Szerencsére a digitális forradalom és zöldülés kényszerű vihara nem sodorta el még az igazi izomautókat, ha csak mutatóban is, de maradt legény a gáton. A BMW 4-es kupé turbós sorhatossal ilyen. Élményautó a javából.
Újdonságok
A négyes kupét apró finomságokkal készítették fel az évtized végére, alapfelszereltség lett az immár LED-es ködlámpákkal kiegészült, az ötös és hármas modellcsaládban bevezetett dupla-LED-technológiás első fényszóró együttes. A hátsó lámpák is LED-esek. Felárért adaptív teljes LED-fényszórókat rendelhetünk látványos, hatszögletű menetfény-ikergyűrűkkel. Kevesen veszik észre, de az első és a hátsó lökhárító is megváltozott kissé.
Az utastér igényes, de konzervatív, minőségi és tradicionálisan béemvés. Új a műszerfal bőrözésének dupla varrása, de természetesen új kárpitok és dekorbetétek is érkeztek a ráncfelvarrással. Tesztautónk merőben vad kék fényezése is friss, bár mindenki el van ájulva tőle, nekem nem jött be ez a rikító szín. Igaz, az utcán ordít róla, hogy dögös és állati jó kocsi.
A gazdagon felszerelt tesztautónkban – enne ellenére a teljesen digitális műszerfalat nem kapta meg – a legfejlettebb navigációs berendezés dolgozott, ebben már csempeikonok segítik a tájékozódást, a képernyő menüjét testre szabhatjuk, így csak azt az információt látjuk, ami érdekel. Az új négyesben természetesen kiteljesedtek a kapcsolódási technológiák, legyen szó bármilyen eszközről. Az Apple Car Play kiválóan működött.
A 4,64 méter (tengelytávja 2,81 méter) hosszú kupéban elöl megfelelő a kényelem, a sportülések jól tartanak, hátul azonban nem leányálom az utazás. A ki- és a beszállás nehézkes, fejtér alig van, cserében a lábtérre nem lehet panaszunk. Praktikus, hogy a biztonsági övet az első utasok számára automatika nyújtja előre. A csomagtartó méretes (445 literes), a hátsó ülések ledöntésével még egy nagy méretű hokistáska is simán befér, sőt, ha a pálinkának valót kell elszállítani, nem jövünk zavarba.
Innováció
Aki szeretné kihasználni a BMW 440i erejét, az jól teszi, ha az M Sport fékrendszerrel választja, mert a hosszú pályázásokat nem bírja ki más.
Technológia
Bár ez is háromliteres (2998 köbcentis), elődjéhez képest merőben más a 440i kettős megfúvású turbó sorhatosa, lökettérfogata 11 köbcentivel bővült, turbójában nagyobb turbinakerék dolgozik. Nem csoda, ha letaglózó, 450 newtonméteres nyomatéka már 1400-as fordulattól a miénk egészen 5000-ig. 326 lóerős maximális teljesítményét 5500-as percenkénti fordulaton adja le, miközben úgy üvölt, mint egy megveszekedett, zsákmányától megfosztott sakál. A tesztelt 440i rendes BMW, hátsókerék-meghajtású, váltója nyolcfokozatú ZF, tömege visszafogott, 1560 kilogramm. Nulláról 100 kilométer/órás sebességre öt másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 250 kilométer/óra.
Szubjektív
Jó újra fiatalnak és bohónak lenni. A 440i kupé ezt az érzést adja és tesz felejthetetlen élménnyé minden autóban töltött percet. Ahogy gázra eldobja a farát, az már művészet, jól vezethető, uralható, nem akar megölni, de tiszteletet kíván.
Költségek
11,47 millió forintot kérnek a BMW 4 belépő modelljéért, amelyet 184 lovas kétliteres turbómotor hajt, váltója pedig kézi. A 440i kupéért 16,2 millió forintot kell fizetni, de ebben már benne van az automatikus váltó is. Extralistája igen hosszú, a tesztautónk konfigurálása során nem számított a pénz, így a képeken látható modell ára 23 millió forintra kúszott fel. Ami a fogyasztást illeti, rajtunk múlik, hogy mennyi legyen a matek, visszafogott vezetéssel 8 literen tartható, de ha nagyon élvezzük az utazást, akkor sem csúszunk sokkal túl a tíz literes átlagon 100 kilométerenként. Én túlságosan elragadtattam magam, így nem úsztam meg 11,2 liter alatt.
Gyártás
A 4-es sorozatot kizárólag Németországban gyártják, az F32 kódjelű kupét valamint az F82-es M4-est Münchenben 2013 júliusától, az F33-as kabriót és az F83-as M4 Cabriót Regensburgban 2013 novemberétől, míg az F36-os négyajtós Gran Coupé változatokat Dingolfingben.
Beszállítók
A BMW 440i számos alkatrésze magyarországi és régióbeli beszállítóktól származik, íme, néhány. Amennyiben cége a BMW 440i-hez gyárt alkatrészt, és nincs a listában, jelezze!
BROSE: csomagtérzár (Kecskemét)
VERITAS: üzemanyagbetöltő szelep (Dunakiliti)
INDUSTRIALESUD S.P.A. – tetőkárpit
PREH: iDrive érintőpados vezérlőegység
MAHLE: szívócsonk (Balassagyarmaton van gyár)
KSPG AUTOMOTIVE: elektromos hűtővízszivattyú (Rheinmetal Automotive)
GRUPO ANTOLIN: csomagtér-világítás (Helvécia)
ZF FRIEDRICHSHAFEN: nyolcfokozatú automatikus váltó (hamarosan Egerből)
HUF HÜLSBECK & FÜRST: zárak
EBERSPÄCHER GROUP: kipufogórendszer hideg oldal (dízel)
KONGSBERG: pneumatikus deréktámasz (Siófok)
HARMAN-KARDON: hifi (Székesfehérvár)
NIDEC: napfénytető mozgató motor (Bercel)
PILKINGTON: szélvédő
FREUDENBERG: tömítőgyűrűk (Lajosmizse, Kecskemét)
THYSSENKRUPP: kormányoszlop (Budapest)
CONTINENTAL: motorvezérlő elektronika (Budapest)
FLEXITECH: féktömlők (Ploiesti, Románia)
ROSENBERGER: kábelcsatlakozók (Jászárokszállás)
FÉMALK: váltó- és motortartó alkatrészek, csillapító elemek (Csepel, Dunavarsány)
CONTITECH: fűtő-, hűtőcsövek (Makó)
TEMIC: ülésmozgató elektronika (Budapest)
BREMBO: négydugattyús féknyergek (M Performance verziók és top motorok)
BORGWARNER: súrlódó tárcsák (8 sebességes automata)(Oroszlányban van gyára)
INA: szelephézag-állító
GUSTAV WAHLER: EGR-szelep (dízelmotorok)
FEDERAL-MOGUL: hengerpersely (Kunsziget)
IWIS: szinkronhajtás
LEAR: front end (Győr, Gödöllő, Gyöngyös)
HELLERMANNTYTON: kábelköteg-rögzítés
FTE AUTOMOTIVE: hidraulikus tengelykapcsoló működtetés
TRW AUTOMOTIVE: első légzsákmodulok
MAGNA: képalkotó rendszerek, tetőantenna, tükrök, tetőkárpit, segédvázak (Győr)
AUTOLIV: oldallégzsákok (Sopronkövesd)
HANKOOK: gumiabroncsok (Rácalmás)
FS FEHRER: üléshabok
CIMOS: parkolófék
FILTRAN: váltóolaj-teknő
HELLA: feszültségszabályzó
VALEO: LED-lámpák (Spanyolország)
NEXANS: kábelek (Pankota)
NORMA – gáztalanító cső
ELDOR – vezérlő
SAINT-GOBAIN SEKURIT: ablak
BRIDGESTONE: gumiabroncsok (Lengyelország)
Kép és szöveg: Biró Csongor