Elektromos járműtechnológiai know-howt adott át a Toyota Motor Corp. a kínai Singulato start-up vállalatnak saját elektromos miniautó kifejlesztéséhez.
A technológia-transzfer ellenében a Toyota elsőbbségi jogosultságot szerzett a Singulato által elektromos autók gyártásával kiérdemelt “környezetvédelmi kreditpontok” megvásárlására. Az együttműködés egyúttal betekintésre is lehetőséget ad a Toyotának a kínai elektromosjármű-ipari ágazat belső logikájába és üzleti lehetőségeibe. “Az elektromos mobilitás, az önvezető járművek és a fuvarmegosztás terjedése alapjaiban alakítja át a járműipari ágazatot, a bevett üzleti gyakorlat már felülvizsgálatra szorul” – mutatott rá a Reuters hírügynökségnek a Toyota nevét közölni nem kívánó illetékese. “Évszázados előnyünk van ugyan az autóiparban, de elég alázatosnak kell lennünk ahhoz is, hogy tanulni tudjunk az új belépőktől” – tette hozzá. A Singulato a Reuters értesülése szerint a Toyota eQ miniautó gyártási licencét kapta meg.
A Singulato a helyi specifikus igények szerint kívánja áttervezni a Toyota modelljét és 2021-ben viszi piacra saját, olcsóbb és nagyobb hatótávval rendelkező verzióját. “A megállapodás a fejlesztési idő lerövidítésével és a költségek csökkentésével párhuzamosan lehetővé teszi számunkra, hogy az erősségeinkre összpontosítva egy igazán megbízható járművet hozhassunk létre” – mondta Shen Haiyin, a Singulato vezérigazgatója. Az üzlet pénzügyi részleteit a Reuters hírügynökséget tájékoztató belső források nem közölték és feltehetően a hivatalos bejelentés sem tartalmazza majd. A Singulato egyik illetékese azonban “több tízmillió” dollárról tett említést az eQ technológiájának megvásárlásával kapcsolatban. A Toyota a Reuters hírügynökségnek hivatalosan nem kommentálta az értesülést.
A Singulato 2014-ben alakult meg egyebek között az amerikai Intel Corp. félvezetőgyártó technológiai cég és a japán Itochu Corp. kereskedőház pénzügyi támogatásával. A vállalat az idén kezdi meg első saját fejlesztésű elektromos autója, az iS6 értékesítését. A Singulato Toyota eQ modellen alapuló, iC3 nevet viselő saját verziója már önvezető technológiával lesz ellátva és egyéb hálózatra kapcsolt szolgáltatásokat is nyújt majd.
A Toyota mintegy száz példányt adott el az eQ modellből, majd az elektromos autók gyermekbetegségei, a viszonylag magas ár, a korlátozott hatótáv és a hosszú töltési idő miatt beszüntette a gyártását. A Singulato véleménye szerint azonban az elektromos járműtechnológia, elsősorban is az akkumulátortechnológia gyors ütemű fejlődése ismét rentábilissá teheti egy új modell gyártását az eredeti tervek alapján. A kínai iC3 modell egy feltöltéssel 250-300 kilométeres hatótávval rendelkezik majd 100 ezer jüanos (15 ezer dollár) áron. A Singulato öt év alatt 200 ezer példányt tervez értékesíteni a modellből.