Több mint 2500 kilométert tettünk meg négy személlyel és sok csomaggal Magyarországon és Erdélyben, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a kompakt kategóriában nincs jobb autó a Golfnál.
Újdonságok
Bár ez még nem a nyolcas, csak a hét és feles Golf, de elődjéhez képest rengeteg újdonságot hordoz: új motorok, új vezetősegédek és új generációs információs és szórakoztató rendszerek. Az alsóközép-kategóriában a világon elsőként kezelhető akár gesztusokkal is legfejlettebb szórakoztató és információs rendszere. A berendezés a 9,2 hüvelyk képátlójú képernyőjével vizuálisan és koncepció tekintetében egyaránt tökéletesen illik a Golf modellekben szintén újdonságként megjelenő digitális műszeregységhez. Ezenkívül egyik első kompakt típusként az új Golf kívánságra részlegesen önműködő haladásra is képes, az új torlódási asszisztens a megálló és újrainduló forgalomban vezérli a járművet. Tesztautónkban minden fényforrás LED-es volt, az automatikus távfény segítette az éjszakai utazást. Csomagtartója nem változott, maradt 380 liter, majdnem teljesen síkban lehajtott hátsó ülésekkel 1270 liternyi térrel gazdálkodhatunk.
Innováció
Digitális műszeregység segíti a tökéletes irányítást, akár a teljes szélességben is kitehetjük a navigációs térképet az orrunk elé. A 9,2 hüvelykes infotainment rendszer mozdulattal is vezérelhető (rádióadókat és zeneszámokat tudunk váltani, telefonhívást fogadni). A 12,3 hüvelykes 1280×640 képpont felbontású virtuális műszerfal rengeteg információt közöl, hamar megszokjuk, testre szabva pedig plusz örömforrás lehet a jól tájékozottság. A két külön képernyőn futó navigációval kisebb eséllyel tévedünk el, a középkonzoli ráadásul országtól, hálózattól és mobilnettől függően akár Google Earth térképen mutatja az utat, de utcaképet is használhatunk, ha elveszettnek érezzük magunkat (felára 607 ezer forint). Részlegesen önműködő haladásra is képes az új Golf, a torlódási asszisztens a megálló és újrainduló forgalomban automatikusan vezérli a járművet.
Technológia
A 150 lovas (3500-4000-es percenkénti fordulaton) kétliteres dízel csendes, erőteljes, nyomatékos (340 Nm/1750-3000 percenkénti fordulaton), meghajtva sem kér sokat. A hosszú, több mint 2500 kilométeres teszten beérte 6,2 liter gázlajjal száz kilométerenként. A DSG-s tesztautóban azt tapasztaltuk, hogy javult az elindulási hajlam, de azért az igazi automatáktól még messze van, a kormány mögötti fülekkel kézzel váltva egyáltalán nem éreztünk rángást, finoman és pontosan dolgozik, nehéz összezavarni. Végsebessége a DSG-vel 214 kilométer/óra, a kocsi 8,6 másodperc alatt ugrik százra álló helyzetből.
Biztonság
Olyan műszaki megoldások fokozzák jelentős mértékben a biztonságot, mint például az automatikus vészfékrendszer, amely a gyalogosokat is felismeri. Sávtartója elengedett kormánnyal egészen sokáig (mintegy 20-25 másodpercig) tartja a sávot és a beállított követési távolságot 120 kilométer/órás tempónál is (egészen pontosan 0-210 kilométer/órás tartományban működik; Highline felszereltségben alapáras). Ívelt kanyarokban is a sáv közepén vezeti az autót, és ha a rendszer határozott jelzése ellenére sem fogjuk meg a kormányt, erőteljes fékezéssel ébreszt fel.
Szubjektív
A kormányzás közvetlen, a rugózás pedig tökéletes, az adaptív lengéscsillapítás felára 302 ezer forint. Még sportos állásban sem kemény, a 18 hüvelykes gumik ellenére sem. Cserében izgalmasan vezethető, a kétliteres nyomatéka dinamikus menetteljesítményre is képes. Parádés az úttartása, élvezet benne minden perc. De hogy ne legyen túl romantikus az nagyapa-apa-fia utazás, a Mezőség és a Sóvidék határán kaptunk egy banális defektet. Amíg kifürödtük magunkat a Medve-tóba, a jobb első kerékbe szorult szmog szépen feoldódott a friss erdei levegőben. Szerencsére ránéztem indulás előtt, mert kavicsos parkolóban álltam meg, ha a lefeküdt gumival egy métert is megyek, annyi a kirándulásnak. Amikor láttam a bajt, pánikba estem, de a fiam kijózanított. Idén ez volt a harmadik defektem, 850 kilométert mentem mankókerékkel, így nem hiányzott ez a mostani. A kerék kiadta a lelkét, most mit tegyek? Pótkerék nincs, se mankókerék, csak meg kell próbálni a defektjavító készlettel talpra állítani a kocsit. A csomagtartó aljában megtaláltam a kis dobozt, benne egy kompresszorral. Nosza, fel is fújtam a 12 voltos csatlakozó segítségével a gumit. Szerencsére nem az oldalfal sérült, a futófelület irányából hallottam a vészjósló szuszogást. A töltőfolyadékkal nem szerencsétlenkedtem, kerestem gumiszervizt. 4-5 kilométerenként megálltam, ellenőriztem a nyomást, és ha kellett, még fújtam bele a kompresszorral. Az egyik ilyen megállónál megtaláltam a bűnöst, egy jókora csavar állt ki a kerékből. Péntek este volt, így csak a harmadik szerviz kedvességében bízhattam. Könyörgésem megértésre talált, a gumit megdugózták. Innentől visszavettem a tempót és minden megállóban rugdostam a kereket, de ennél nagyobb baj szerencsére nem történt. A Golf jól kiszolgált minket, 94 éves nagyapámnak is nagyon tetszett, olyannyira, hogy azt mondta, vesz egy ilyent. Szerencsére meggyőztem, hogy jó neki a Sanderója, csak egy szervokormány kellene bele.
Költségek
A Golf demokratikus autó, szinte mindennel fel lehet szerelni, amit a VW-konszern jelenleg ügyfeleinek kínálni tud. Íme, néhány innovatív extra tartozék kommentár nélkül: WLAN, LTE, mobiladat-forgalom, DVD-olvasó, SSD meghajtó, DAB+, Mirror Link, Apple Car, Android Auto, Dynaudio hifi (194 ezer forintért), adaptív futómű (302 ezer forintos plusz), hangvezérlés, érintőképernyő, masszírozó vezetőülés (az ergo active vezetőülés 102 ezer forintos plusz). A Car Net szolgáltatás online kapcsolattal vészhelyzetben képes segítséget hívni, pontosan jelezve, hogy hol vagyunk, de egy esetleges műszaki hibáról is képes tájékoztatni a legközelebbi szervizt. Pórázként használható: ha kölcsönadjuk autónkat, kérhetjük, hogy naplózza a kocsi használatát, így például üzenetben közölje, ha a vezetője túl gyorsan hajt, de a lopási kísérletekről, illetéktelen behatolásról is SMS-t küld tulajdonosának. Új Golfot itthon 5 millió 528 ezer 860 forintért kaphatunk 110 lóerős háromhengeres benzinessel, hatfokozatú kézi váltóval, Trendline felszereltséggel, a kétliteres 150 lovas dízel alapára Highline felszereltséggel DSG-vel 8 153 780 forint. A kipróbált autó mintegy 4 millió forintos extrafelszereltséget tartalmazott, simán befér a prémium kategóriába. A hazai importőr minden Golfra 500 ezer forint használtautó-kedvezményt ad, akkor is, ha nem számítunk be használt autót.
Gyártás
A Golf a Volkswagen főhadiszállásán a wolfsburgi autóvárosban készül a Sportsvan, a Touran, a Tiguan, illetve a hibrid és elektromos Golf mellett.
Beszállítók
A Volkswagen Golf fő alkatrész-beszállítói között számos hazánkban is tevékeny, a népszerű kompakt több alkatrésze nálunk vagy a térségünkben készül.
HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek (motor, gépcsoportok)
METALDYNE: váltótartó bak (MQ350 AWD)
TRW AUTOMOTIVE: rögzítőpeckek (Temesvár)
ELRINGKLINGER – tömítések (Kecskemét)
THYSSENKRUPP- bütyköstengely-összeszerelés (Jászfényszaru)
CONTINENTAL/CONTITECH: membrán (üzemanyag-befecskendezés) (Vác)
BORGWARNER: kuplungtárcsák
MAHLE – üzemanyagszűrő modulok (Balassagyarmat)
LUK – kettős tömegű lendkerék (Szombathely)
ZF LENLKSYSTEME: elektromechanikus szervokormány (dp típus) (Eger)
TI AUTOMOTIVE – fékvezetékek (Győr)
LYDALL GERHARDI: motor hőpajzs
MAHLE – dugattyúgyűrű (Balassagyarmat)
AGM AUTOMOTIVE: hangulatvilágítás (Sárvár, Zalaegerszeg – Flex)
BROSE: elektromos ülésállítás (Kecskemét)
SMR AUTOMOTIVE – külső visszapillantók (Mosonszolnok)
INTEVA PRODUCTS: ablakemelő-motor
EDSCHA: ajtózsanérok
NTN CORPORATION: kerékcsapágy
MARQUARDT: multifunkciós kormány gombjai
MIBA SINTER GROUP – szíjtárcsa, szinkronagy (Alsókubin-Mokrad)
NSK – szíjfeszítő csapágy
GKN SINTER METALS – vákuumpumpa-rotor
FAIST CHEMTEC: hangtompítók
HIRSCHVOGEL: hajtótengely
IXETIC: vákuumpumpa
HONEYWELL: turbófeltöltő (1,6 literes dízelmotor)
CARCOUSTICS – hőpajzs elemek
MAGNA – hűtőventillátor
GENTEX – elsötétedő belső tükör
MARTINREA – hátsó lámpa összeszerelés (Szentgyörgy)
VIBRACOUSTIC – csapágypersely (futómű) (Nyíregyháza)
MAGNI EUROPE: rögzítők, csipeszek korrózióvédelme (St. Florian am Inn)
FAURECIA – ajtópanelek (Jászárokszálláson is van gyára)
DRÄXLMAIER – elosztótábla (Érd)
MODINE – klímahűtő (Mezőkövesd)
KONGSBERG AUTOMOTIVE – ülésfűtés (Tier 2) (Siófók)
GESTAMP – hátsó tengely alkatrészek (Mór, 4 Motion)
IEE – biztonsági öv becsatolására figyelmeztetés
WEBASTO – napfénytető
GKN SINTER METALS – esőszenzor lemez
THYSSENKRUPP: hátsó stabilizátor
AUTOLIV: kormánykerék (Sepsiszentgyörgy)
TENNECO – hátsó lengéscsillapítók (Kecskeméten van gyára, de a lengéscsillapítók nem itt készülnek)
IAC: tetőkárpit
PILKINGTON: szélvédő
STABILUS: előfeszített rugók, ajtóteleszkópok
TEKLAS – klíma tömlők
Amennyiben tud további hazai alkatrész-beszállítót a Volkswagen Golf modellhez, kérjük, jelezze a jarmuipar@jarmuipar.hu címen.
Képek és szöveg: Biró Csongor