A Mercedes-Benz Cars Kecskeméten megkezdi az első full-flex gyár építését. A vállalat az új személygépkocsi-gyárba összesen egymilliárd eurót invesztál, és több mint 2500 új munkahelyet teremt. A full-flex gyár a következő lépés az okosgyártás felé vezető úton: a februárban bemutatott Factory 56 elvén épül fel, azaz teljes mértékben digitalizált, fenntartható termelést valósít meg, és az embert állítja a középpontba.
„Az egymilliárd eurós beruházás keretében a Mercedes-Benz Cars világméretű termelési hálózatának első full-flex gyárát hozzuk létre Magyarországon. A gyárban rugalmasan, egyazon gyártósoron állíthatók elő a legkülönbözőbb járműmodellek a kompakt autóktól a hátsókerék-meghajtású limuzinon át a különböző meghajtással rendelkező járművekig, az elektromos autókat is beleértve. Ezzel továbbfejlesztjük a Factory 56 gyártási koncepcióját”, mondta Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars termelésért és ellátási láncért felelős igazgatótanácsi tagja.
Az új kecskeméti személygépjármű-gyár présüzemből, karosszériaüzemből, felületkezelő és összeszerelő üzemből áll majd. A gyár csúcshatékonysággal fog működni, és széndioxid-semleges energiaellátással rendelkezik. A full-flex gyárral a Mercedes-Benz Cars a jövő járműveinek rugalmas gyártásához szükséges kapacitást és technikai feltételeket teremti meg. Ez a legkülönbözőbb felépítésű és meghajtású személygépkocsikat foglalja magában. Gyárthatók lesznek Kecskeméten a hagyományos meghajtású autók, de a legújabb technológiának megfelelő, önvezetésre is alkalmas elektromos autók is – az érvényes biztonsági előírások és törvényi rendelkezések figyelembevételével.
A Factory 56 alapeszméje egy teljes telephelyre kiterjesztve
A Mercedes-Benz Cars februárban Factory 56 néven mutatta be Sindelfingenben a világ egyik legmodernebb autógyártási koncepcióját. Ez az új gyártási mód az embert helyezi a középpontba, mindemellett minden elemében rugalmas, digitális és zöld. Alapvető eleme valamennyi berendezés és folyamat teljes összekapcsolása, egy papírmentes gyár komplex megvalósítása, valamint az anyagáramlás digitális vezérlése. A munkatársak mindennapi munkáját tabletek, elektronikus kézi eszközök (PDA-k), okostelefonok és okosórák segítik. A Factory 56 alapelvei mentén megvalósuló új kecskeméti gyár – az ipar 4.0 értelmében – teljesen digitalizált, és összeköttetésben áll a globális termelési hálózat többi egységével.
A Factory 56 alapeszméjét a vállalat most egy komplett gyárra kiterjesztve valósítja meg. Mivel mindegyik gyáregység – a présüzemtől az összeszerelő üzemig – újonnan épül fel, a teljes folyamatlánc optimálisan összehangolható. Az első- és hátsókerék-meghajtású járművek rugalmas termelése mellett ugyanazon a gyártósoron állíthatók elő más-más meghajtási változatok, például elektromos meghajtású autók is. A termelés a következő évtized elején indul majd el Kecskeméten.
Az új full-flex gyár létrehozásához 972 700 köbméter földet kell megmozgatni. A beépített terület nagysága 382 033 négyzetméter lesz. Ez körülbelül 54 futballpálya méretének felel meg. A kecskeméti telephely második gyárának építéséhez több mint 17 000 tonna acélt használnak fel. Ebből az acélmennyiségből körülbelül 1,7-szer lehetne felépíteni a párizsi Eiffel-tornyot.
„A Mercedes-Benz már működő kecskeméti gyára a termelés 2012-es indulása óta igazi sikertörténet. Elsőkerék-meghajtású kompakt autókat gyártunk itt a világ minden részére. Ma tovább írjuk a történelmet, hiszen a második kecskeméti gyár nemcsak hozzájárul Magyarország járműipari szárnyalásához, de a jövő generációi számára is biztosítja a nemzetközi tudáshoz való közvetlen hozzáférést, s hosszú távon teremt vonzó munkahelyeket” – hangsúlyozta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A legmodernebb gyártási technológiák
A rugalmas termelésre tervezett kecskeméti gyárat már a tervezési szakaszban is teljes mértékben digitálisan alakították ki és optimalizálták. A teljes gyár megfelel a jövő követelményeinek: az új présüzem, a karosszériaüzem, a felületkezelés és az új, flexibilis összeszerelési rendszer – az ipar 4.0 jegyében – a jármű típusától és meghajtási formájától függetlenül teremti meg a rugalmas gyártás előfeltételeit.
A gyártás a lean, azaz csúcshatékony gyártás normáin fog alapulni: ideális termelési rendszert valósít meg, rövid utakkal és átfutási időkkel a maximális hatékonyság eléréshez. A teljes gyártás ezáltal azonos ritmusban zajlik majd. Ez magában foglalja az ember és gép együttműködését, illetve a digitálisan támogatott folyamatokat, beleértve a munkaszervezést, a logisztikát és minőségbiztosítást is.
A karosszériaüzem is új gyártási koncepciókkal rendelkezik: a gyártási láncolat már a legelső alkatrésztől kezdve úgy illeszkedik össze, mint egy gyöngysor szemei. A jövő karosszériaüzemében az egyes állomások rugalmasan kombinálhatók egymással. Ennek a rugalmasságnak köszönhetően egy-egy gépjármű-sorozat különböző változatait egyidejűleg lehet előállítani. Jelenleg ugyanehhez több speciális gyártósorra van még szükség.
A rendszerbe modern logisztikai megoldások is illeszkednek: az új komissiózó (alkatrész-válogató és -előkészítő) területeken a legmodernebb „pick-by-light” vagy „pick-by-voice” technológiákat alkalmazzák. Míg a pick-by-light esetében a kommissiózó munkatárs a beépítendő cikkek típusát és mennyiségét a kivételi polc feletti kijelzőn keresztül kapja a rendszertől, addig a pick-by-voice esetében a dolgozó a megbízásokat a raktárkezelő rendszertől rádión keresztül, hangutasításban kapja.
Valamennyi tevékenységnél az ember áll a középpontban: a munkatársak ergonomikus kialakítású munkahelyeken dolgoznak, és tevékenységükben digitális eszközök segítik őket. Az intelligens ember-gép együttműködésnek köszönhetően lehetőség van a részleges automatizációra a munkatársak tehermentesítése érdekében. A munkahelyek és pihenőzónák kialakítása szintén az ergonómiai elvekhez igazodik, és új kommunikációs formákat tesz lehetővé a modern belső térben.
Fenntartható és energiahatékony autógyártás a Mercedes-Benz Cars-nál
A jövő autógyártására, és ezzel a kecskeméti telephely második gyárára is moduláris épületszerkezetek lesznek jellemzőek, amelyek energiahatékony és környezetbarát megoldásokat jelentenek. Ezenkívül a hulladéktermelés megelőzése és a vízfogyasztás csökkentése is az egész gyárra jellemző lesz. A kecskeméti telephely második gyára megújuló energiaforrásokat fog használni, s ennek köszönhetően széndioxid-semleges energiaellátással rendelkezik majd.
Németországban és Európában a Mercedes-Benz Cars élen jár a zöld gyártási megoldások terén. 2022-ig valamennyi németországi gyárának szén-dioxid-semleges energiaellátással kell rendelkeznie. Az új európai gyárakat már jelenleg is eleve széndioxid-semleges energiaellátással tervezik.
És mit fog dolgozni a digitalizált gyárban az a 2500 embertömeg!!!???..
barátilag
J.L.