A Skoda bicikliket is gyárt, autót már próbáltam eleget, most eljött az ideje egy bringatesztnek is. Karbonvázas hegyikerékpárt tettem próbára.
Életemben másodszor bicikliztem Budapesten, most a XIII. kerületet jártam be a Dunától a Rákos patakig. Kemény terepre nem vittem, de ahogy a terepjárókat sem kényszerítem sziklamászásra, úgy az MTB 29 Full típusú biciklit sem bántottam. Erdőszélen, patakparton és városi dzsungelben egyaránt meghajtottam, hibátlan a gép. Könnyű, ergonomikus, rövid távon nem fárasztó sem a karnak, sem a fenéknek. Amikor együltömben egy óránál többet használtam, éreztem a csuklóm zsibbadását és az ülés sem tűnt túl kényelmesnek, de ez a bringa nem is a komfortról, hanem a teljesítményről szól. A Shimano váltó gyors, viszonylag csendesen kapcsol, az olajos rendszerű tárcsafékek brutálisan lassítanak. Tömege alacsony, csupán 11,9 kilogramm, váza karbonszálas műanyag.
Az első rugóstag (RockShox) a kormányról blokkolható, lehet keményebb és puhább, a hátsó beállításához meg kell állnunk. Van teknős és nyúl fokozat, illetve van egy a kettő között, amit nem tudtam zárni. Be is ugrott Csernus elhíresült mondása, ami itt a Skodánál így hangzik: Döntsd el mi vagy, nyúl vagy teknős? A teknős üzemmódban kezdtem, aztán nyúlban folytattam. Hogy éreztem-e bármilyen különbséget? Igen, teknősben lágyabb a rugózás, ami terepen jó, de nem vagyunk elég gyorsak országúton, nyúlnál pont fordítva, terepen túl feszes, de országúton elég gyors. Elöl kettő, hátul 11 fogaskerék adja a fokozatokat. A nagy kerekek (29 hüvelykes) könnyen leküzdik az egyenetlen terepviszonyokat, miközben a gumiabroncsok nagyobb felületen tapadnak a talajhoz, akadályozva a kicsúszást.
Amikor megtudtam, mennyibe kerül a bringa, leesett az állam. 1,5 millió forint az ára, drágább, mint a tízéves Skoda Fabiám, pedig abban még klíma is van és frissen lett műszakiztatva, a gumik pedig négyévszakosak. Igaz, ez a Skoda egészen keveset fogyaszt, benzinből konkrétan nullát. Ha a két járművet egymás mellé teszem, azért én maradnék a Fabiánál, a Skoda is jobban teszi, ha marad az autóknál.
A Skoda történetének egyik szála amúgy kerékpárokkal kezdődött, Václáv Laurin és Václáv Klement kerékpárgyártó üzemében olyan bicikliket gyártottak, amikre már a 20. század fordulóján két év garanciát vállaltak. A cseh vállalat a kerékpáros kötődés újabb szálát 2004-ben vette fel, azóta a Tour de France kerékpárverseny egyik legnagyobb hivatalos támogatója.
A fékek itt már tárcsásak, szemben a Roaddal, valamint nem bowdenes, hanem olajos, rendkívül intenzív és gyors fékreakciót ad ez a megoldás, persze nem épp olcsó.
Műszaki adatok
Tömeg: 11,9 kg
Váz: Carbon-Alu 6061 Ultralite
Villa: Rock Shox Reba RL Tapered, remote LO Shimano FC-MT700
Hajtókar: Boost Hallowtech II 36/26T
Első kerékagy: Shimano HB-M618-B, Boost CL
Hátsó kerékagy: Shimano FH-M618-B, Boost CL
Váltó: Shimano XT M8020 E-type / XT M8000 GS Shadow Plus
Sebesség: 2 × 11
Első fék: Hydraulic disc Rotor CL 180 mm
Hátsó fék: Hydraulic disc Rotor CL 160 mm
Gumik: Schwalbe Racing Ralph Performance
Nyereg: Fizik Nisene XS MG
Méret: M (17.5″ / 445 mm)
Kép és szöveg: Biró Csongor
Tisztelt Csongor!
Szerintem nagyon jó, hogy a Skoda is beszáll a kerékpár gyártásba, én sajnos csak ábrándozom egy ilyen klassz gépről, pedig már 43 éve használom a Csepel acélvázas 12 kg-os országúti “félversenyemet” terepen is. Kívánom az összes bringásnak, hogy minél jobb gépekkel élvezhesse a tekerést!
„A Dunától a Rákos-patakig.”
Mivel a Rákos-patak a Dunába folyik, és nem párhuzamos vele, így egy métert sem kell tekerni. Gratula.
No ez osztán marhára Skoda gyártmány. Minden alkatrész neves bészállítóktól. Valószínűleg még az összeépítést sem ők végzik.