Teljesen elektromosáram-meghajtású komp fog közlekedni Norvégia egyik leghíresebb fjordjában 2018 áprilisától – jelentette be a kompot működtető hajózási vállalkozás.
A Future of the Fjords (A fjordok jövője) nevű komp a világ első, teljesen elektromos árammal működő vízi járműve lesz, amelyben nincs belsőégésű motor – közölte a Bellona környezetvédelmi szervezet. A 42 méter hosszú katamarán 400 személy szállítására lesz képes, 16 csomóval (mintegy 30 kilométer/óra) fog haladni, és két 300 kilowatt teljesítményű elektromos motor hajtja – ismertette a komp jövőbeni tulajdonosa, a The Fjords az Oslo közelében megrendezett kereskedelmi hajózási bemutatón.
A kompot egy norvég hajóépítő vállalat készíti, és az UNESCO világörökségi listáján szereplő Naeroyfjordban, valamint a szomszédos Aurlandsfjordban közlekedik majd.
Norvégia, a világ egyik legnagyobb kőolajtermelője, a közlekedés villamosításának élharcosa. Az országban adják el (egy főre számítva) a legtöbb elektromos autót, és jövőre áll forgalomba a világ első elektromos meghajtású part menti hajója.
A norvég hajótulajdonosok társasága csütörtökön ismertette azokat az új célokat, amelyekkel segíteni akarják a párizsi klímavédelmi megállapodás megvalósítását. Ezek sarokköve, hogy 2050-re felére, 2100-ra nullára csökkentik a norvég tengeri flotta szén-dioxid-kibocsátását.
A nagy tengerhajózási hagyományokkal bíró Norvégia 2015-ben állította forgalomba első elektromos kompját, az Amperét, amely 350 utast és 120 gépkocsit szállít. Az Amperének azonban van hagyományos belsőégésű motorja, hogy szükség esetén azt használja – magyarázta a Bellona illetékese.
A hajózás az a szektor, amelynek villamosításával rengeteg üzemanyagot megtakaríthatunk, akár a hibrid megoldásokkal, akár a teljesen elektromos működtetéssel – mondta Frederic Hauge, a szervezet elnöke az AFP francia hírügynökségnek. Az akkumulátorok ára csökken. Ugyan ma még drága, de megy lefelé az ár – tette hozzá.
A Fjords társaság is működtet már egy hibrid kompot, a dízel- és árammeghajtású járművet 2016-ban a hamburgi nemzetközi hajózási vásáron az év hajójának választották.