Az Európai Űrügynökség (ESA) Clean Space programjának egyik célja a világűr megtisztítása az űrszeméttől, a projekt keretében egy magyar cég az űreszközök dokkolását segítő infravörös és foszforeszkáló jelzőfények fejlesztését végzi.
A program fontos eleme, hogy a majdani automata takarító műholdak könnyen és biztonságosan meg tudják közelíteni az eltakarítandó, űrszemétnek számító, működésképtelen műholdakat. A megközelítést és a dokkolást könnyítik majd meg azok az infravörös és foszforeszkáló jelzések, amelyeket a majdani műholdakon elhelyezhetnek – olvasható az Űrvilág asztronautikai hírportálon. A munkát a miskolci Admatis Kft.-re bízták, amely cég más fontos űrprojektekben bizonyította alkalmasságát. Ha a fejlesztés alatt álló jelzések a jövőben minden műholdra felkerülnek, akkor könnyebb dolguk lesz a világűrt az űrszeméttől megtisztító, egyelőre ugyancsak a fejlesztés stádiumában járó automata műholdaknak.
A beszámoló szerint a fejlesztés a “passzív fényvisszaverő anyagok a műholdak élete végére”, vagy röviden Pemsun (Passive Emitting Material at end-of-life) projekt keretében folyik. Az első teszteket március végén végezték Noordwijkban, az ESA Esctec űrközpontjában működő orbitális robotikai, vezérlési, navigációs és irányítási laboratóriumában, a dokkolás, megközelítés és leszállás szimulátorában, a magyar szakemberek közreműködésével.
A műholdak platformján elhelyezendő jelzések célja az, hogy az elfogó műhold a látható és az infravörös tartományban működő kameráit azokra irányítva információt szerezzen a befogandó műhold látóirányáról, távolságáról, sebességéről és a céltárgyhoz viszonyított helyzetéről. A márciusi tesztek során vizsgálták a foszforeszkáló festékek világítását olyankor, amikor a műhold a Föld árnyékába kerül, a minta alak- és méretváltozását az idő múlásával és a hőmérséklet függvényében, valamint a jelzés megfigyelhetőségét a látóiránytól függően.
Szakértői becslések szerint 27-29 ezer tíz centis vagy annál nagyobb objektum kering a Föld körül nyolcvanszor akkora sebességgel, mint egy utasszállító repülőgép. Ezek mindegyike képes megsemmisíteni egy szatellitet. Ráadásul egyetlen milliméteres nagyságú űrszemét is – amiből úgy 160 millió száguld Föld-közelben – képes arra, hogy tönkretegyen egy érzékeny űreszközt.
Az Európai Űrügynökség Clean Space programja három elemből áll: az EcoDesign már az űreszközök tervezésénél a környezeti fenntarthatóság figyelembevételét, beépítését célozza, a CleanSat olyan technológiák kifejlesztését irányozza elő, amelyek megakadályozzák a jövőbeni űrszemét létrejöttét, a In-orbit servicing/Active Debris removal pedig a már meglévő űrszemét eltávolítását és az űreszközök keringés közbeni szervizelését célozza.
A bal oldalt is bekel fogni sepregetni a világűrben, legalább dolgozzanak meg a pénzükért.