A balesetek 45 százaléka egyszerű rácsúszás: kis sebességgel megy neki a kocsi valaminek. A kár nem jelentős, de az autó és tulajdonosa szempontjából nagyon nem mindegy, hogy márkaszervizben és gyári alkatrészekkel végzik-e a javítást, vagy nem. Ennek bemutatására szerveztek bemutatót a Volkswagen vevőszolgálat és a Parts Center szakemberei flottamenedzsereknek, márkakereskedések szerviz szakembereinek és újságíróknak.
Sokszor előfordul, hogy a javítási költségek csökkentése érdekében gyakran utángyártott alkatrészekkel helyettesítik az eredetieket, így a Volkswagen-csoport kiválasztotta a hetedik generációs Golf öt olyan alkatrészét, ami frontális ütközésnél gyakran megsérül: hűtőmaszk, kereszttartó, lökhárító burkolat, motorháztető és sárvédő. Ezekből az utángyártott darabokat független járműtechnikai intézetek összehasonlították a gyáriakkal, és kiderült, hogy az utángyártottak nagy részének anyagösszetétele, kialakítása és terhelhetősége nem felelt meg a gyári követelményeknek. Például a rozsdásodást gátló cinkréteg és az alapozás fele sem volt a gyárinak, a kereszttartó szilárdsága pedig az eredetihez képest csak 21 százalékos volt.
Érdekes eredményt hozott a hetes Golfokkal végzett az összehasonlító törésteszt is. Az azonos módon végzett ütköztetés után az egyik kocsit eredeti, a másikat utángyártott alkatrészekkel javították meg. Az utóbbiak esetében a nem megfelelő méretpontosság és a nagy időráfordítást igénylő egyengetési munkák jelentősen megnövelték a munkára fordított időt, így kérdésessé vált az utángyártott alkatrészekkel végzett javítás költségelőnye.
Ezután ismét elvégezték a 40 százalékos átfedésű töréstesztet: az autókat 15 kilométeres sebességgel engedték a baknak.
Már első látásra feltűnt, hogy az utángyártott alkatrészekkel javított Golfon mennyivel nagyobb sérülések keletkeztek. A vizsgáló laborban természetesen szétszedték az autókat, és minden alkatrész sérülését gondosan dokumentálták. Megállapították, hogy az utángyártott alkatrészekkel javított gépkocsinál 38 alkatrészt kellett kicserélni, míg az eredeti alkatrészekkel megjavított kísérleti gépkocsinál csak 15 egység szorult cserére.
Emiatt aztán az utángyártott alkatrészekkel ütköztetett Golf helyrehozása – egyebek között a hosszabb javítási idő miatt – három és félszer többe került, mint azé, amelyet gyári alkatrészekkel javítottak ki az első ütköztetés után.
Fotók: Biró Milán
Tisztelt Hölgyem,Uram!
Elolvasva a cikket meglehetősen érdekes érzéseim voltak, mivel erősen gyári megrendelésre (vagy legalább is azok kik hasznot húznak ebből) történt. Több sebből vérzik a leírtak. Itt most példálózni meglehetősen nehéz és talán felesleges is volna, mivel a cikk amit igen jól megszerkesztettek, de szakmai háttér tudás nélkül rögzítették. Természetesen elismerem vannak benne rész igazságok, de a lényeg az torzítva került a hallgató elé. Ez talán nem is véletlen? Bátorkodom mindezeket állítani és megvédeni, mivel 2000 óta csak ezzel foglalkozom és mára sajnos egyedül maradtam az országunkban.
Üdvözlettel Szabó Gyula.