Gyászos jövő vár az autóiparban dolgozókra

A három nagy amerikai autógyár kénytelen munkahelyeket megszüntetni az eladások csökkenése miatt, noha azt ígérték Donald Trump amerikai elnöknek, hogy növelik a foglalkoztatottak számát az Egyesült Államokban.

Hét egymás követő rekordév után a General Motors (GM), a Ford és a Fiat Chrysler először ütközik nehézségbe 2009 óta. Áprilisban a teljes autóipar eladásai éves összevetésben 4,7 százalékkal estek vissza, ezen belül a GM 5,9 százalékos, a Ford 7,1 százalékos, a Fiat Chrysler pedig 6,9 százalékos csökkenést szenvedett el. Az év első négy hónapját összesítő statisztikai adatok még gyászosabb képet festenek.    Elemzők szerint tetőztek az eladások tavaly, amikor 17,55 millió új járművet értékesítettek a gyártók. Elemzők az idei évre 17,1 milliós eladásra számítanak, ami ha valóra válik, azt jelenti, hogy a 2008/2009-es válság óta először visszaesik az új járművek értékesítése.    “Az alacsony kamatok és a hosszabb futamidejű hitelek táplálták a növekedést az utóbbi években. A kamatok emelkedése viszont azt eredményezi, hogy kevésbé lesznek vonzók az autóhitelek a fogyasztóknak számára” – véli Jessica Caldwell, az Edmunds.com autóipari szakportál elemzője.

A piac telítődésével szembesülve a GM, a Ford és a Fiat Chrysler, amelyek új munkahelyek ezreit teremtették meg az utóbbi hét évben a négykerék meghajtású nagy városi terepjárók és a pickupok iránti kereslet kielégítésének érdekében, különböző megszorító intézkedéseket jelentettek be.

A GM, amelynek munkavállalói állománya a 2010-ben mért 77 ezerről 105 ezerre nőtt 2016 végére, azt tervezi, hogy több mint négyezer állást szüntet meg az olyan “kis” járművek csökkenő eladására reagálva, mint a Chevrolet Malibu vagy a Cadillac CTS.

A Ford 1400 munkahelyet számol fel, miközben a Fiat Chrysler több mint hatezer dolgozója – a michigani Sterling Heights és az ohiói Toledo gyárak munkásai – több hónapja kényszerszabadságon vannak.

Ez az általános szigorterápia még törékenyebbé teheti a januárban kötött kompromisszumot Trump elnökkel, aki többször bírálta az autóipart, mondván, arra használja az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezményt (NAFTA), hogy kiszervezze termelését Mexikóba az olcsóbb munkaerő miatt.    Donald Trump hivatalba lépésének második napján fogadta a legnagyobb amerikai járműgyártók vezetőit, és arra bíztatta őket, hogy építsenek új autógyárakat országszerte. Mary Barra, a General Motors, Mark Fields, a Ford és Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler vezetője akkor azt ígérte, hogy növelik az amerikai gyárakban foglalkoztatottak számát. A GM a tervezetten felül további egymilliárd dolláros befektetést és 1500 új munkahely létrehozását ajánlotta fel, a Ford pedig az előrehaladott munkálatok ellenére lemondott egy új mexikói gyár megépítéséről.

Az amerikai ipar gerincét alkotó detroiti hármak – az amerikai munkavállalók 5 százaléka kötődik az autógyártáshoz – amiatt is aggódhatnak, hogy részvényárfolyamuk csökken. Áprilisban az elektromos járműveket gyártó Tesla átvette a legértékesebb amerikai járműgyártó címét az addigi listavezető General Motorstól és Fordtól.

A General Motors részvényei 2013 végén közel 41 dolláros árfolyamon forogtak, 25 százalékkal haladták meg a múlt heti 32,72 dolláros záróárat. A Ford-részvények árfolyama közel 40 százalékkal csökkent azóta, hogy Mark Fields három évvel ezelőtt átvette a vállalat irányítását. A részvény tőzsdei teljesítményével elégedetlen tulajdonosok nyomásának engedve személycsere várható a Fordnál.