A Continental technológiai vállalat és a Vodafone telekommunikációs csoport Barcelonában mutatta be közösen innovációs együttműködésük első eredményeit és demonstrálták, hogyan lehet az új kommunikációs technológiákkal évente több száz balesetet megelőzni.
A partnerek múlt nyáron jelentették be, hogy együtt fognak dolgozni annak érdekében, hogy növeljék az útbiztonságot. Ezt az első eredmények alá is támasztják – az olyan modern kommunikációs technológiák, mint az 5G, a celluláris jármű és infrastruktúra közti összeköttetés (C-V2X), és a mobil edge computing mind hozzájárulnak ahhoz, hogy nagyobb védelmet lehessen nyújtani a forgalom résztvevői számára. Az 5G-kész tesztek valós körülmények között mennek végbe a Vodafone 5G mobilitás laboratóriumában a németországi Aldenhoven-ben. Az ezeken a technológiákon alapuló sorozatgyártás a tervek szerint a 2020-as évek elején fog megkezdődni.
Noha a halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma évek óta csökken az egyre fejlettebb biztonsági és asszisztens-rendszereknek köszönhetően, a karambolok száma sajnos növekszik, ami a közlekedés védtelen szereplői számára kiemelt probléma. A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2017-ben a halálos közúti balesetek elszenvedőinek negyede biciklis vagy gyalogos volt. Ez azt jelenti, hogy egy év alatt több mint 30 biciklis halt meg csak azért, mert kanyarodó kamionok vagy buszok kerültek az útjukba.
A technológiai vállalat fáradhatatlanul dolgozik nap, mint nap azon, hogy csökkentse a védtelen úthasználókat fenyegető potenciális kockázatokat. Ennek érdekében a lehető legjobb összeköttetést biztosítja a járművek számára, egymással és környezetükkel is. Az olyan kommunikációs technológiák, mint az 5G, C-V2X és a mobile edge computing a forgalom szereplői számára lehetővé teszik azt, hogy minél többen egyszerre kommunikáljanak egymással, ami közelebb hozza a céget „Vision Zero – balesetmentes jövő” céljához. Céljuk, hogy a Vodafone-nal közösen forradalmasítsák az útbiztonságot.
Az 5G és társai teljesen új lehetőségeket hoznak a baleset megelőzés terén
Az 5G akár másodpercenként 10 gigabites sávszélességet is képes biztosítani, ami lehetővé teszi az olyan szolgáltatásokat, mint az élő video streaming. A C-V2X mobil kommunikációs technológia a jármű, az infrastruktúra és a védtelen úthasználók között fennálló közvetlen és hálózati alapú kommunikáció kombinációjának köszönhetően képes élni a kapcsolt és intelligens mobilitás összes előnyével.
Az egyik vizsgált alkalmazási terület a digitális, biztonsági pajzs. A forgalom résztvevői egy kommunikációs modult használnak – a biciklisek és gyalogosok esetében ez egy okostelefon, az autók pedig egy speciális V2X modult kapnak. Az úthasználók egy mobilhálózati bázisállomáson keresztül megosztják egymással pozíciójukat és haladási irányukat. Ha a rendszer azt észleli, hogy bizonyos útvonalak veszélyesen fogják érinteni egymást, kiad egy figyelmeztetést. A rendszer arra is képes, hogy megvédje a kerékpárosokat azoktól a veszélyes balesetektől, amelyek azáltal jöhetnek létre, hogy járművek kanyarodnak eléjük.
A járműbe épített kamerák és a hálózati oldalról (mobil edge computing) érkező mesterséges intelligencia további védelmet nyújtanak a gyalogosok és biciklisek számára azzal, hogy felismerik a szándékaikat. Ezek a technológiák például egy hirtelen a labdája után az útra szaladó gyereket, vagy éppen egy földön fekvő embert is észrevesznek. Azonban a generált adatoknak nem csak intelligens értékelésre van szüksége, hanem milliszekundumokban mérhető, villámgyors feldolgozásra és továbbításra is. Ez az 5G technológia és a mobil edge computing összekapcsolásával jön létre. Kisméretű 5G adatközpontok, amelyek a sugárzó tornyok közelében rendkívül gyors hozzáférési idővel rendelkeznek, lehetővé teszik azt, hogy a mesterséges intelligencia segítségével a vizsgálat szinte valós időben történjen meg. Amennyiben a helyzet valóban veszélyes, az észlelt jármű és a forgalom többi, a közelben lévő résztvevője mind figyelmeztetést kap.
A mobil edge computing ezen kívül tehermentesíti a jármű és a magasabb szintű adatközpontok számítási kapacitását is, valamint így a költséges chipsetekre sincs többé szükség a járműben.
Kilátás az első autón keresztül
A tesztek azt is megerősítették, hogy az új kommunikációs technológiák a nem látható forgalmi akadályokat is láthatóvá tudják tenni. A rendszer az elöl haladó jármű kamerája által rögzített képeket használja arra, hogy értesítse az őt követő autókat a szembe jövő forgalomról, például egy lakott területen kívüli előzés során.
Egy további, a Continental és a Vodafone által Barcelonában bemutatott funkció a forgalmi dugó figyelmeztető rendszer. A forgalmi dugó végéhez közeledő járművek értesítést kapnak a torlódásról jóval azelőtt, hogy elérnék azt. Így időben csökkenthető a sebesség, a hirtelen vészfékezés pedig megelőzhető.
Ezeknek a funkcióknak a nagy része már hozzáadható a létező LTE hálózathoz, amely magasabb adatátviteli sebességet nyújt kiépített infrastruktúrán keresztül. A fejlesztők fejlett LTE és 4.5G-s megoldásokkal dolgoznak, amelyeket „5G-kész”-nek hívnak. A jövőben az LTE és 5G technológiák a lehető legjobb módon fogják kiegészíteni egymást a közúti forgalom során, hogy lehetővé tegyék az időkritikus kommunikációt a járművek között.
(x)