Az új Lexus LS a kézműves mestermunkák tárháza. Az autó bizonyos modellváltozatainak ajtóburkolatát különleges üveg díszíti, ami tökéletes példa arra, hogyan születik a mesterek és művészek összefogásával egy igazán egyedi és gyönyörű díszítőelem.
Még 2014 elején történt, hogy a Lexus és a Tatabányán is termelő Asahi Glass Company (AGC) elkezdte tanulmányozni, hogyan lehetne üveget használni egy autó utasterében. Ez a közös munka vezetett a vadonatúj Lexus LS zászlóshajó kiriko üvegbetétjének megalkotásához. A kiriko egy hagyományos japán üvegmetszési technika, aminek mintáin különleges hatást keltve törik meg a fény – mindig attól függően, milyen szögből világítjuk meg és honnan tekintünk az üvegre. A japán iparművészet számos remeke született ezzel a módszerrel – vázák, szakés poharak és tradicionális üvegdíszek.
Az AGC megkereste a kiriko üvegművészet mesterét, Nakamura Tosijasut. Az LS ajtóburkolatába épített dekorációs panelek elkészítése különleges kihívást tartogatott a művész számára, mivel – a kézbe vehető és körbeforgatható szakés poharakkal ellentétben – az ajtópanelek statikusak, így félő volt, hogy a szokásos Kiriko metszett minták nem tündökölnek majd teljes szépségükben. A kivitelezési ötlet megszületésétől kezdve tizennyolc hónapnak kellett eltelnie, míg elkészültek a kész kiriko üvegbetétek, amelyeket be lehetett építeni az LS-be. A panelek sokszorosítása – méghozzá olyan módon, hogy Nakamura alkotásának tökéletes másolatai legyenek – kifejezetten komoly kihívást jelentett, már csak azért is, mert egy üvegből készült kiriko mesterművet eddig még sosem használtak fel egy autó utasterében, ahol minden elem nagy igénybevételnek van kitéve. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, az AGC-nek egy teljesen új, nyolc lépésből álló gyártási folyamatot kellett kidolgoznia, amelynek egyes fázisait nyolc különböző helyszínen végezték el Japánban.
Az öntés utáni megmunkálást – vagyis a polírozást, a panel megerősítését és más feladatokat – gondosan kiválasztott külső műhelyekre bízták. A megerősítéshez mártásos eljárást alkalmaznak, emellett pedig fémlemezt erősítenek a panel hátsó oldalára, vigyázva, hogy mindez ne csorbítsa a kiriko üveg kifinomult látványát. Ishiokára nagy hatást gyakorol a műhelyek gondos munkája és igyekezete, hogy túlszárnyalják az egyébként is magas elvárásokat.
Az üvegbetét egyedi, szokatlan formája miatt még az egyes műhelyek közti szállítás is egészen új logisztikát igényel az AGC részéről: a paneleket méretre szabott anyagokba csomagolják, és utazásuk minden szakaszában innovatív szállítási megoldások biztosítják a betétek makulátlan minőségét. Egy olyan vállalat, amely a biotechnikai, elektronikai és optikai iparnak gyárt alkatrészeket, igencsak komolyan veszi a minőségellenőrzést, de a kiriko üvegek esetében még ez is kevésnek bizonyult. Ezért az egyébként is szigorú minőségvizsgálatokon felül az AGC-nek még egy ellenőrző fázist be kellett iktatnia, amelyben a kész darabokat összevetik Nakamura prototípusával – ám ekkor nemcsak a méretpontosságot vagy a felületek tiszta csillogását vizsgálják, hanem azt is, hogy ugyanolyan gyönyörűek-e, mint a mesterdarab.