A Bosch az agglomerációk mobilitási szolgáltatójává válik. A vállalat a jövőben mind szélesebb körben fejleszt és kínál mobilitási szolgáltatásokat az okosvárosok számára. A nagyvárosi környezet okosmobilitási koncepciói iránti igény világszerte rohamosan nő.
A megavárosok helyzete robbanásponthoz közelít, számos helyen már teljes közlekedési káosz fenyeget. Mind többen térnek vissza a városokba, vagy kívánnak ott élni a jövőben. 2050-re már több mint hatmilliárd ember él megavárosokban, azaz kétszer annyi, mint napjainkban. Akkorra a városi közlekedés mintegy háromszorosára bővül majd. Tekintve, hogy 2050-re a globális népesség nagyjából kétharmada él majd nagyvárosi agglomerációkban, s ez jelentősen növeli az urbanizáció mértékét, várhatóan egyre szaporodnak majd a problémák is.
A korlátozott nagyságú területen megjelenő egyre több és több ember intenzívebb forgalmat és környezetszennyezést, kevesebb zöldet, nagyobb zajt és a forgalomban eltöltött jóval több időt is jelent. „Műszaki megoldásaival a Bosch nagyban elősegítheti a megavárosok és a nagyvárosi agglomerációk életminőségének javítását. Ennek legfőbb eszköze pedig a károsanyag-kibocsátás-, a stressz- és a balesetmentes mobilitás” – emeli ki Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja, egyben a vállalat mobilitási megoldások üzleti területének elnöke. A technológiák és szolgáltatások beszállítója számára az okosvárosok üzleti értelemben is jelentős növekedési lehetőségeket kínálnak. Az okosvárosok piaca már a 2020-ig terjedő időszak során is 19 százalékkal növekszik évente, mintegy 700 milliárd eurós volument érve el. Keresztértékesítési projektjeivel a Bosch az elmúlt két év során máris megduplázta árbevételét ebben a szektorban.
A boxbergi Bosch Mobility Experience rendezvényen a vállalat bemutatja, hogyan alakítja a jövő városi mobilitását. „A károsanyag-, stressz- és balesetmentes városi környezet megteremtését támogató erőfeszítéseink három fő műszaki fejlesztés köré szerveződnek: automatizálás, elektromossá alakítás és hálózatba kapcsoltság” – fejti ki Bulander. A Bosch fő törekvése, hogy stresszmentesen közlekedhessünk A-ból B-be. Annak érdekében, hogy mindez a nyüzsgő metropoliszokban is sikerrel valósulhasson meg, a tömegközlekedés, a gépjárművek, az önvezető közös használatú és szállítójárművek üzemét, valamint bármilyen más közlekedési módot – röviden az egész közlekedést – egyaránt az egymás közti zavartalan hálózatba kapcsoltságnak kell meghatároznia. „A felhasználók által csupán néhány egérkattintással előre foglalható multimodális mobilitási szolgáltatások meghatározó szerepet játszanak majd a zsúfoltság csökkentésében.”
A nagyvárosi közlekedés mind szélesebb körű automatizálása egyben nagyobb biztonságot és kevesebb balesetet is jelent. A Bosch a Motorcycle Stability Control (MSC) formájában már most is kínál motorkerékpárok számára készült, speciális elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESP). Az elektromos motorkerékpárok blokkolásgátló berendezése (ABS) szintén fontos, akár életmentő technika. „Az autók, a kétkerekűek és más közlekedők, illetve a környező infrastruktúra hálózatba kapcsolása elősegítheti a balesetek megelőzését, így életeket menthet. Különösen a feltörekvő piacok közlekedőit, például motorosait fenyegeti veszély” – mutat rá Bulander. A Bosch megoldásainak egyike a motorosok „digitális védőpajzsa”, de vészhelyzetben a kimondottan motorkerékpárok számára kifejlesztett vészhívási funkció (eCall) is életmentő lehet.
A levegő minősége az okosvárosokban is meghatározó tényező, a Bosch célja ezért a károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés megvalósítása. A vállalat ennek megfelelően jelentős beruházásokat eszközöl mindegyik hajtásrendszer fejlesztésébe, hogy azok megfeleljenek a jövő kihívásainak. A Bosch már ma is kutatás-fejlesztési költségvetésének felét fordítja környezetvédelmére és a természeti erőforrások megőrzésére. Összességében mindez 3,5 milliárd euró.
A Bosch már jelenleg is 14 iránymutató, az okosvárosokhoz kapcsolódó projektet folytat világszerte, például Szingapúrban, San Franciscóban, Berlinben és Hamburgban. Ebből hét projekt a nagyvárosi mobilitási megoldásokról szól, amelyek a hálózatba kapcsolt parkolás és flottamenedzsment mellett az elektromos mobilitás és a multimodális közlekedés területeire is kiterjednek. A Bosch a kínai Tiencsin városával kötötte legújabb együttműködési megállapodását e területen, amelynek célja, hogy okosvárossá fejlessze e kikötővárost.
Nagyvárosi mobilitási szolgáltatóvá fejlődése során a Bosch egyaránt profitál a világ vezető autóipari beszállítójaként szerzett műszaki tapasztalataiból, illetve gazdasági erejéből: a mobilitási megoldások üzleti terület mintegy 227 ezer munkatársa 2016-ban világszerte összesen 43,9 milliárd euró árbevételt ért el. Ebben az évben a Bosch-csoport mobilitási üzleti területe a tervek szerint mintegy 7 százalékkal növekszik, ami csaknem háromszorosa a globális autóipar növekedési ütemének. A Bosch az idei évben tovább kívánja fokozni kutatás-fejlesztési erőfeszítéseit a mobilitási megoldások üzleti területén. 2017 végére már 48 ezer munkavállaló dolgozik majd a kutatás-fejlesztésben, nagyjából négyezerrel több, mint az év elején.