Múlt, jelen és jövő közlekedési eszközeit, valamint azok tervező mérnökeit mutatja be a Magyarok a világ járműgyártásában elnevezésű tematikus kiállítás március 23-25. között az Automobil és Tuning Show G-pavilonjában.
Az Autós Nagykoalíció szervezésében zajló esemény immár hatodik alkalommal vonultat fel ismert, nem ismert vagy elfeledett találmányokat, melyek hátterében magyar mérnökök és formatervezők állnak. Az esemény különlegessége, hogy idén már nemcsak a közúti járműveké a főszerep, hanem teret kapnak a vízi- és légiközlekedés magyar vonatkozású, világraszóló innovációi is.
Az alig két hónap múlva kezdődő esemény részleteiről Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és a kiállítás ötletgazdája az alábbiakat nyilatkozta: „A járműgyártás történelme során mindig is kiemelkedő hazai mérnöki tudás előtt kívánunk tisztelegni a március 23-án 13 órától kezdődő élő show-ba meghívott vendégeinkkel és 1300 négyzetméteres kiállítással. Az előző évekhez hasonlóan, idén is a járműipar Oscar-díjasaival beszélgetünk a színpadon, akik személyes bizonyságukkal igazolják, hogy mottónk – miszerint, ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére – nemcsak egy frázis. Nem utolsó sorban a visszatekintéssel és személyes történetekkel deklarált célunk a járműipar világát szerethetővé tenni a pályaválasztás előtt álló fiatalok és szüleik számára, valamint bemutatni az autóiparhoz kapcsolódó képzések nyújtotta perspektívákat”.
Az élő show és a tárlat programjáról korábban elmondottakat a házigazda az alábbi részletekkel egészítette ki: „A tavalyi Alfa Romeo Giulia hazai debütálásának sikerén felbuzdulva, idén egy újabb Alfa remekmű premierjére is sort kerítünk. Kiállítunk egy Stelvio Quadrifogliót, amelynek fékvezérlő egységét a Continental budapesti központjában fejlesztették és gyártották.” Az elektro-hidraulikus MK C1 rendszerben a fékerősítőt és a vezérlőt (ABS és ESC) egy kompakt, súly-hatékony modulba építették be a hazai mérnökök, így az sokkal gyorsabban képes a féknyomást előállítani, mint a hagyományos hidraulikus rendszerek. A új Guilia-ban is használt rendszer megfelel a fejlett vezetői asszisztenciák által támasztott fokozott nyomásdinamikai követelményeknek is, továbbá a rekuperatív fékrendszerek és a nagy teljesítményű SUV-ok műszaki elvárásainak minden további módosítás nélkül megfelel a fődarab.
Múltat idéz a jelenbe Fabrizio Caselani és Obendorfer Dávid közös munkája, a legendás Citroen HY furgon modern átirata, amely a modell hetvenedik születésnapja tiszteletére készült. Az üvegszálas műanyag panelekből, fémszerelvényekből, lámpatestekből és a hozzájuk tartozó elektromos vezetékekből álló átépítő készlet segítségével az aktuális Citroen Jumper retró furgonná alakítható át. A készletet az olasz Caselani Automobili gyártja a Cremonához közeli Sospiro-ban és ugyanitt kerülnek átalakításra az olaszországi SEVEL gyárból érkező Citroen Jumperek. A tervek szerint a négyféle különböző hosszban és kétféle magasságban rendelhető áruszállító és a 9 személyes mikrobusz verzió mellett Camper, Campervan, kétféle Food truck, autómentő és 4×4-es változat is készül majd a nosztalgikus Type H-ból. A formatervet Obendorfer Dávid készítette, aki 2001-ben végzett a MOME ipari formatervező szakán. Fabrizio Caselani és cége, amely – a Type H furgonok mellett – hajóipari beszállítóként különféle üvegszálas műanyag elemeket gyárt, a terv indusztrializálását végezte.
Végül, de nem utolsó sorban a légiközlekedés szegmensében is kuriózumnak számító SkyCruiser SC-200-as gyrocopter is látható lesz a kiállításon, melyet Árgyelán Aurél és Mészáros József 2008-ban született ötletük megvalósításaként készítettek. Az SC-200-as gyrocopter egy 150 órás kísérleti üzemeltetést követően kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványt (2013-ban), melynek birtokában megkezdődhetett a sorozatgyártás. A cég története pedig már csak azért is sikertörténet, mert a magyar repülés alig 110 éves történelme nem igazán bővelkedik helikopterek gyártásában elért üzleti sikerekkel – tudtuk meg Knezsik Istvántól.
A hazai gyrocopter hajtóműve egy 125 lóerős Rotax 91-es UL blokk, rotorja 8,4 méter átmérőjű, maximális felszálló súlya 560 kg, legnagyobb sebessége pedig 165 km/h. A világ negyvenezres gyrocopter állományának professzionális, versenyképes árú magyar tagja tehát megtekinthető lesz március 23-25 között a Hungexpo G-pavilonjában.