Három magyar csapat tesz kísérletet energia-hatékonysági rekord felállítására a Shell Eco-marathon Europe versenyen London külvárosában július 1. és 5. között.
Idén világszerte 25 ország mintegy 160 csapata készül az egyedi építésű és fejlesztésű járműveikkel, hogy két versenyszámban tegye próbára műszaki és tervezői tudását. Az első a távolsági verseny, amely azt méri, melyik csapat járműve tudja megtenni a legtöbb kilométert 1 liter üzemanyaggal vagy 1 kilowattóra energiával. A másik pedig a vezetői világbajnokság, amelyben eldől, ki a világ leggyorsabb és leghatékonyabb pilótája. Magyarországról idén három csapat vesz részt a megmérettetésen.
A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata az előző konstrukciójuknál még energiahatékonyabb, teljesen új járművet épített az idei versenyre. A győri diákok a városi koncepció kategóriában versenyeznek egyedüli magyar csapatként. Az új elektromos autó leglátványosabb eleme a csepp alakú, áramvonalas karosszéria minimális homlokfelülettel és optimalizált orrkúppal. A prototípus kategóriában indul szintén elektromos járművével egyetlen magyar középiskolás résztvevőként a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola Kandó Electric csapata. Az idei versenyre a kecskeméti diákok telemetriai rendszert is fejlesztettek a járműhöz, amelynek a segítségével olyan adatokat szerezhetnek az autóról és a pályáról verseny közben, amivel még nagyobb energiahatékonyságot érhetnek el.
A Szegedi Tudományegyetem Steco csapata két év után tér vissza a versenybe ugyanebben a kategóriában. A jobb hatásfok érdekében kicserélték a motort és az azt vezérlő elektronikát is átalakították. A csapat az elmúlt időszakban a finomhangolásra és a tesztelésekre helyezte a hangsúlyt, hogy még hatékonyabbá tegyék elektromos autójukat, és így megdönthessék korábbi rekordjukat. Terveik szerint 1 kilowattóra energia felhasználásával több mint 300 kilométert tesznek majd meg. Az idei verseny legnagyobb újdonsága a teljesen új helyszín és ismeretlen versenypálya, amely nemcsak technológiailag állítja kemény feladat elé a járműveket és a tervezőiket, hanem a csapat stratégiáját is próbára teszi.
Napjainkban Ázsiában, Amerikában és Európában évente két versenyszámban tartanak Shell Eco-marathon programokat. A megmérettetés célja, hogy ösztönözze a tudományos, a technológiai, a mérnöki és a matematikai pályára készülőket. A középiskolás és egyetemi csapatok feladata, hogy a dizájn-, a technológiai és a mérnöki szempontokat figyelembe véve építsék meg energiahatékony járműveiket. Az első Shell Eco-marathont 1985-ben Franciaországban rendezték meg, ahol 25 fa autó sorakozott fel a rajtvonalnál. Az azóta eltelt 34 év során a verseny egy több ezer résztvevővel rendelkező eseménysorozattá nőtte ki magát, amelyet világszerte 50 ország részvételével 9 helyszínen tartanak meg.