A Toyota felépíti a világ első, megawatt nagyságrendű kapacitással működő, 100 százalékban fenntartható erőművét és hidrogén előállító üzemét. A Tri-Gen névre keresztelt erőm a helyszínen állítja majd elő a Toyota üzemanyagcellás járművei – többek közt a Project Portal keretében üzembe állított nehéz tehergépkocsik – számára szükséges hidrogént.
A japán autógyártó Észak-Amerikában felépíti a világ első, megawatt nagyságrendű kapacitással működő karbonát-üzemanyagcellás erőművét és egy ehhez kapcsolódó hidrogéntöltő állomást: a létesítmény a vállalat Long Beach kikötőben folyó tevékenységeit fogja kiszolgálni. A Los Angeles-i Autókiállításon bemutatott Tri-Gen üzem a kaliforniai mezőgazdaság által termelt biohulladékból állít majd elő vizet, elektromos áramot és hidrogént. A Tri-Gen 2020-ban kezd majd működni, és mintegy 2,35 megawatt elektromos áramot és 1,2 tonna hidrogént állít elő naponta: ez a mennyiség körülbelül 2350 átlagos méretű családi ház áramfelvételének és közel 1500 jármű napi üzemanyag-igényének felel meg. Az erőmű 100 százalékban megújuló energiát termel, kiszolgálva a Toyota logisztikai szolgáltatások (TLS) működését a kikötőben, ami így az első olyan Toyota-létesítmény lesz Észak-Amerikában, amely 100 százalékban megújuló forrásból származó energiával működik.
A Tri-Gen azért is rendkívül fontos, mert a Toyota elkötelezte magát a hidrogén-alapú társadalom felépítésére. Ez az erőmű bebizonyíthatja, hogy helyi szinten is 100 százalékban fenntartható módon termelhető nagy mennyiségű hidrogén, ráadásul ez az energiahordozó azonnal fel is használható a Long Beach kikötőjében működő Toyota üzemanyagcellás járművek működtetésére, vagyis az újonnan érkező Mirai hidrogénautók feltöltésére és a Project Portal keretében munkába állított 8 darab nehéz tehergépkocsi folyamatos feltankolására. A zökkenőmentes tankoláshoz egyébként a Toyota az Air Liquide segítségével felépítette a kikötőben a világ egyik legnagyobb hidrogéntöltő állomását. A Tri-Gen erőművet a FuelCell Energy tervezte az USA Energiaügyi Minisztériuma és olyan kaliforniai intézmények támogatásával, mint a California Air Resources Board, a South Coast Air Quality Management District, az Orange County Sanitation District és az irvine-i Kalifornia Egyetem. A létesítmény messze túlszárnyalja a szigorú kaliforniai levegőminőségi előírásokat.
Mindemellett a Toyota újra megerősítette elkötelezettségét az egyéni felhasználókat kiszolgáló hidrogén-infrastruktúra fejlesztése mellett, aminek révén elterjedhetnek az üzemanyagcellás autók. Kaliforniában jelenleg már harmincegy, üzleti vállalkozásokat kiszolgáló hidrogéntöltő állomás működik, és a Toyota számos partnerrel működik együtt további állomások kiépítésében. E partnerek közt fontos szereplő a Shell; ez az első globális olajipari cég, amely egy globális autógyártóval kezdett együttműködésbe e téren.