeljebb a tíz évnél idősebb és részecskeszűrővel nem rendelkező dízeljárműveknek lehet csak némi közük.
“A tényektől elrugaszkodva nem fogunk tudni dűlőre jutni a vitában” – szögezte le a BMW vezérigazgatója, ismertetve: egy Euro-6-os dízelmotor 25 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt és 15 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy benzinmotor.
A dízelmotorok “hírbe hozása” elbizonytalanítja a vásárlókat, bár a BMW forgalmában ez nem igazán mutatkozik meg – mondta Harald Krüger. Németországban a BMW eladásaiban az első negyedévben 65 százalékról 64 százalékra csökkent a dízeles modellek részaránya, a globális értékesítésekben pedig stabilan tartja magát 34 százalékon.
A német szövetségi környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt mérései szerint az Euro-5-ös és Euro-6-os dízelmotorok nitrogén-oxid-kibocsátása valós forgalmi körülmények között meghaladja az uniós határértékeket. Ezzel kapcsolatban Harald Krüger nem szólt arról, hogy hány autót érint a probléma, és a BMW átvállalja-e a szóban forgó motorok utólagos átépítésének a költségét. A témában folynak az egyeztetések – jegyezte meg.
A német autógyártók szakmai képviselete, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) szerint a motorok átalakítása nem lenne kifizetődő, a Volkswagen vezérigazgatója Matthias Müller viszont a kérdés tüzetes megvizsgálását szorgalmazza.
Harald Krüger szerint mindenképpen elkerülendő lenne, hogy az önkormányzatok dízelre vonatkozó, egymástól eltérő szabályai “rongyszőnyegszerűen” fedjék le az országot. “A személyes mobilitásra vonatkozó szabályokat lehetőleg egységes keretek között kellene lefektetni mind nemzeti, mind uniós szinten” – hangsúlyozta.
Az első negyedévben a BMW AG 31 százalékkal 2,15 milliárd euróra növelte nyereségét. A konszern az egész évre is nyereségének és forgalmának növekedését vetíti előre az elektromos mobilitás, az autonóm közlekedés és új modellek fejlesztésébe invesztált nagy összegek ellenére is.