Legalább fél évet kell várni megrendeléstől számítva az új Jimnyre, annyire népszerű lett a kis terepjáró negyedik generációja. Aki megvárja, 5,4 millió forintos alapáron a világ egyik legjobb terepképességű autójához jut hozzá. A Jimnyt tokaji dűlők között, országúton és autópályán tettük próbára.
1970-es megjelenése óta hatalmas népszerűségnek örvend a Suzuki Jimny. A megújult Jimny büszkén viseli elődjei jellegzetes dizájnelemeit, mégis teljesen egyedi megjelenéssel és modern biztonsági funkciókkal áll készen a vadon vagy a nagyvárosi dzsungel meghódítására.
Hogy néz ki?
Szó se róla, a dizájn nagyon jó lett, emiatt azonban annyian szeretnének Jimnyt venni a világban, hogy a gyártó nem győzi teljesíteni a megrendeléseket. Az aranyos külső ne tévesszen meg senkit, a Suzuki Jimny maradt kemény munkával terhelhető terepjáró vadászoknak, erdőgazdálkodások dolgozóinak, adótornyok karbantartásához vagy mezőgazdasági vállalkozásoknak.
A Jimnyt a legmostohább időjárási- és terepviszonyok leküzdésére tervezték, könnyedén veszi a természeti akadályokat. Az örökséget szimbolizáló, ikonikus, kerek fényszórók immár LED-es verzióban is világíthatnak. A fekete, öntött anyagból készült, optimalizált lökhárítók megnövelik a hasmagasságot a kerekeknél, így lehetővé teszik az akadályok gondtalan leküzdését, illetve megvédik a karosszériát a kőfelverődésektől és a karcolásoktól.
Stílusos, fekete belső terében visszafogott, egyszerű, logikus és észszerű dizájn jellemző, navigációval is rendelhető. Csomagtartója négy üléssel minimális, csak 85 literes, ám az ülések ledöntésével 370 literes, tetőig mérve pedig 800 liternyi hely áll a rendelkezésünkre. Az utasok kényelmére nem lehet panasz, hátul is el lehet férni.
Hogy megy?
Az 1,5 literes, 100 lóerős szívómotorral felszerelt, üresen 1085 kilogrammos jármű könnyedén mozog bármilyen terepen. Fékvezérlő LSD kipörgésgátlót, hegymeneti elindulássegítőt, illetve lejtmenetvezérlőt kapott az autó. Motorjának maximális forgatónyomatéka 130 Nm, opcióként négyfokozatú automatikus váltó rendelhető, amely nyugodt és megfontolt utazóautóvá varázsolja a Jimnyt 100 kilométer/órás tempó alatt. Autópálya-sebességnél már hangos az autó, a végsebessége 160 kilométer/óra felett van, de természetes élőhelye nem a pálya, hanem az erdő, az országút és a mező, de városban is jól érzi magát. Futóműve jól csillapít, meg sem kottyantak neki a széttöredezett borsodi utak, terepen lágyan rugózik.
Milyen vezetni?
Robusztus és merev létraalváz, három ponton rögzített merev tengelyes felfüggesztés tekercsrugóval, kiváló terepszögek és hasmagasság, valamint alacsony áttételű négykerékhajtás: kompromisszumoktól mentes jellemzői komoly terepjáróvá teszik a Jimnyt. Szabad hasmagassága 201 milliméter, első terepszöge 37 fok, a hátsó 49 fog, a tengelyek közötti rámpaszög 27 fokos, megkönnyítve az átkelést árkokon és vízmosásokon. AllGrip Pro négykerék-hajtása eltér a Swift viszkokuplungos és a Vitara elektronikusan szabályozott összkerék-meghajtásától. A Jimny alapesetben hátsókerekes, az első kerekek hajtása terepváltóval kapcsolható menet közben 100 kilométer/órás sebesség alatt. Szükség esetén a kerekekre juttatott nyomaték megnövelhető terepáttétellel (ezt csak álló helyzetben kapcsolhatjuk). Az ereszkedésben a választott sebességet automatikus fékezésekkel tartó lejtmenet-vezérlés segíti. Az esős dűlőtúrán nem kellett felezőt kapcsolnunk, sőt a csapat legtöbb tagja hátsókerék-hajtással teljesítette a csúszós, sáros hegymenetet. Az ötfokozatú kézi sebességváltó meglepően pontos, előzéskor vagy emelkedőkön jócskán vissza kell váltani az optimális lendülethez.
Mennyibe kerül?
Listaáron 5,99 millió forintért lehet új Jimnynk, de hűségkedvezménnyel 600 ezer forinttal olcsóbban is hozzájuthatunk az autóhoz. Elődjével összehasonlítva jelentősen javult az utasbiztonsága, a Suzuki balesetmegelőző-technológiája segít a járművezetőnek elkerülni a veszélyes helyzeteket, és a biztonság nyugalmát kínálja a mindennapi vezetés során. Ennek megfelelően az új Jimny is rendelkezik kétérzékelős vészfékasszisztenssel (DSBS), fényszóróvezérléssel, továbbá figyelmeztet, ha az autó „kóvályogva” halad, vagy elhagyta a sávját, de jelzőtábla-felismeréssel is támogatja a vezetőt.
Képek és szöveg: B. Cs.
Szép is, jó is, tetszik is, csak egy baja van, s az nagy baj!
Elérhetetlen! -ez az a szekér, mely nem vesz fel…
akarok ilyet
Itt a Duster is elmegy, sokkal nagyobb, olcsóbb, kényelmesebb, a Jimny vállban szorít…:)
“…sőt a csapat legtöbb tagja hátsókerék-hajtással teljesítette a csúszós, sáros hegymenetet. ” Akkor az tényleg kemény terep lehetett. 🙂 🙂 🙂