Ötévi mélypontra zuhant tavaly a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza, egyértelműen a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) folyamatát övező bizonytalanságok miatt – áll a brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) éves beszámolójában.
A szervezet adatai szerint 2018-ban nem egészen 1,52 millió autót gyártottak Nagy-Britanniában, 9,1 százalékkal kevesebbet, mint az előző évben. Legutóbb 2013-ban állítottak elő ennél kevesebb személyautót a brit autógyárak. Az SMMT kimutatta azt is, hogy a új autóipari beruházások értéke tavaly 588,6 millió font (212 milliárd forint) volt, 46,5 százalékkal kevesebb, mint 2017-ben.
Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója a beszámolóhoz fűzött kommentárjában úgy fogalmazott: a brit autóiparban immár “vörös riasztás” van érvényben, mivel kevesebb mint 60 nappal a kilépés időpontja előtt egyre nagyobb a kockázata a megállapodás nélküli Brexitnek. Hawes szerint a Brexitet övező bizonytalanságok máris óriási károkat okoztak a brit autóipar termelésében, beruházásaiban és foglalkoztatási helyzetében. Azonban ez is “semmiség ahhoz a helyrehozhatatlan pusztításhoz mérve”, amelyet a brit autóipari jelenleg akadálytalan külkereskedelmi láncolatainak szétszakítása okozna egyik napról a másikra, és ez nem csak az Európai Unióval folytatott kereskedelemre vonatkozik – hangsúlyozta a szakmai szervezet vezetője.
A SMMT szerint ugyanis a brit autóipar több kulcsfontosságú külső piacának már most is kedvezményes kereskedelmi megállapodása van, vagy a legközelebbi jövőben köt ilyen egyezményt az EU-val. Gyakorlatilag azonban nincs már idő annak garantálására, hogy a Brexit után Nagy-Britannia is folytatólagosan részese maradhasson e megállapodásoknak, és emiatt az esetleges szabályozatlan kilépés a brit autóipari szektor globális kereskedelmének több mint a kétharmadát veszélybe sodorná – áll a szervezet csütörtöki felhívásában.
A brit üzleti szektor vállalatai és szakmai szervezetei most már szinte folyamatosan figyelmeztetik a brit kormányt a rendezetlen Brexit súlyos gazdasági kockázataira.
A japán Honda autóipari óriáscég a minap bejelentette, hogy áprilisban hat napra leállítja nagy-britanniai üzemének termelését, annak érdekében, hogy a délnyugat-angliai Swindonban működő, 3400 alkalmazottat foglalkoztató gyár felkészülhessen a lehetséges logisztikai és határellenőrzési problémákra, mindenekelőtt a beérkező részegységek esetleges szállítási késedelmére.
A Honda szakértői nem sokkal korábban, egy parlamenti meghallgatáson felhívták a figyelmet arra, hogy a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól származó részegységekkel, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van. A Honda illetékesei szerint ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő késedelme negyedóránként 850 ezer font (több mint 300 millió forint) halmozott veszteséget okozna a cégnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.
Tom Enders, a legnagyobb európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus vezérigazgatója a múlt héten videóüzenetben kérte a politikai döntéshozókat: ne hallgassanak a Brexit-pártiak által hangoztatott “olyasféle őrültségekre”, hogy az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott. Kijelentette: ez tévedés, mivel sok más olyan ország van, amely “boldogan gyártana” például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.
Enders arra utalt, hogy az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait. Az üzem évente ezer repülőgépszárnyat állít elő az A320-as, az A330-as, az A350-es és az A380-as típuscsaládok számára.
Az Airbus közvetlenül 14 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában, további 110 ezer brit munkahely függ a cég nagy-britanniai tevékenységétől, és a vállalat évente 6 milliárd font (csaknem 2200 milliárd forint) értékben vásárol részegységeket brit beszállítóktól.