Márciusban rekordeladást ért el az amerikai elektromosautó-gyártó Hongkongban, 3000 Teslát adtak el. Áprilistól azonban egyet sem. Hogy miért? Mert megszűnt a villanyautók adómentessége.
Március végéig adókedvezményt kaptak a villanyautók vásárlói Hongkongban, ez fel is lendítette a zöld autók helyi piacát. Még a Tesla is örülhetett. 2016 decemberében és 2017 januárjában havonta mintegy 170 autót adtak el, februárban már hatszázat, márciusban pedig háromezret. Elon Musk már azt hihette, eljött a Kánaán, amikor beszüntette a kormányzat a kedvezményt. Áprilisban hány autót adott el a Tesla? Nullát. És azóta is ennyi a havi eladás. A Tesla fontolgatja, hogy csomagol, de a többi autógyártó is aggódhat. Ez a jelenség is rámutat, hogy állami támogatás nélkül a villanyautózás életképtelen.
Hongkong nem egyedi eset. Dániában is jelentősen visszaesett az elektromosautó-piac, miután a kormányzat nem ad már állami támogatást a vásárláshoz. Az elektromos és plug-in hibrid autók értékesítése 2017 első negyedévében 60,5 százalékkal csökkent az előző év első negyedévének adataihoz képest. A visszaesés mértéke meglepte a dán hatóságokat, akik fontolgatják, hogy újra bevezetik az állami szubvenciót.
A zöldautó-eladások csehül állnak egész Európában, a teljes autópiac csupán 0,2 százalékát adják. A legnagyobb arányban a norvégek veszik az új villanyautókat (29 százalék a részesedésük), jól állnak a hollandok (6,4 százalék) és a svédek is (3,3 százalék).
Biró Csongor