Eszébe ne jusson lenézni a C 43-as Mercedest. Minden ízében AMG. Brutálisan gyors, erőszakos, hangos, minden perc élmény benne. Bár Németországban készül, de sok alkatrésze magyar.
Újdonság
Testes, zömök, de mégis szexi a C-kupé, még a 18-as téli kerekekkel is megfordulnak utána az emberek. Biztosra mentem, a sport plusz programban rettenetesen dörögnek a kipufogók, még a nagyothallók is megrezzennek. A C-kupé gyengébb AMG verziója annak való, aki szereti a gyors autókat, de a napi használatban nem szeretné rázni a veséjét egy versenyautóban, akinek számít a fogyasztás és a fenntartásra sem akar vagyonokat költeni. Ja, és van fölös 21 milliója egy laza Mercedesre…
A C-osztály a tavaly kapott vérfrissítést (állítólag 6500 új alkatrész került bele), szemből a teljesen LED-es izzókról, illetve a hűtőmaszkot középen ketté osztó dupla lécről lehet felismerni a legutolsó verziót. AMG jegyekkel nem kérkedik, pár felirat, a sportos lökhárítók, mélyre húzott diffúzor és persze a vaskos kidörgők jelzik, hogy kivel van dolgunk. Az utastérben jobban tetten érhető a változás, a korábbi analóg műszereket 12,3 hüvelykes digitális képernyőre cserélték. A kormány jó fogású, a tempomat kapcsolóit már rajta találjuk. Az érintésérzékeny gombok ismerősek, a harmadik Merci után már megszokásból kezelem a kétoldali digitális menüt. Az utastéri hangulatot fokozza a mély üléshelyzet, a szálcsiszolt alumínium, illetve a finoman erezett matt fabetétek, a piros biztonsági öv és a vezetőülés alá bepréselt tűzoltó készülék.
Csomagtartója 400 literes, nyílása szűk, de szerencsére a hátsó ülések dönthetők, így be tudtam préselni a hokis táskámat is.
Innováció
Egy kis Formula-1-es technikát is becsempésztek a C 43-ba a mérnökök, bár AMG-s mester aláírásával díszített plakett nem fogad a motortérben, de a hengerek belső falát ugyanazzal a nanoslide technológiával vonták be, mint amit a Petronas versenyautóinak V6-os motorjaiban alkalmaznak.
Az oldalanként 84 diódával világító, időjárásérzékeny, körforgalom- és kereszteződés-felismerő multibeam LED-es fényszóró megéri a felárat, nappallá varázsolja az éjszakát, akár 650 méterre is elvilágít, miközben nem zavarja a forgalom többi résztvevőjét. Az 530 Watt összteljesítményű, 9 csatornás erősítővel 13 hangszórót megszólaltató Burmester hifi parádésan énekel, az alumíniumból kimart hangszórók pedig méltó díszei az autónak.
Az okosautók rákfenéje, hogy rossz időjárási körülmények között nem jeleznek a szenzorok és passzol az egész technika. A Mercedes fűti az orrán lévő hatalmas emblémáját, így a mögötte rejtőzködő szenzorok nem jegesednek le.
Technika
A C 43 háromliteres biturbó V6-osa (szériamotor és nem AMG-fejlesztés) 390 lóerőt állít csatasorba, maximális, 520 newtonméteres forgatónyomatékát már 2500-as fordulatnál leadja, a tapadásról 4Matic összkerék-meghajtás gondoskodik. Utóbbitól függetlenül, kikapcsolt ESP-vel gyönyörű gabonaköröket lehet rajzolni a kavicsos parkolóban. Csak ne felejtsék el felhúzni az ablakokat, én majdnem megfulladtam a portól… A hajtás alapvetően hátsókerekes érzetű, erről a 31-69 százalékban megosztott nyomaték gondoskodik.
A lyuggatott féktárcsák erőszakosan lassítják az üresen 17 mázsás kupét, óriási tempóról is biztonsággal állunk meg, akár sokszor egymás után.
Piszok gyors a C 43, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 4,7 másodperc alatt ugrik, végsebességét elektronika korlátozza le 250 kilométer/óránál. Annyival nem repesztettem, de a nulláról 200-ra sprint megvolt. Azt nem tudom meddig tartott, csak azt, hogy pillanatokig (kollégák tesztjében azt olvasom, 17 másodperc). A hengersorok között elhelyezett turbók maximális töltőnyomása 1,1 bar, süvöltésüket elnyomja a hathengeres erőszakosan felhangosított morajlása.
Automatikus váltója kilencfokozatú (nem AMG fejlesztés, csak szoftveresen nyúltak bele az affalterbachiak), elég gyors, de nem versenyautós a kapcsolási sebessége. Jó, hogy egyszerre több fokozatot is képes visszaváltani, ilyenkor persze lök egy kis benzint a hengerekbe, hogy aztán azok robbanással elégve adják tudtára a világnak, hogy itt egy AMG jön.
Acélrugós futóműve feszes, de sosem kényelmetlen (kivéve a csepeli vasmű egykori területén hajtva, de ott minden kocsi ráz), a felfüggesztés állítható, komfort módban autópályán nincs nála harmonikusabb utazóautó. Ráadásul a robotpilótája is szépen, finoman vezet. Kormányzása éles és pontos, távol áll tőle a nagypapás Mercik kezes irányíthatósága.
Technológia
A navigáció továbbra is nehezen állítható be menet közben, nincs érintőképernyő, lassú, könnyen eltéveszthető, bonyolult a tekerőgombos és tapipados kezelés, a hangvezérléssel sem érünk semmit. Jobb, ha időben felkészülünk, menet közben pedig inkább húzódjunk félre, hogy biztonsággal vigyük be a címet.
Rengeteg vezetősegéddel szerelték fel, a leglátványosabb az automatikus sávváltás. Csak ki kell rakni az indexet autópályán és bekapcsolt tempomat mellett magától végrehajtja az előzést, vagy a visszasorolást. Érezni, hogy robot csinálja, és pont ettől érezzük biztonságosnak. Ha veszélyt érzékel, rögtön leveszi a hangerőt, álló motornál is figyel ránk kiszálláskor, fény és hangjelzés figyelmeztet, ha valami a holttérben közelít. Az önvezető funkciók kiválóan működnek, de ebben az autóban pont az a lényeg, hogy mi vezetünk.
Szubjektív
Esküszöm, picit megijedtem, amikor beindítottam először az autót. Tudtam, hogy hatással lesz rám, de azt nem gondoltam, hogy ennyire. Már a parkolóházban méregettem a dupla kidörgőket, az oldalán a biturbo feliratot. Ettől összefutott számban a nyál, hát még a piros cérnával varrt díszítések, az AMG feliratok és a piros biztonsági öv láttán… Hangja gyönyörű, még azt is elnézzük neki, hogy hanggenerátor támogatja.
Annyira izgalomba jöttem, hogy alig tudtam kiállni a Mercedes Kárpát utcai főhadiszállásának területéről. A szomszéd utcában megálltam, körbejártam ismét, kicsit megsimogattam, aztán amikor megnyugodtam, elindultam vele Pérre. Az autópályán csak óvatoskodtam, így sikerült 8 liter alatt tartani a fogyasztást. Másnap, a visszaúton, már ennek a dupláját mértem. 24 óra alatt feloldódtam és visszajött a bátorságom. Az egyhetes teszt végén 11,1 literes átlaggal adtam vissza a kocsit, ami jelzi, hogy már elmúltam 30.
Ilyen merev egyenesfutású autót még nem vezettem, ha egyenesben hagyom a kormányt, nincs az az úthiba, vagy körülmény, ami letérítené, csak a határozott marok.
Beszállítók
A Brémában gyártott Mercedes-AMG C 43 Coupé számos alkatrészét hazánkban állítják elő. Íme, a legfontosabb beszállítók listája:
AGC AUTOMOTIVE – oldalsó ablakok (Környe)
AUTOLIV – radar szenzorok (Sopronkövesd)
BROSE: ajtórendszerek, kormányszervo-motor (Kecskemét)
DRAXLMAIER: középkonzol műanyag alkatrészei (Érd, Mór)
DANA – tömítéskészlet (Győr)
DELPHI – ülésfoglaltság-jelző (Szombathely)
DENSO – vákuum szelep (Székesfehérvár)
EATON – motorszelepek (Győrben termel, Budapesten szolgáltat)
EISSMANN – kormány-magasság állító kapcsoló (Nyíregyháza)
KIRCHHOFF: alvázhossztartó (Esztergom)
MAHLE: dugattyúcsapszeg, klíma (Balassagyarmat)
NEMAK: hengerfej (Győr)
REHAU: lökhárító (Győr)
TAKATA: vezetőoldali légzsák (Miskolc)
TI AUTOMOTIVE – fék- és üzemanyag-vezeték (Győr)
U-SHIN: motoros csomagtartó vezérlés (Kisbér)
VALEO – 360 fokos kamerarendszer (Veszprém)
VIBRACOUSTIC – csapágypersely (futómű) (Nyíregyháza)
VOESTALPINE – lézerhegesztett sínek (Dunaharaszti)
WOCO – elkülönítő elem (Budapest)
AUTONEUM – szövetek, kárpitok, kerékjárati bélések
BEHR-HELLA THERMOCONTROL – elektronikus klímavezérlés
CARCOUSTICS – hangszigetelő elemek
COOPER-STANDARD: ajtótömítés
CULTRARO: pohártartó
DIEHL – szinkrongyűrű
EBERSPAECHER: katalizátor
EDSCHA: ajtózsanérok
DOW AUTOMOTIVE: Betamate bevonat a motorfedélen
FAIST CHEMTEC: hangtompítók
FS FEHRER: középső kartámasz hátul
GENERAL BEARING: osztómű csapágy
HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek, csatornák
HIRSCHVOGEL: hajtófogaskerék
HÖRBIGER: váltó szinkronizálás (Bécs)
IAC – utastér hangszigetelése
IBS FILTRAN – automatikus váltóba olajtálca
IGB AUTOMOTIVE – ülésfűtés szenzorok
INTEVA PRODUCTS: tetőablak
JIFFY-TITE: gyors csatlakozók (váltóhűtés)
KIEKERT – oldalsó ajtók zárszerkezete
KOSTAL – kulcsnélküli nyitás vezérlés
LYDALL GERHARDI: benzintank hőpajzs
MAGNI: rögzítők, csipeszek korrózióvédelme (St. Florian am Inn)
MD ELEKTRONIK – nagysebességű adatátvitel
MEGATECH INDUSTRIES – ajtóbetétek (Brno)
NSK – kerékcsapágy (első tengely)
PREH – sebességváltó fülek
PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők
ROECHLING AUTOMOTIVE: kerékjárat borítás
SCHAEFFLER – kerékcsapágy (hátsó tengely)
ZF FRIEDRICHSHAFEN: lengéscsillapító
Biró Csongor