A legújabb BMW-típus telitalálat, a luxuslimuzinok komfortját az ötajtós kupék stílusával ötvöző 6 Gran Turismo megnyugtat és ellazít, persze csak akkor, ha megtudjuk fizetni az árát. Háromliteres sorhatos dízellel és összkerék-meghajtással tettük próbára.
Újdonságok
A BMW 6-os Gran Turismo 2017 szeptemberében, a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönség előtt, a modell piaci bevezetése pedig 2017 novemberében megkezdődött hazánkban is. A könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek módszeres kihasználásával és a karosszériaváz magas szilárdságú acél elemeit kiegészítő alumínium alkatrészek széleskörű alkalmazásával az új BMW 6-os Gran Turismo saját tömege mintegy 150 kilogrammal csökkent a megegyező hajtáslánccal szerelt 5 GT elődmodellhez képest.
Az elődmodellhez képest 87 milliméterrel, immáron 5091 milliméterre növelt hosszúságnak, a változatlan, 1902 milliméteres szélességnek és a 21 milliméterrel 1538 milliméterre csökkentett magasságnak köszönhetően jó nagyot kiharap az utcaképből BMW 6-os Gran Turismo.
A csomagtér térfogata az elődmodellhez képest 110 literrel megnőtt, így immáron 610 literes. A rakodóperem több mint öt centiméterrel lentebb került, így már teljesen egy síkban van a csomagtér padlójával. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla a csomagtérből egyetlen gombnyomással előre hajtható, amellyel a csomagtér térfogata nem kevesebb, mint 1800 literre nő – 100 literrel növelve az elődmodell hasonló értékét. A csomagtér merev szerkezetű síkja alatt ráadásul egy plusz tárolórekeszt is elrejtettek a tervezők.
Masszírozó ülések kényeztetik számos programmal a sofőrt vagy utasát. A luxuslimuzin ötszemélyes, hátul két képernyőn élvezhetik az utasok (fülhallgatóval külön-külön) a multimédiás rendszerek kínálta lehetőségeket (például TV-t nézhetnek). A téli olimpia alatt ez különösen jól jött.
Innováció
A hetes ötajtós kupéjának is megfelelő 6 GT alapfelszereltségének része az automatikus szintszabályozású, légrugós első és hátsó kerékfelfüggesztés, az utazás kényelmét a tesztautónkban az opcionális extraként elérhető adaptív futómű fokozza így a legnagyobb kényelemben utazhattunk négyen benne Budapest és Miskolc között oda és vissza. A légrugós futómű révén manuálisan is állíthatjuk a jármű hasmagasságát: az alapbeállítás göröngyös földutakon vagy meredek felhajtók előtt akár 20 milliméterrel is megemelhető, mindössze egyetlen gombnyomással. Az új BMW 6-os Gran Turismo hasmagassága azonban nem csupán emelhető, de csökkenthető is, manuálisan és automatikusan egyaránt: a 10 milliméteres ültetés egyetlen gombnyomással elérhető, a vezetési élménykapcsolóval aktiválható sport vezetési üzemmódban azonban a rendszer 120 kilométer/órás sebesség felett automatikusan lentebb engedi a karosszériát. A hátsó szárny 85 kilométer/óránál nyílik fel, hogy javítsa a leszorítóerőt.
A parkolást 360 fokos kameranézet segíti, gesztusvezérléssel váltogathatunk a nézőképek között, ujjunkkal körözve tudjuk hangosítani, vagy halkítani a Bower&Wilkins hifit. Legyintéssel a bejövő telefonhívásokat fogadhatjuk, illetve el is utasíthatjuk. Volt, hogy fordítva sült el, épp nem tudtam, merre legyezzek hirtelen.
Vezetősegédek garmadája, sőt armadája növeli a kényelmet és a biztonságot. Van hátsó ütközésvédelem, az első és hátsó keresztirányú forgalom asszisztens. A 0 és 210 kilométer/óra között működő kormányzó- és sávtartó asszisztens újabb lépést jelent az automatizált járművezetés megvalósulása felé vezető úton, hiszen a technológia a még pontosabb sávtartás érdekében már nem csupán az aszfaltra festett jelzéseket, de az autó előtt haladó járművek mozgását is folyamatosan figyeli. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a sávváltást segítő asszisztens, az oldalirányú ütközésre figyelmeztető rendszer és a kikerülési segédlet eközben még tovább növeli a vezetés biztonságát és az utazás kényelmét, szükség esetén korrigáló mozdulatokkal fokozva a kormányzás mértékét.
Az éjjellátó hasznos lehet sötétben utazáskor, az intelligens kamerarendszer gyalogosokra és a biciklisekre is vigyáz, az automatikus LED-es fényszóró egy nyalábbal világít rájuk, majd rájuk villant, így figyelmeztetve őket és a sofőrt a veszélyre. Kiegészítésképpen egy piros gyalogos figura jelenik meg a vetített kijelzőn. Ha netán mégsem fékeznénk, a vészfékező mechanizmust már gyalogosokra is beprogramozták.
Technológia
A 195 kW / 265 lóerő maximális teljesítményre és 620 Nm csúcs forgatónyomatékra képes, háromliteres sorhatos dízelmotorhoz az opcionális extrafelszereltség részeként ugyancsak társítható BMW xDrive összkerék-meghajtás – tesztautónk is ilyen volt. A BMW 630d xDrive Gran Turismo 6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. A mintegy 600 kilométeres tesztelés során nem kért 7,4 liternél több gázolajat 100 kilométerenként.
Szubjektív
A 6 Gran Turismo pont akkora belül, amekkora egy kényelmes luxusautónak lenni kell. Ha egy hetes és egy hatos között kellene választanom, egyértelműen a hatos GT mellett döntenék. Ráadásul 7-8 millió forintot meg is spórolnék egyből. Vezetése nemcsak élmény, hanem kényeztető kiváltság. A meglepetések autója, a teszt végén már úgy éreztem, hogy még a korábban tesztelt 440i kupéra is rátesz egy lapáttal. Öreg vagyok, nem tagadom…
A 8 fokozatú, kormányról is kapcsolható ZF automatikus váltó hibátlanul dolgozik. Levakarhatatlan az útról, hajóként lebeg az aszfaltcsík felett, semmilyen úthiba nem jut be az utastérbe komfort, vagy még inkább komfort plusz módban (pedig kerekei húszhüvelykesek). A BMW a szokásos menetdinamikai kapcsoló komfort, sport, és eco pro (takarékos) módjait megduplázta, mindegyikből van standard és mindegyik egyénileg testre szabható.
Költségek
Alapára 21 050 000 forint, a tesztelt, mindennel felszerelt autó ára azonban megközelítette a 35 millió forintot.
Gyártás
A BMW 6 Gran Turismo a németországi Dingolfingben készül. A legnagyobb európai BMW-gyárban évente mintegy 340 ezer autó hagyja el a gyártósort, itt gyártják a jelenlegi 3-as, 4-es, 5-ös, 6-os és 7-es sorozat tagjai, elektromosautó-alkatrészeket, valamint Rolls-Royce karosszéria elemeket. Dingolfingben több 18 ezren dolgoznak.
Beszállítók
Íme, a BMW 6 GT főbb beszállítói, számos alkatrész Magyarországon készül:
ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács
GESTAMP: megerősített B oszlop (Mór)
PREH: iDrive érintőpados vezérlőegység
IAC: motorszigetelés
SRG GLOBAL: hűtőmaszk
NEMAK: hengerfej (Győr)
MAHLE: fűtés, szellőzés, légkondi (Balassagyarmat)
TAKATA: vezetőoldali légzsák (Miskolc)
WABCO: levegőadagolás
REHAU: levegőcsatorna (Győr)
BADER: bőrülések
NOVEM: központi kijelző
ERINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC: légrugók
KSPG AUTOMOTIVE: EGR-szelepek
GRUPO ANTOLIN: beltéri hangulatvilágítás (Helvécia)
MARQUARDT: hátsó szórakoztatórendszer
STABILUS: csomagtérfedél előfeszített rugói, ajtóteleszkópok
ZF FRIEDRICHSHAFEN: nyolcfokozatú automatikus váltó (hamarosan Egerben is gyártják)
INTEVA PRODUCTS: hátsó ülés konzol
BROSE: elektromos kormányszervó (Kecskemét)
TRW AUTOMOTIVE: kárpit rögzítő csavarok (Románia)
PLASTIC OMNIUM: üzemanyagtartály (Szlovákia)
LUK: váltó csapágyak (Szombathely)
JOHNSON CONTROLS: ülés összeszerelés (Mezőlak)
GKN DRIVELINE: első és hátsó féltengelyek
HUF HÜLSBECK & FÜRST: zárak
EBERSPÄCHER GROUP: kipufogórendszer hideg oldal
KONGSBERG: pneumatikus deréktámasz (Siófok)
AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tatabánya)
KIEKERT: automatikus ajtóbehúzó rendszer
Kép és szöveg: Biró Csongor