Suzuki: innováció földön, vízen és levegőben

Tudta, hogy a Suzuki sokkal több, mint a világ egyik legismertebb autó- és motorkerékpár-gyártója? A Swift, az Ignis, a Baleno vagy az esztergomi üzemben jelenleg gyártott két modell: a Vitara és SX4 S-Cross, valamint a Hayabusa mellett – csakhogy a legnépszerűbb modelleket említsük – a Suzuki nevéhez fűződik a világ jelenlegi legerősebb hajómotorja is. A földön és a vízen tehát bizonyított a márka. De mi a helyzet a levegőben? A Suzuki egy japán csapat tagjaként az űr meghódítására készül. Bolygónk megóvása érdekében a környezetvédelem területén is letette névjegyét: a vállalat folyamatosan keresi a lehetőséget a hulladékká vált járművek újrahasznosítására.

Suzuki a Holdon

Javában zajlik a Google Lunar XPRIZE névre keresztelt programja. Tizenhat, a világ minden tájáról kiválasztott munkacsoport indult a versenyen, hogy 2017 végéig elkészítse saját űrjárművét, amely három kritériumnak felel meg: sikeresen landol a Holdon, képes 500 métert haladni, illetve nagy felbontású kép- és videó anyagokat továbbít a Földre.

Az egyetlen, még versenyben lévő japán csapat, amely a Hakuto nevet viseli, a Suzuki támogatásával és szakértelmével készül a döntőbe jutásra. Hogy miért Hakuto? Japánul fehér nyulat jelent. A Hold ősidők óta foglalkoztatja az embert, a különböző népek különböző teóriákat és legendákat teremtettek az égitestről és lakóiról. Míg Indiában úgy vélik, aligátor lakik ott fenn, a dél-amerikai indiánok szerint egy szamár, az észak-európaiak mitológiája alapján pedig egy könyvet olvasó nagymama. A japánok szerint viszont egy nyúl, mégpedig egy fehér nyúl a Hold lakója.

 

hakuto1

A Suzuki már bebizonyította, hogy itt a Földön képes minden körülmények között helytállni, ezt a tudást most a Hakuto projekt során is kamatoztathatja, hogy megmutassa, a Holdon sincsenek számára akadályok. 2018-ban kiderül, hogy az álom valósággá válik-e, és még akár fény derülhet arra is, hogy van-e nyúl a Holdon?

Suzuki a vízen

Korszerű és irányadó két- és négykerekű járművei mellett a Suzuki a világ egyik vezető hajómotorgyártója. Nemrég a japán gyártó bemutatta a 350 LE teljesítményű DF350A V6-os hajómotor-modelljét, amely olyan technológiai újításokat vonultat fel, mint az ellentétes irányba forgó hajócsavarok. Ez a forradalmi erőforrás a vállalat hajómotor-választékának legújabb és egyben legerősebb tagja, emellett a világ jelenlegi legerősebb V6-os hajómotorja.

Az első olyan modell a vállalat kínálatában, amelyet a Suzuki Dual Prop System néven, ellentétes irányba forgó hajócsavarokkal szereltek fel. A két hajócsavar kiegyensúlyozott tolóerőt biztosít, amelynek köszönhetően javul a hajótest gyorsulása és az iránystabilitása.

Suzuki-DF350A-dual-prop

A teljesen új fejlesztésű, az alapoktól újragondolt négyütemű, V6-os motor egyedi jellemzője nemcsak a magas sűrítési arány, hanem többek között a – Direct Intake – direkt légbeszívó rendszer is, amely kiemelkedő teljesítményt és hatékony üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé.

Suzuki-DF-350-A-on-board

Suzuki a Földért

A Suzuki elkötelezte magát a környezet megóvása mellett, ezért folyamatosan fejleszti motorjait, hogy azok minél kevesebb szennyezést bocsássanak ki. Számos modelljét hibrid megoldással is kínálja a Suzuki, de az elektromos hajtás bevezetése sem várat sokat magára.

01_Swift_kulso

Mi a helyzet azonban a legyártott autók millióival? Azok nem szennyezik a környezetet működésképtelenségük után? Dehogynem! A Suzuki éppen ezért minden tőle telhetőt megtesz, hogy a hulladékká vált járműveit teljes körűen újrahasznosítsa. A jogszabályi kötelezettséggel összhangban a Suzuki begyűjti, szétbontja és összezúzza a használaton kívül roncsautókat a keletkezett hulladékot pedig partnerei közreműködésével újrahasznosítja.

Az eredményeket a vállalat folyamatosan kommunikálja, az anyagok újrafeldolgozásának teljes költsége az elmúlt évben 2774,2 millió jen volt. Az újrafeldolgozási díjakból és a jármű-újrafeldolgozási alap bevételeiből összesen 3246,73 millió jen gyűlt össze, ami így nettó 472,53 millió jen többletet eredményezett. Közép- és hosszú távon a Suzuki megtesz minden szükséges erőfeszítést a teljes újrafeldolgozási költség stabilizálására.

A Suzuki környezet iránti érzékenységének és felelősségvállalásának itthon is tanúbizonyságát tette, amikor az elsők között alakította ki hazánkban a roncsautó-átvevő hálózatot a Magyarországon érvényes ELV-szabályozásnak (hulladékká vált gépjárművekről szóló kormányrendelet szabályozásának) megfelelően. A Magyar Suzuki Zrt. partnere a roncsautó hasznosításban az Alcufer Kft., amelynek fehérvárcsurgói telephelyének ünnepélyes avatóján a vállalat is részt vett 2012-ben. Továbbá a Suzuki a gépjárműroncs-kezeléssel foglalkozó Car-Rec Nonprofit Kft. kiemelt támogatója is.

(A cikket a Magyar Suzuki Zrt. támogatta)