A harmadik generációs Suzuki Swift Sport könnyebb és gyorsabb is elődjénél, alacsonyabban és szélesebben ül, agresszívabb a vonalvezetése, a nyomaték és a tömeg aránya pedig egyértelműen egy kiválóan manőverezhető élményautóvá teszi.
Az új Swift Sport főbb jellemzői
„Hot hatch” teljesítmény |
Erőteljes megjelenés |
Pezsdítő vezetési élmény |
||
A menetkész tömeg 80 kg-mal csökkent a mostani mindössze 970 kg-ra, a maximális nyomaték 70 N⋅m-rel nőtt 230 N⋅m-re, és az elismerten könnyen manőverezhető Swift Sport most még gyorsabban reagál, mint valaha. Ennek eredménye a valódi „hot hatch” teljesítmény, amellyel a Swift Sport új szintre lépett. |
A modell sportos vonalvezetését és teljesítményadatait még erőteljesebbé teszi az exkluzív hűtőmaszk és lökhárító, az aerodinamikus elülső spoiler, a küszöbspoilerek, a hátsó diffúzor és a tetővégi spoiler. A 17″-os fényezett könnyűfém felnik és a dupla kipufogó teszik teljessé a képet. |
Az új utastérbelső stimulálja a vezető érzékeit. A hangsúlyos panelek, a színkontrasztos műszerek és a precíziós tárcsák vizuálisan lenyűgözőek, a félkagylós ülések és a minőségi textúrák pedig gondoskodnak arról, hogy a vezető minden pillanatban szilárdan ura maradjon a helyzetnek. |
Merev alváz, erős motor
Az 1,4 literes BOOSTERJET motor 230 Nm nyomatékot ad le, miközben a menetkész tömeg az előző verzióhoz képest 80 kg-mal csökkent. A könnyebb és gyorsabb Swift Sport így egy igazi „hot hatch” lett, amelyben üdítő és sportos élmény a vezetés. Az új Swift Sport a Suzuki új generációs platformjára, a „HEARTECT” platformra épült, amely kisebb tömegének és nagyobb merevségének köszönhetően jobb alapteljesítményt biztosít. Az alvázszerkezet és a fő elemek elrendezésének komoly átalakítása során a korábbi platformra jellemző szegmentált vázat új váltotta le, ennek eredményeképpen nagyobb lett az alváz merevsége. Az új keret jellegzetes sima, íves formája hatékonyan oszlatja el az energiát, így növelve az ütközésbiztonságot. A karosszéria átfogó merevsége a szélesebb körben alkalmazott ponthegesztésnek köszönhetően tovább javult, és a kormánymű legyezőmozgásának linearitása valamint a vezérlés is tökéletesebbé vált. A „HEARTECT” platform és a könnyű, ütéselnyelő „TECT” karosszéria mellett a belső alkatrészek, az ülések és az egyéb összetevőket is optimalizálták, így a modell teljes menetkész tömege mindössze 970 kg-ra csökkent.
Az 1,4 l-es BOOSTERJET benzinmotor nagy teljesítményt biztosít, kiváló gazdaságosság mellett. Az új turbófeltöltő segítségével a motor nagy nyomatékot képes leadni már alacsony fordulatszám mellett is, miközben a kis lökettérfogat és a közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszer optimális üzemanyag-fogyasztást eredményez. A közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszer hétfuratos befecskendező fúvókákkal rendelkezik, ez pedig nagyobb üzemanyagnyomást és rendkívül finom üzemanyagpermetet eredményez, aminek köszönhetően nő a motor teljesítménye és tisztább a kipufogógáz. A turbófeltöltő rendszer alapállapotban zárt ún. megkerülő szelepvezérléssel van felszerelve, így kiváló reakcióképességet biztosít normál vezetés közben, utazási sebességnél azonban nyit, így csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Az új Swift Sport nyomatékának és tömegének aránya hozzávetőleg 4,2 kg/Nm, amellyel ez az egyik legversenyképesebb modell a piacon.
Az 1,4 literes BOOSTERJET motor egyéb jellemzői:
-
Változtatható üzemanyagnyomás-szabályozó rendszer, amely csökkenti a részecskemennyiséget (PM) és a részecskék számát (PN) is.
-
A szívólevegő nyomását kettős érzékelő vezérli a reakciókész működés érdekében.
-
A teljesítményt növelő léghűtő a beszívott levegő hűtésével növeli a volumetrikus hatékonyságot.
-
A rövid szívócsonk, a kipufogócsonkkal integrált hengerfej és az inga típusú felfüggesztés csökkenti a tömeget és kompakt kialakítást eredményez.
Fejlesztették a váltót, finomították a felfüggesztést
A rövidebb váltóút és a gyorsabb váltás érdekében fejlesztéseket végeztek az előző Swift Sportban alkalmazott 6 sebességes kézi sebességváltón. A hajtóerő finomhangolásával zökkenőmentesebb a váltás, hatékonyabb a visszacsatolás a vezető irányába, és emellett további tervezési finomítások is javítják a közvetlen váltásérzetet, merevséget. A Suzuki vezető sportmodelljéhez méltó módon, a korábbi Swift Sport modellekre jellemző fejlett járművezetési képességeket az új Swift Sportban tovább finomították, és így az nagyobb menetstabilitást, optimalizált borulási merevséget és dinamikusabb reakciót biztosít. Elődei nyomában az új Swift Sport is Monroe első és hátsó lengéscsillapítókkal rendelkezik, amelyek híresek kitűnő teljesítményükről. A hátsók átdolgozott szelepszerkezete és optimalizált csillapítóerő-karakterisztikája jobb irányíthatóságot és kezelhetőséget eredményez. A borulás elleni védelem fokozása érdekében a kanyarstabilizátorok vastagsága megnövekedett, és a rögzítőpontokon a stabilizátorok teflon fészkekbe illeszkednek. A kerékagy és a kerékcsapágyak most egyetlen egységet alkotnak, a csapágyak közötti távolság pedig nőtt, ami így együtt kanyarodáskor 15 százalékkal növeli a kerekek dőlési merevségét. Ezek a fejlesztések anélkül kínálnak nagyobb merevséget, hogy túlságosan növelnék a rugók vagy az elülső stabilizátor rugóállandóját, miközben megőrzik az út és a gumiabroncsok rugalmas tapadását.
A hátsó felfüggesztés kifejezetten úgy lett kialakítva, hogy nagyobb sebesség mellett is kiemelkedő stabilitást biztosítson. A hosszlengőkart külön az új Swift Sporthoz tervezték, hogy a kanyarodás során minimális legyen a deformáció. Az új modell kerékösszetartási merevsége az elődéhez képest 1,4-szeresére javult, a kerékdőlés merevsége pedig közel háromszorosára. A torziós rúd torziós merevségének finomhangolása optimális borulási merevséget biztosít.
Mi ihlette a tervezőt?
Masao Kobori: „A harmadik generációs Swift Sport fejlesztési koncepcióját a tökéletes és dinamikus vezetési élmény megteremtése ihlette. A fejlesztéshez remek kiindulást biztosított az új Swift HEARTECT platformja. A csapat több száz új formatervvel, és tervötlettel állt elő, ám ezeket csak akkor vittük tovább a rajztábláról, ha a teljesítmény és az érzelmek terén is volt hatásuk. Alacsonyabbra és szélesebbre ültettük az autót, és könnyű technológiákkal pakoltuk tele, így könnyebb, feszesebb, gyorsabb és agresszívabb, valamint kifejezőbb lett a Swift Sport. Emellett finomítottuk a kuplungérzetet, a kézi sebességváltás mozdulatait, az üléseket és a kormánykereket, mindazt aminek köszönhetően az autó kényelmesebben használható a mindennapokban és a vezető az élmény fókuszpontjában érezheti magát. A Swift Sportnak gazdag története van, hiszen 2005 óta ez az a különleges típus, amelyben a ferdehátú modellek gyakorlati kényelme igazi sportteljesítménnyel párosul. A harmadik generációval a következő szintre léptünk, és egy élményautóval álltunk elő. Biztos vagyok benne, hogy a vezetési élmény mindenkit lenyűgöz majd! “
Fókuszban a vezetési élmény
A Suzuki Swift Sport orrának megjelenése igazán exkluzív. Az első hűtőrácsnak és a lökhárítónak köszönhetően az autó orra a Swift esetében szokásosnál előrébb nyúlik, ami a feszesség és tettrekészség érzetét kölcsönzi a járműnek. Az új Swift modellcsalád többi tagjára jellemző izmos megjelenés, kifeketített A oszlopok és függőlegesen elrendezett első és hátsó lámpák a Swift Sportban is élénken jelennek meg. A modell elejét, oldalát és hátulját keretező fekete alsó spoilerek és a hátsó légterelő szárny, az aerodinamikai előnyök mellett sportos megjelenést biztosítanak.
Az új Swift Sport egyéb jellemzői:
-
Egyedülálló, „lépcsős” kialakítású, nagy nyílású, méhsejtmintás hűtőrács
-
Szénszálas dombornyomás az első hűtőrácson, az első alsó spoileren, a küszöbspoilereken és a hátsó diffúzoron
-
Vékony küllős, 17″-os könnyűfém keréktárcsák
-
Kúpos kialakítású dupla kipufogóvégek, amelyek széles fényvisszaverő felülete hatásos megjelenést biztosít
A tengelytáv az előző Swift Sporténál 20 mm-rel hosszabb, a nyomtáv pedig 40 mm-rel szélesebb elöl és hátul egyaránt, ami javítja az egyenesfutást. A teljesítményre és az érzelmi kapcsolatra összpontosító fejlesztési koncepcióval összhangban a karosszéria 15 mm-rel alacsonyabb és 40 mm-rel szélesebb lett, ami a földhöz sokkal jobban tapadó, sportosabb tartást biztosít.
Az új Swift Sport magával ragadó, interaktív, sportos vezetési környezetet teremt, kezdve a piros belső elemekkel és a vezetőközpontú műszerfallal, amely azonnal megindítja a vezető képzeletét. A fő műszerek kontrasztos színeikkel azonnal kivehetőek, az új töltőnyomásmérő és olajhőmérséklet-mérő műszerek pedig tovább fokozzák a sportos vezetés élményét. A Swift Sportban a vezető körül mindenütt precíziós kialakítású, kiváló minőségű textúrák és anyagok találhatóak. Ide tartoznak a félkagyló ülések, amelyekben ülve a vezető és az utas osztozhatnak a sportos vezetés élményében.
A vezető rendelkezésére álló összes kezelőszerv a sportos funkcionalitást és az élvezetet hivatott szolgálni. A lyuggatott bőrrel bevont, D-alakú kormánykerék biztos fogást nyújt: szatén felületét zongorafekete kiegészítők és vörös keresztöltések egészítik ki. Krómbevonatos váltógomb és a könnyűfém sportpedálok teszik teljessé a sportos vezetés élményét. Az új Swift Sportban egy Bluetooth-kompatibilis, okostelefon kijelzőjének tükrözésére használható audiokijelző egység is található 7″-os érintőkijelzővel és SD-kártyás, 3D-térképes navigációval.
A biztonság mindenek előtt
Az új Suzuki Swift Sport teljesítményét és vezetési élményét növelő fejlesztések jelentős biztonsági funkciókkal, a fejlett előre néző érzékelőrendszerrel, a kétérzékelős fékasszisztenssel, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel és más kulcsfontosságú technológiákkal párosulnak.
Fejlett előre néző érzékelőrendszer
Az új Swift Sport mostantól tartalmazza a Suzuki előre néző érzékelőrendszerét, amely önállóan képes vészfékezésre, figyelmeztet a sávelhagyásra, és segíti a fényszóró kezelését.
A rendszer egy egylencsés kamera és egy lézerszenzor együttes használatával végzi a feladatát. Az egylencsés kamera közepes és nagy távolságban észleli jól és azonosítja a forgalom különféle résztvevőit és elemeit, például a gyalogosokat és a sávhatárokat, míg a lézerszenzor kis távolságban és éjszaka nyújt biztonságot a vezetéshez.
Kétérzékelős fékasszisztens (DSBS)
Haladás közben az új Swift Sport a két érzékelője – az egylencsés kamera és a lézerszenzor – használatával meghatározza, hogy fennáll-e az ütközés veszélye az előtte haladó járművel vagy egy gyalogossal. Egy esetleges ütközés észlelése esetén az autó a helyzet függvényében figyelmezteti a vezetőt, aktiválja a fékrásegítést vagy automatikusan fékez.
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer
60 km/h feletti sebességnél a sávelhagyásra figyelmeztető funkció figyeli a várható útvonalat, és szükség esetén figyelmeztetéssel, például a kormány rezgésével riasztja a vezetőt. 60 és 160 km/h közti sebességnél egylencsés kamera észleli a sávot. Amikor a szenzorok azt észlelik, hogy a jármű valószínűleg el fogja hagyni a sávot, a rendszer az elektromos szervokormány szabályozásával automatikusan segíti a vezetőt a jármű forgalmi sávba történő visszakormányzásában.
Figyelmeztetés a vezető fáradására
Ez a 60 km/h felett működő funkció a vezetési mintákat figyeli, és hang- vagy fényjelzéssel figyelmeztet, ha a jármű „kóvályogva” halad, például a vezető fáradása miatt.
Fényszóróvezérlés
A 40 km/h felett működő fényszóróvezérlés érzékeli a többi jármű jelenlétét, a fényviszonyokat, és automatikusan vált a távolsági valamint a tompított világítás közt.
Adaptív tempomat
Az adaptív tempomat egy milliméteres hullámhosszú radarral figyeli az autó előtt haladó jármű távolságát, és automatikusan fenntartja a követési távolságot a három beállítható szintnek (kis, közepes, nagy) megfelelően. Ha nem halad jármű az autó előtt, akkor a vezető által beállított (40 km/h–160 km/h) sebességet tartja.
A cikk megjelenését a Magyar Suzuki Zrt. támogatta.