Az új digitális technológiák alkalmazása a vállalkozások számára akár 30 százalékos, fenntartható költségcsökkentést is hozhat, a rövid távú stratégiákat alkalmazó cégek közel kétharmada azonban még mérsékelt költségcsökkentési céljait sem tudta elérni a Deloitte globális felmérése szerint.
A tanácsadó cég több mint ezer felső vezető megkérdezésével készült, költséggazdálkodási stratégiákra összpontosító felmérése szerint a cégek 86 százaléka nagy hangsúlyt fektet a költségcsökkentésre. A vállalkozások 45 százaléka célzott meg kevesebb, mint 10 százalékos költségcsökkentést, azonban a cégek közel kétharmadának, 63 százalékának így sem sikerült elérnie a céljait. A digitális technológiák korszakának kezdetén a vállalkozásoknak két választásuk van: új technológiákat alkalmaznak, és kihasználják a stratégiai költséggazdálkodásban rejlő lehetőségeket, vagy maradnak az idejétmúlt és egyáltalán nem hatékony, a nyereségesség növelésére összpontosító modelleknél.
Bár a vállalkozások rendkívül komplex és dinamikus üzleti környezetben működnek, a világcégek jelentős része, 40 százaléka ugyanazokat a sztenderd költséggazdálkodási technikákat alkalmazza, és rugalmatlan, rövid távú megoldásokra hagyatkozik, mint amilyen például a kiadások csökkentése. Ezek a módszerek a legtöbb esetben képtelenek megfelelni a folyamatosan átalakuló prioritásoknak.
Az elterjedőben lévő digitális megoldások, például a kognitív technológiák, az adatelemzés, a robotika és az automatizálás is egyre inkább a hatékony költséggazdálkodás motorjaivá válnak – mutatott rá Mérth Balázs, a Deloitte Magyarország tanácsadási üzletágának vezető partnere. A digitális technológiákat aktívan alkalmazó cégek esetében olyan, stratégiai szintű átalakulás várható, amely egész iparágakat formálhat át gyökeresen, és akár 30 százalékos, vagy azt meghaladó mértékű, fenntartható költségcsökkentést is eredményezhet.