Tetőtől a talpáig megújul a népszerű francia kisautó. Ezúttal újra van egyénisége, az érzelmekre hat, miközben sok műszaki újdonság is belekerült. Sőt, pár magyar alkatrészt is találunk benne.
Újdonságok
Az új, az elődjénél hosszabb tengelytávú (2,54 méter) Citroen C3 kimondottan jól sikerült, elődjéhez képest a különbség óriási. A vidámság és a játékosság több szerepet kapott benne, mint a felhasznált anyagok minősége, de szerencsére az ára sem drágult. A márka ezzel a modellel a fiatalokat célozta meg. Színes, optimista, egyedi és van személyisége. Formájával messze kitűnik társai közül. Mozgékony, izeg-mozog a városban, könnyedén irányítható, fordulóköre 10,7 méteres.
A márkaemblémából kiinduló dupla krómcsík a gépjármű teljes szélességében egészen a LED-es nappali menetjelző lámpákig húzódik. A 3,99 méter hosszú C3 két karosszériaszínt kombinál, a kiegészítő szín a ködfényszórókon, a tükörházakon, a hátsó háromszögablakon és az Airbump oldalsó védőelemeken is visszaköszön. Hogy micsoda az Airbump? A karcolásbiztos felület alatt rejlő légbuborékok ütéstompító hatással rendelkeznek. A hőre lágyuló poliuretánból (TPU) készült védőelemek ellenállnak a nap, a víz, az elöregedés vagy a karcolások jelentette mindennapi megpróbáltatásoknak.
A speciális kialakítású ülések és a vízszintes tagolású, letisztult, egy tömbből faragott műszerfal is hozzájárulnak a tágas térérzethez. Széles ülései kényelmesek. A jó közérzetet szolgálja az utasteret fénnyel elárasztó panoráma üvegtető. Az ajtók belső borítása igénytelen, kopogós műanyag. A csomagokat magasra kell emelni, a hátsó üléssor pedig inkább kétszemélyes. Kesztyűtartója méretes (6,25 liter), az első ajtókban jókora ajtózsebek találhatók. Csomagtartója 300 literes, padlója alatt szükségpótkerék rejtőzik. Bővítéskor hatalmas lépcső keletkezik, mert az ülőlapok nem billennek előre. Az ajtóbehúzók bőrből készült fogantyúk.
Innováció
A merész stílushoz gazdag személyre szabási lehetőségek társulnak. Beépített nagylátószögű HD-kamerájával felvételeket készíthetünk és ha van mobilinternetünk, villámgyorsan megoszthatjuk a fényképeinket és videofelvételeinket. A pillanatképek közösségi megosztásán túl azonban van konkrét haszna is a 94 ezer forintba kerülő beépített, 2 megapixeles, GPS-szel és 16 GB memóriával szerelt kamerának. Balesetkor automatikusan bekapcsol és rögzíti az esemény előtti fél percet, ahogy a karambol utáni elsőt is. A fotókat wifin keresztül tölthetjük le az alkalmazás segítségével a telefonunkra, de egy USB-csatolón át akár számítógépre is. A kényelmi és szórakoztató funkciókat vezérlő érintőképernyő hét hüvelykes. Nem szerencsés, hogy a klímakonzol teljesen eltűnt a műszerfalról, csak menüből lehet fűteni, vagy hűteni, közben pedig átmenetileg eltűnik a navigációs kép.
Navijához olyan internetalapú szolgáltatások kapcsolódnak, mint a TomTom Traffic, amely valós idejű forgalmi információkkal szolgál, helymeghatározást tesz lehetővé, tájékoztat a töltőállomások és a parkolók árairól, a várható időjárásról vagy a közelben található szolgáltatóegységek (fontos helyek = POI) elhelyezkedéséről. USB-kábellel a telefonunk képernyőjét és alkalmazásait a központi kijelzőre varázsolhatjuk, így utazás közben sem maradunk le a megszokott információkról (Mirror Link, Car Play, Android Auto). Csak legyen mobilnetünk.
Technológia
Az 1,2 literes szívó háromhengeres 82 lóerős, ha haladni akarunk vele, pörgetni kell. Klímával kapkodja rendesen a levegőt. Autópályára felhajtani nyári melegben (légkondival) komoly kihívást és biztonsági kockázatot jelent. A kicsike ugyanis nem megy. Nagyon nem. Ha aztán lendületbe jön, akkor már nincs baj. Ezt bizonyítja, hogy azért sikerült traffipaxba is belemennem – a kelleténél gyorsabban. Nyomatékszegény és nem szégyelli háromhengeres jellegét, minden elindulásnál gargarizál egyet. A hangélmény amúgy pont akkor a legjobb, amikor leszabályoz. Váltója ötfokozatú, darabosan, kelletlenül és pontatlanul kapcsol. Fogyasztása visszafogott marad, 5,1 litert fogyasztott a teszten átlagban 100 kilométerenként.
A Citroen C3 futóműve átlagos (pszeudo-McPherson típusú, deformálódó kereszttartóval), lengéscsillapítóit átdolgozták, de hiába, kis úthibákon is kileng a karosszéria. A hátsó futómű csatolt lengőkaros, hangolása puha, ami kanyarokban jelentős hátrányt nyújtana, ha lenne benne egy combos motor. De ezzel pont jó. Az ülések alatt új H alakú kereszttartó húzódik, ami ütközés esetén nagyobb védelmet biztosít.
Költségek
Citroen C3-asunk már 2,99 millió forintért lehet, igaz a 68 lóerős változatot csak forgalomtól elzárt területen célszerű használni. A 82 lovas benzinmotorral szerelt verzió listaára 3,44 millió forint, a Shine felszereltségű tesztautónk alapára 3,965 millió forint volt.
A kocsit gazdagon felszerelték, tetszett a hangvezérléssel működő, valós idejű, 3D-s navigáció, hasznos a tolatókamera, a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, a visszagurulás-gátló, valamint a holttérfigyelő. 17 hüvelykes felnijei nagyobbnak tűnnek, a gumik nem peresek, magas oldalfaluk még robusztusabb kinézetet kölcsönöz és a kerékdobok sárvédő-szélesítésével együtt fokozza a kisautó szabadidős jellegét.
Beszállítók
Íme a Citroen C3 főbb beszállítói, köztük olyan cégekkel, amelyek Magyarországon is termelnek.
AGC Automotive – ablaküvegek (Környe)
BOSCH – befecskendezőrendszer (Hatvan)
BROSE – ablakemelőmotor (Kecskemét)
BRIDGESTONE – gumik (Tatabánya)
COBA PLASTICS – panorámatető négyoldali tömítése (Tier 2)
COOPER STANDARD AUTOMOTIVE – motorfelfüggesztés
CONTINENTAL – fékrendszer (Veszprém)
CARBODY – légterelő
DELPHI – injektorok, légzsák csatlakozók (Tatabánya)
FEDERAL-MOGUL – hengerpersely (Kunszigeten)
FREUDENBERG – motortömítések (Kecskemét)
DELFINGEN – folyadéktömlők (Tier 2) (Arad)
BORBET – alumínium felnik
EDSCHA – kézifékkar
DANA – hő- és zajvédelem (Győr)
HELLERMANNTYTON – beltéri rögzítőelemek
KONGSBERG AUTOMOTIVE – ülésfűtés (Tier 2) (Siófok)
HUF HÜLSBECK & FÜRST – zárak, kormányzár
AUTONEUM – szövetek, kárpitok, kerékjárati bélések
KOSTAL – kormányrúd-modul
GESTAMP – merevítések, első segédváz (Mór)
LUK – kettős tömegű lendkerék (Szombathely)
MAHLE – üzemanyagszűrő, vezérműtengely, olajpumpa (Balassagyarmat)
MANN + HUMMEL – turbó beömlőcsatorna
MARQUARDT – vezérlőpanel
MAGNETI MARELLI – műszerfal
WEBASTO – árnyékolás (Tier 2)
NEXTEER AUTOMOTIVE – bolygóműves kormánymű
TENNECO – rugóstagok
VALEO – motorvezérlés, hátsó világítás, hátsó ablaktörlő, lendkerék (Veszprém)
SCHAEFFLER – szelepemlő
TI AUTOMOTIVE – szervofék vezetékek (Győr)
ODENWALD-CHEMIE – légbeszívónyílás tömítése
ZF – elektronikai alkatrészek (Egerben is van gyára)
Kép és szöveg: Biró Csongor