A gázüzemű tehergépjárművek értékesítési rekordjára lehet számítani az idén Kínában a kormány dízeljárművek visszaszorítására is kiterjedő levegőtisztasági kampánya miatt.
Jelenleg a cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemeltetett kamionok mintegy négy százalékát teszik ki a kínai utakon közlekedő hatmillió, 40-49 tonna teherbírású kamionnak. A tavalyi 43 milliárd tonnás áruforgalom túlnyomó részét közúton bonyolították tehergépjárművek Kínában. Az idei első hét hónapban 540 százalékkal közel 39 ezerre nőtt az LNG-üzemű teherautók értékesítése Kínában az IHS Markit piackutató intézet kimutatása szerint. A növekedés főként az északi tartományokban a szén és más ömlesztett teheráru közúti szállítására használt dízel járművekre elrendelt tilalom miatt következett be.
A Sinotruk kamiongyártó vállalat például az elmúlt héten 1371 kamionra kapott megrendelést, ebből 900 szólt LNG-üzeműre. Egy LNG-üzemű Sinotruk kamion 390 ezer jüanba (16 millió forint) kerül, 60 ezer jüannal többe, mint egy dízelüzemű. Az árkülönbözet egy év alatt térül meg az üzemanyag árán. Az év első felében a Sinotruk 5200 LNG-üzemű kamiont értékesített, 650 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
Kína a lakossági széntüzeléses fűtést is igyekszik földgázra átállítani. Az ennek érdekében indított beruházási projektek egyike például 1,4 millió lakást kapcsol be a gázellátó hálózatba már az idei télre az északi tartományokban. Kína már most is a világ harmadik legnagyobb földgázfogyasztója. Külföldi beszerzései az idén már 45 százalékkal emelkedtek. A földgáz jelenleg a kínai energiafogyasztás 6 százalékát fedezi, amit 2030-ra 15 százalékra terveznek emelni.