Hogyan törhet be a kínai elektromosautó-piacra egy külföldi gyártó? Luxus-elektromosautókkal, vagy elérhető piaci autókkal? Úgy tűnik, mindkettő helyes út.
Az elektromos autókkal való terjeszkedést Kínában az a Volkswagen és a Daimler kezdte meg, amely otthon nem jeleskedik az elektromobilitásban. A többi gyártó azonnal követte őket. Mind a Daimler, mind a Volkswagen élen jár, megállapodtak kínai cégekkel, hogy az országban olcsó villanyautókat gyártsanak.
Ezek a járművek kínai márkajelzést kapnak, de sok esetben erre a célra új „márkát” is alapítanak az ázsiai országban. Ennek eredményeképpen mindkét cég olcsón gyárthat és értékesíthet, és a márkaidentitásuk sem forog veszélybe, még akár – európai szemmel – silány termékek árán is meggazdagodhatnak Kínában. Így született meg a Volkswagen és a kínai állam tulajdonában lévő Jianghuaj Automobile 6 milliárd jüant (870 millió dollárt) érő vegyesvállalat. A Jianghuaj elektromos autókat értékesít majd, sőt, a Hofejben található összeszerelő üzemben évi 360 ezer autót is gyárthat.
Hasonlóan járt el a Daimler is, ők pár hete szálltak be a BAIC-csoporthoz tartozó Beijing Electric Vehicle vállalatba, így ők is hamarosan gyártanak elektromos autókat a térségben.
Ezekkel a megállapodásokkal a két német cég megalapozta az olcsóbb elektromos autók piacán a helyét, de lássuk, mi a helyzet a luxus-elektromosautókkal. Ezen a piacon a Volkswagen és a Daimler is már a saját nevét és brandjét használja, ezeket már „fel meri vállalni”. Korszerű, fejlett és modern autók kerülhetnek ki így az utakra Ázsiában.
A Volkswagen például a saját Volkswagen I.D. márkajelzésével dobja majd itt piacra 2020-ban az új generációs elektromos autóit, melyeket a Volkswagen-kínai vegyestulajdonban lévő FAW-csoport és SAIC Motor vállalatok gyártanak majd. A Daimler pedig néhány hete jelentette be, hogy Pekingben telepít majd összeszerelőüzemet, elektromos autók készítésére. A szerződésben helyet foglal a BAIC-csoport is.
Azért fontos a gyártóknak, hogy bekerüljenek a kínai piacra, mert a szigorú kínai üzemanyag-fogyasztási szabályozásnak köszönhetően ugrásszerűen megnő majd az igény elektromos autókra az országban. Peking ugyanis elrendelte, 2020-ra a személyautók mindössze 5 liter benzint pöfékelhetnek el 100 kilométeren. Várhatóan már 2018-ban a kínai piacon értékesített plug-in hibrid, elektromos és tüzelőanyagcellás autók arány meghaladja a 8 százalékot. Emellett májusi kormányinformációk szerint Kínának célja, hogy 2020-ra évente 2 millió elektromos autót értékesítsenek az országban.
Így csinálja tehát a Daimler és a Volkswagen. Olcsót név nélkül, drágát névvel. És ezt a metódust követi majd minden olyan gyártó, aki sikeres akar lenni a kínai elektromos-autópiacon.
Biró Milán