Vezettük: új Skoda Superb

Nemzetközi bemutató

Három és fél évvel a harmadik generáció bemutatását követően fellvarrták a Skoda Superb ráncait, Vezettük benzin- és dízelmotorral, ötajtós, kombi és Scout változatban.

A Superb továbbra is igen népszerű az autóvásárlók körében, tavaly 137 500 autót adtak el a világon, ebből a Európában a legtöbbet, 19 200-at Németországban. A brit, illetve török piacon is jól fogy a Superb (8200, illetve 7700 autót értékesítettek). Kína természetesen ebben is vezet, ott 43 700 cseh zászlóshajó talált gazdára tavaly.  A Superb továbbra is kedvelt a flottavásárlók körében, a vevők 82 százaléka céges. A többség dízelmotorral (68,4 százalék) és természetesen kombi karosszériával (54 százalék) választja.

IMG_3766A dinamikus és elegáns formavilágot új hűtőrács és a LED-technikájú, dinamikus irányjelzővel szerelt hátsó lámpatestek között húzódó, új krómozott díszléc teszi még karakteresebbé. Új első legterelőjével a Superb hosszúsága nyolc milliméterrel 4869 milliméterre, a kombi változaté hat milliméterrel 4862 milliméterre nőtt, míg tengelytávjuk, szélességük és magasságuk egyaránt változatlan maradt. Az utastér stílusát krómozott díszítőelemek, új üléskárpitok és színes kontrasztárnyalatú díszvarrások frissítik. Kiemelkedően tágas térkínálatával, és a Škoda Superb 625, illetve a kombi 660 literes csomagtartójával a modellsorozat továbbra is mércéül szolgál kategóriájában.

Skoda Superb

Az elődhöz képest új az első lökhárító, a hűtőrács, a teljesen LED-es fényszórók, az egész orr kialakítása sportosabb lett, hátul pedig a Skoda logót felváltotta a Skoda felirat. Az utastérben több a króm, a LED-es hangulatfény, a Scoutban az ízléses fabetét. Teljesen új a virtuális műszerfal, amely többféle nézetben tucatnyi információt tár elénk, akár az egész képernyőnk térképes megjelenésű lehet. A csomagtartóban olcsó hatású, de igen funkcionális csomagrögzítő – és határoló elemekkel tehetjük problémamentessé a szállítást, ha pedig piknikezni volna kedvünk, a kombi hátsó üléstámláira rögzítve egy-egy kis táskában pokrócokat is elrejtettek. Mindezek a szokásos skodás okosságok mellett.

IMG_3745A csúcsmodell új technikákkal és még nemesebb stílusú utastérrel csábít. Első ízben áll rendelkezésre sorozatgyártású Škodához mátrix-LED fényszóró, de több új vezetői segédrendszer is bemutatkozik, mint például a követési távolság előretekintő adaptív szabályzása (ez parádésan működik, felismeri és alkalmazza a sebességhatárokat, ha kell lassít, ha kell gyorsít. Ha kell, ha nem…), és a holttérfigyelő immár 70 méterre lát az autó mögé és a bicikliseket is felismeri.

IMG_3726A motorpalettán a később érkező hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtás mellett három-három dízel, illetve benzinüzemű erőforrás sorakozik, amelyek a 88 kW (120 LE) és 200 kW (272 LE) közötti teljesítménytartományt ölelik fel. Az ausztriai bemutatón a benzines, 150 lovas alapmotorral kézi váltóval és a 190 lóerős combos dízellel (DSG-vel) vezettük a Superbet, elsőre nem tudnám melyik tetszett jobban. Bőségesen elég amúgy az 1,5-ös benzines, amellyel könnyedén tartjuk autópályán a 150-160 kilométer/órás tempót. A dízelek közül nem tudtam kipróbálni a kétliteres 150 lóerős evo változatát, a 190 lovasra pedig nem lehet egyetlen rossz szavam sem.

IMG_3751Összesen tízféle váltó-motor kombinációban vihetjük a Superbet, kiviteltől függően a DSG vagy alapáras vagy opciós. A 4×4 hajtás a 272 lovas benzinesben alap, a 190 lovas dízelhez választható, a Scout verzióhoz csakis a két erősebb erőforrás ikszelhető, az ötödik generációs Haldex összkerék-meghajtás szériafelszereltség. Sajnos, a Bécs környéki délutáni dugók miatt még csak könnyű terepre sem vihettük a Scout változatot, amelynek 15 milliméterrel amúgy megemelték a hasmagasságát és lejtmenetvezérlővel, valamint offroad menetdinamikai fokozattal is felszerelték.

IMG_3748

Kifejezetten tetszett, ahogy az önvezetés alapiskoláját elkezdte a Superb, egészen ügyes, amikor fel kell ismerni a sebességhatárt, de annak alkalmazásában sem ügyetlen, a navigációs célt követve kanyarodás, vagy letérés előtt önműködően fékez, egy derékszögű bal kanyarnál akár állóra is. Vicces aztán ahogy magától kigyorsít, például akkor is, ha a szűk utat amúgy nem látjuk be és a megengedett 100 helyett inkább 60-nal mennénk. A Superb nem, ő gyorsítana százig.

Biró Csongor

IMG_3714 IMG_3715 (Szerkesztve) IMG_3719 (Szerkesztve) IMG_3741 IMG_3753 IMG_3755 (Szerkesztve)