Ha lenne egy csöppnyi elköteleződés a környezet védelme iránt a mai kormányokban, a miniszterek, államtitkárok és miniszterelnökök nem választanának más autót maguknak, csakis a kétarcú Passatot, amely, ha akarom, sport limuzin, ha akarom, villanyautó.
Újdonságok
Ötven kilométeres, helyi emisszió nélküli kilométert teljesítő hibridautóként a Volkswagen Passat GTE megkaphatja a magyar jogszabályok alapján a zöld rendszámot, így számos kedvezménnyel (ingyen parkolás, cégautó- és regisztrációs adómentesség) élhet tulajdonosa, legyen az cég, állami szervezet, vagy éppen magánszemély.
A Passatok között egyedi külsővel jelentkezik a GTE, rejtett a kipufogója, kékek a féktárcsái, egyediek lökhárítói, kék a hűtőmaszk-betétje, kék cérnával varrták a beltér kárpitjait. Kék dizájncsík díszíti, egyedi, C alakot formázó LED menetfény különbözteti meg a felárért LED fényszórós, reflektorját automatikusan felkapcsoló GTE-t. Töltőcsatalkozója a hűtőmaszk alatt lapul, matatni kell vele, nem mindig nyílik ki elsőre takaró burkolata.
A műszerfal látványos, vetített kijelző is tájékoztat, a váltó dupla kuplungos, a pontos kormány alja sportosan vágott. Az ergonómia példás, a kényelemre nem lehet panasz sehol, de azért az a három felnőtt, aki Bécsig ült hátul, nem zengett ódákat, sőt. Én persze végig kajánul vigyorogtam, a vezetőülésben masszázs is kényeztet.
Innováció
Hasznos innováció, hogy a menüben programozható a töltés időpontja, sőt a töltőáram nagyságát is fokozatokban választhatjuk ki, így gyengébb hálózaton is tölthetjük az autót.
Technológia
A Passat GTE hibridben a korábban tesztelt Golf GTE modellben használtnál nagyobb, 9,9 kWh-s lítium-ion akkumulátort építettek. 1,4 literes TSI motorja 156 lóerős. A 218 lóerős rendszerteljesítményhez a villanymotor önállóan 115 lóerővel (85 kW) járul hozzá, a 400 Nm összesített nyomatékhoz 330-at tesz, rögtön már induláskor. Az 1,6 tonnás autót mindig elektromos üzemben indító villanymotor önmagában is dinamikusan mozgatja a Passatot, autópályán sem kell szégyenkeznünk, csakis villannyal akár 130 kilométer/órás tempót is diktálhatunk. Használhatjuk a Passatot hibridként, az főleg a hosszú utazáskor ajánlott, de ha tartalékolni akarjuk az akkumulátorban tárolt energiát, van ilyen üzemmód is, sőt ilyenkor – eléggé gazdaságtalan módon – benzint égetve termelhetünk áramot.
A töltés hagyományos konnektorból – ha nem csapja le a biztosítékot – 4 óra 25 perc, Type 2 csatlakozóval (ami a töltőhöz hasonlóan jár az autóhoz) 2,5 óra a 3,6 kW-s töltőoszlopokról a teljes töltés. A 218 lóerős rendszerteljesítmény a GTE gomb megnyomásával érhető el, ilyenkor a kormányszervó és a gázpedál közvetlenebbre változik, és olyan hangos lesz (hangszórókból) az autó, mint egy GTI. És nagyon gyors. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 7,4 másodperc alatt ugrik, végsebessége 225 kilométer/óra.
Biztonság
Városi vészfékező, gyalogosfelismerő, adaptív sebességtartó, automatikus parkolássegítő, sávtartó és holttérfigyelő, 360 fokos kamerarendszer teremtenek páratlan biztonsági feltételeket.
Szubjektív
Nem egy testben két lélek ez a Passat, hanem egy testben rengeteg lélek. Ha autók szenvednek elmebetegségben, a Passat GTE skizofrén. Rengeteg én, rengeteg tudat jellemzi. Legalább ötféle módban használhatjuk, de emellett a hibridsége is háromféleképp nyilvánul meg. Ahány mód, annyiféle viselkedést tapasztalhatunk meg. Kétségkívül a két szélsőség az elektromos autó és a sportos GTE. Mindkettőt imádtam.
Elméleti elektromos hatótávja 50 kilométer, nálam 48-49 kilométer volt a maximum, amit tisztán, kibocsátásmentesen tettem meg. Elégedett voltam az eredménnyel és a 600 kilométeres teszthét alatt, sok töltéssel mért 1,5 liter/100 kilométeres plusz 12 kWh-s átlagfogyasztással is (a bécsi kirándulásra később, nem a teszt során mentem az autóval, amikor végig tempós GTE módban használva 6,5 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép).
A benzintartály 50 literes, a csomagtartó ugyan mély, de az akkumulátorok miatt nem túl magas, a térfogata 402 liter.
Költségek
Nem olcsó, sőt már az alapverzió alapból is 13,5 millió forint, a tesztelt jócskán felextrázott tesztautó pedig 17,2 millió forintot kóstált.
Gyártás
A B8-as kódjelű Passatot 2014 ősze óta gyártják a szászországi Emdenben és Mosel/Zwickauban, a GTE modellek (négyajtós és kombi egyaránt) Emdenből érkeznek. Itt naponta 1250 autó készülhet el, 9581 dolgozót foglalkoztatnak.
Beszállítók
Íme, a Volkswagen Passat főbb beszállító, köztük számos hazánkban és a környező országokban is tevékeny vállalattal: Mosonszolnokon a BOS, Győrben a Rehau és a ThyssenKrupp, Szombathelyen a Delphi, Vácott a Contitech.
WEBASTO: állófűtés, panorámatető
TRAKYA CAM: hátsó szélvédő
BOS: középső kartámasz (Mosonszolnok)
HÜLSBECK & FÜRST : zárak
REHAU: első és hátsó lökhárító (Győr)
EDSCHA: ajtózsanérok
THYSSENKRUPP: hátsó stabilizátor
ITT ITALIA: fékbetétek
CARACOUSTICS: szellőző nyílások
KAUTEX TEXTRON: műanyag üzemanyagtartály (Krajova)
HIRSCHVOGEL: hajtótengely
ZF FRIEDRICHSHAFEN: lengéscsillapító
DIEHL METALL: szinkrongyűrű
NSK: kerékcsapágyak
SRG GLOBAL: kerékanyák
3A COMPOSITES: tetőelemek
COOPER-STANDARD: napfénytető tömítés
DOW AUTOMOTIVE: Betamate bevonat a motorfedélen
BROSE: ventilátor ház, ülésrendszerek (Kecskemét)
AKKUMULATORENFABRIK MOLL: akkumulátor
CALSONIC KANSEI: kiegészítő radiátor
DELPHI: LED világítás modul, ultrahang érzékelők (Szombathely)
BORGWARNER: izzítógyertya (dízel), Haldex V kuplung
FEDERAL MOGUL: dugattyú
ELRINGKILNGER: árnyékolás-technika, tömítések (Kecskemét)
CONTITECH: üzemanyagtömlő szerelvények (Vác)
FAIST CHEMTEC: hangtompítók
EBERSPAECHER: katalizátor és SCR szűrő (dízel)
CULTRARO: kormánylengés-csillapító
MAGNETI MARELLI – műszerfali kijelző
DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)
PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők
SMR AUTOMOTIVE – külső visszapillantók (Mosonszolnok)
CIKAUTXO – kipufogó felfüggesztés (Érsekújvár)
TRW – kapaszkodó fogantyúk
TEKLAS – klíma tömlők
AXALTA – alapozó festékek
GKN DRIVELINE – első féltengelyek
DANA – hengerfejtömítés (Győr)
STANLEY ENGINEERED FASTENING – fém és műanyag rögzítők
LUK – kerékcsapágyak (Szombathely)
FREUDENBERG – lengéscsillapító tömítések (Kecskemét)
DR SCHNEIDER – szellőző csatornák, kesztyűtartó
GRUPO ANTOLIN – hangulatvilágítás (Helvécia)
GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)
INDUSTRIALESUD S.P.A. – tetőkárpit
INTEVA PRODUCTS: tetőablak
BEHR-HELLA THERMOCONTROL: klímavezérlés elöl
METALDYNE: hajtótengely (DQ400 hajtás)
HONEYWELL: turbófeltöltő (2.0 TDI)
ROBERT BOSCH: szervokormány (Hatvan)
Kép és szöveg: Biró Csongor