A leghasznosabb hazai személyautók egyike az Autobest győztes Citroën Berlingo, amely Peugeot, Opel és Toyota testvéreivel hódít a nagycsaládosok és a családi vállalkozások között.
Újdonság
1996 óta ez már a harmadik generáció az egyszerű, funkcionális és kissé rendhagyó modell történetében, amely az idők során folyamatosan meg tudott újulni, és a családi igények ideális kiszolgálójává vált. A korszerűség jegyében új platformra épült modell akár 19 vezetéssegítő rendszerrel, 4 csatlakoztatási technológiával, legújabb generációs erőforrásokkal – köztük az 1.2 PureTech benzines, az 1.5 BlueHDi dízelmotorral és az EAT8 automata sebességváltóval – és kényelmes felfüggesztéssel rendelkezik. M méretben, 1,6 literes, 130 lóerős dízellel tettük próbára, öt üléssel. A normál változat 4,4 méter, tengelytávja 2,78 méter. Az új Citroën Berlingo ezzel valamennyi elődjénél sokoldalúbb autó lett, és a választott mérettől (M vagy XL) függetlenül 5 vagy 7 személy szállítására egyaránt alkalmas. Új választ ad a családok és baráti közösségek szükségleteire, akik tevékenységeik függvényében eldönthetik, hogy a nagyobb helykínálatra vagy a tágasabb csomagtartóra kívánják helyezni a hangsúlyt.
Innováció
A három különálló hátsó ülés a csomagtérből egy mozdulattal összecsukható. A szintén összecsukható első utasülés lehajtásával teljesen sík padlófelület nyerhető, a rakodófelület hossza az M változat esetén 2,7 méter. Újdonság a két extra széles oldalsó tolóajtó elektromosan leengedhető ablakokkal. 28 nagy és ötletes tárolóhely (összesen 186 liter) áll rendelkezésre. A több fényt beengedő, többfunkciós új generációs modutop tárolórendszer vagy az airbag in roof technológiának köszönhetően egyedien kialakított top box kesztyűtartó, mind érdekes újítás. A hátsó szélvédő külön is nyitható, ez igazán hasznos, ha mögöttünk áll autó, mert a hatalmas hátsó ajtót ilyenkor nem tudjuk nyitni.
Praktikum
A széles hátsó ajtó tágas csomagteret rejt, melynek rakodókapacitása M változatnál 775 liter (5 személyes konfigurációban), ami 3 köbméterig bővíthető. Az egyedi megoldásnak számító, kétféle helyzetbe állítható, elrejthető kalaptartó a ki- és bepakolásnál szintén hasznosnak bizonyul. A három azonos méretű hátsó ülés 156 milliméteres térdteret ad a hátsó utasok számára. Az ülések lehajtásával sík padlófelület alakítható ki. Érdekes, bár nem próbáltam ki, a tető teljes hosszán végigfutó rekeszes tároló, mely átlátszó kialakításának köszönhetően látni engedi a benne lévő tárgyakat, és egy eddig holt térnek számító felületet hasznosít, szintén praktikusak vagy az első ülések fölötti tetőpolc típusú tárolók. A Citroën Berlingo két kesztyűtartót kapott. Az alsó – változattól függően nyitott vagy zárt – kesztyűtartó egy 0,75 literes palack tárolására alkalmas. Jó hír, hogy a klímakonzolt különválasztották az érintőképernyős felülettől, így nem vonja el a kelleténél jobban a vezető figyelmét babráláskor.
Technika
130 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 300 Nm), AdBlue-adalékos, SCR-katalizátoros dízelmotorja tisztességesen mozgatja az utasszállító dobozost. Stop-startos, fogyasztása könnyedén 6 liter alatt tartható. A 450 kilométeres tesztünkön beérte 5,8 liter gázolajjal száz kilométerenként. Felfüggesztése (elöl pszeudo Mac-Pherson, hátul torziós rudas) kényelmes hangolású, de rossz úton teherautós jellege miatt ráz és dobál. Kormányzása érzéketlen, kanyarban nem tapasztalunk túlzott karosszériadőlést. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 10,7 másodperc alatt gyorsul fel az üresen 15 mázsás Berlingo, végsebessége 185 kilométer/óra.
Szubjektív
A Citroën Berlingo nem egy élményautó, hosszú távon fárasztó, de praktikumához és kiváló árérték-arányához nem férhet kétség. Ha nagy a család, vagy sok a csomag, verhetetlen és megkerülhetetlen útitárs. Hatótávja méretes, takarékos autózással bőven ezer kilométer felett lehet, de megpakolva és autópályán is elmehetünk egy tankolással (53-55 liter gázolaj) 800 kilométert. Az ülések kényelmetlenek, főleg a sofőr dereka szenved egy-egy hosszabb túra után. Cserében magasan ülünk a forgalomra jól rálátunk, hátrafelé azonban erősen korlátozott a kilátás, radar nélkül vakok vagyunk. Motorja hangos, a zaj- és rezgéscsillapítás gyenge, a fékek átlagosak.
Költségek
A Citroen Berlingo legolcsóbb változatáért 5,965 millió forintot kérnek el, a tesztelt jól felszerelt Shine XTR modell vételára súrolja a 9,5 millió forintot.
Beszállítók
A többek között Vigóban és Poissy-ban gyártott Berlingo számos alkatrésze hazánkban készül. Íme, néhány közülük.
APTIV: transzponder antenna (Szombathely)
U-SHIN: csomagtérajtó-nyitó (Kisbér)
SMP: műszerfal elemek (Kecskemét)
LEGGETT & PLATT – első üléspárna (Tornyópuszta)
ERLINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)
FEDERAL MOGUL: szelepülés, szelepemelő, szelepék (Kunsziget)
GRUPO ANTOLIN: napellenző (Helvécia, Esztergom)
GESTAMP – merevítések, első segédváz (Mór)
MAHLE: dugattyúcsapszeg
MEGATECH INDUSTRIES – borítások, ajtóbetétek (Brno)
MTA: áramelosztó
MAHLE: szívócsonk
MAGNETI MARELLI – telematikai doboz
MARQUARDT – vezérlőpanel
JTEKT: kormányszervó
EDSCHA – motorházfedél csuklópántjai
SCHAEFFLER – kettős tömegű lendkerék (Bühl)
RHEINMETALL AUTOMOTIVE – elektromos vízpumpa
ARCELORMITTAL: első vázhossztartó, B oszlopok
HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek
KOSTAL – központizár
BATZ: rögzítőfék
ZANINI: dísztárcsa, belső feliratok, emblémák
A RAYMOND – kartergáz szűrő
LYDALL GERHARDI – padló alatti hőpajzs
ACS-CIE AUTOMOTIVE – tetőárnyékolás
EBERSPÄCHER – fűtés
COOPER-STANDARD: csomagtérajtó-tömítés
CALSONIC KANSEI: radiátor
DELFINGEN – folyadéktömlők (Tier 2) (Arad)
BORBET – alumínium felnik
PLASTIC OMNIUM – üzemanyagtartály (Szlovákia)
ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács (Pitesti)
Kép és szöveg: Biró Csongor