A Toyota bemutatta a jövő autóbuszát, a melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás Sorát. A Toyota azt tervezi, hogy 2018-ban megkezdi a tanulmányon alapuló sorozatgyártású autóbusz forgalmazását: az első széria várhatóan több mint 100 járműből áll majd, amelyek a japán fővárosban állnak szolgálatba a 2020-as tokiói olimpiai és paralimpiai játékokon.
A Toyota két cél szem előtt tartásával fejlesztette ki a Sora autóbusz-tanulmányt: az egyik, hogy a Mirai személyautóban, illetve targoncákban már működő hidrogén üzemanyagcellás hajtásból a lehető legtöbbet hozza ki a tömegközlekedés területén, a másik pedig, hogy a busz magasabb szintű kényelmet nyújtson az utasoknak.
A világ jelenleg egyetlen sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás személyautója, a Toyota Mirai, valamint a melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó technológiával hajtott targoncák, busz- és teherautó-tanulmányok után a Toyota bemutatta a világ első, az általa jegyzett környezetbarát hibrid technológiára alapuló hidrogén üzemanyagcellás technológiával működő, sorozatgyártásra érett buszát, a Sorát. A Toyota egy olyan busz megalkotására törekedett, ami környezetbarát működésével az egész világ és minden ember hasznára válik, ráadásul többet nyújt a közösség számára, mint egy egyszerű közlekedési eszköz. Az autóbuszt a Mirai üzemanyagcellás járműhöz (FCV) kifejlesztett Toyota üzemanyagcellás rendszer (TFCS) hajtja (ez a rendszer működik egyébiránt a Toyota FCV Plus és a Lexus LF-FC tanulmányban is), amely környezetbarát működése közben sem szén-dioxidot, sem egyéb káros anyagot nem bocsát ki. A Sora modellt nagy kapacitású külső elektromos csatlakozóval is felszerelték (9 kW maximális kimenet, 235 kWh teljesítmény), így természeti katasztrófák idején vészhelyzeti áramforrásként is használható.
Mivel a buszt olyan környezetben képzelték el, ahol minden időszakban sok – ugyanakkor erősen változó számú – utast szállít, a Toyota kiemelt figyelmet fordított a jármű kényelmére, biztonságára és nyugodt légkört teremtő belső kialakítására, hogy minden, rendszeresen ingázó ember kellemesen érezze magát utazás közben. A buszt olyan üléssorokkal is felszerelték, amelyek ülőlapja használaton kívül automatikusan felfelé csukódik, hogy helyet biztosítson a babakocsival vagy kerekes székkel közlekedők számára. Ha erre éppen nincs szükség, akkor az ülések lehajthatók, és extra üléssort kínálnak a többi utas számára.
Az autóbuszon belül és kívül felszerelt nyolc, nagy felbontású kamera tisztán látja a jármű körül feltűnő gyalogosokat és kerékpárosokat, és a biztonsági rendszer hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt egy esetleges veszélyhelyzetre. Mindezen felül a gyorsításvezérlés funkció megakadályozza, hogy a busz hirtelen rándulással nekilóduljon; a jármű finoman gyorsít álló helyzetből, hogy az állva utazó emberek ne veszítsék el az egyensúlyukat. Mivel a buszban nincs hagyományos sebességváltó, a fokozatváltással járó rántások sem törik meg a mozgás lendületét.
Az automatikus érkezésvezérlés érzékeli az útfelületre festett segédvonalakat, és automatikus kormányzással és lassítással úgy állítja be a járművet a buszmegállóba, hogy a járdaszegélytől 3-6 centiméterre álljon meg, legfeljebb 10 centiméterrel a kijelölt fel-és leszállási pont előtt vagy mögött (az autóbusz úgy áll be a megállóba, hogy kis távolság marad a jármű és a járdaszegély között). Ez megkönnyíti a babakocsival vagy kerekes székkel közlekedők fel- és leszállását. A buszközlekedés kihasználtságát, gyorsaságát és pontosságát – vagyis kényelmét – jelentős mértékben javítja a buszban megtalálható ITS Connect rendszer, ami jármű-jármű és jármű-infrastruktúra kapcsolattal biztosít biztonságos közlekedést, összehangolva a buszjáratok érkezését, és elsőbbséget biztosítva a tömegközlekedés számára a közlekedési lámpáknál.
Bár a dizájn a szokványos autóbusz-képet idézi, valójában nagyban különbözik a hagyományos autóbuszok dobozformájától. A jármű első és hátsó világítása LED-technológiával működik, és számos formai megoldás gondoskodik arról, hogy az üzemanyagcellás busz első pillantásra felismerhető legyen.
-van még mit tanulnunk a japánoktól!
Reméljük nem lesz az oldalán otvaros firka és reklám plakát. Jó lenne ilyen busz…
A TOYOTA gépkocsik, a megbízható minőséget képviselik szgk–középkategóriában is. A tömegközlekedésben is –várhatóan– hozzák a megbízhatóságot.
Ne feledjük, hogy a 2000 körüli években sokáig futottak mentőgépkocsiként hazánkban