BMW X5 teszt: Ilyen egy hamisítatlan BMW!

Kellemes hetet töltöttem el a Magyarország Autója 2020 díjra jelölt BMW X5 volánjánál. A háromliteres sorhatos hangja és ereje letaglózó, a 10 literes téli átlagfogyasztás reális, magas ára pedig kivételes tulajdonságokat takar.

x5_5

Hogy néz ki?

A G05 kódnévre hallgató Amerikában készülő böhöm immár nem a legnagyobb bömös, az X7 túltesz rajta. Erőben, kényelemben és luxusban azonban ax X5 bőségesen elég. Veséi hatalmasak, lézeres fényszórói szigorú tekintetet kölcsönöznek a közel 22 mázsás hatalmasságnak. Hossza 78 milliméter híján öt méter, négy milliméterrel szélesebb, mint két méter, magassága 1745 milliméter, tengelytávja 25 milliméterrel rövidebb, mint három méter. Téli kerekei 20 hüvelykesek. Utasterében tombol a luxus, szépen varrottak a bőrök, a váltókar metszett üvege már-már költői túlzás, a fabetétek vastagon lakkozottak, a minőség otthonra lelt benne. Az ergonómia kiváló annak ellenére, hogy gombból és kapcsolóból tengernyi van előttünk, a sokféle kezelési funkció közül csak a gesztusvezérlés az, amit kihagynék belőle. Ha hevesen gesztikulálva magyarázunk, biztos, hogy rádióadót vált, vagy éppen indokolatlanul hangosítja fel a zenét. A vetített kijelző minden fontos adatot tartalmaz, az iDrive kezelése ösztönös, több sikertelen próbálkozást követően az Apple Car Play is működött, ráadásul vezeték nélkül, csakis Bluetooth kapcsolat révén.

x5_1

A csomagtartó 645 literes (az ülések ledöntésével 1860 liternek örülhetünk, ha pakolni kell), a roló motoros, a pakolást gumicsíkok segítik, ajtaja kétrészes, elektromosan nyitható. Fel- és lefelé nyílik két részletben, a kis plató segít, ha nagyobb tárgyat kell betolnunk. Hely van dögivel, amíg meg nem rendeljük a plusz két ülést – bizony, az X5 hétszemélyes is lehet.

x5_6

Az autó legnagyobb hibája, hogy rossz időben nem lehet megúszni sárcsíkok nélkül. Ki- és beszálláskor a széles küszöb kínai írásjeleket rajzol a nadrágunkra. Egy ellenszere van, vagy mosóba megyünk kiszállás előtt vagy nem váltunk farmert egy hétig – én ez utóbbi mellett döntöttem. Az X5-tulajok valószínűleg megoldják a problémát egy telefonnal, a haver gőzborotvával várja a célnál.

Hogy megy?

A hosszmotoros, alapáron xDrive hajtással szerelt X5 háromliteres dízelje a legjobb választás a széles motorkínálatból. 265 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 620 Nm, turbója pedig csak egy van. Állóhelyzetből 100 kilométer/óra sebességre 6,5 másodperc alatt ugrik.

x5_8

Milyen vezetni?

Futóműve igényes, a kettős keresztlengőkarok elöl alumíniumból készültek, az öt lengőkaros hátsók pedig acélból. A légrugózás hihetetlen selymesen csillapít, ezzel az autóval bármilyen útviszonyok között öröm és pihentető az autózás (8 centit képes emelkedni vagy süllyedni a karosszéria, fel négyet, le négyet). A feláras összkerék-kormányzás segítségével úgy mozog a pláza parkolóban, mint egy hármas, az xOffroad csomag pedig laza és könnyed terepezésre is alkalmassá teszi. Kapcsolóval lehet választani a különböző beállítások között, ha havas, sziklás, murvás vagy éppen homokos talajon haladnánk.

x5_7

Kifejezetten tetszett az élménykapcsoló adaptív beállítása, ebben még az ecopro, azaz takarékos beállításnál is kedvezőbben fogyasztott az X5, igaz, átlagban így sem ment 10 liter/100 kilométer alá a fogyasztás.

x5_9

Kormányzása kiváló, sport módban kifejezetten élvezetes a vezetése, de azért ne feledjük, hogy nehéz és magas az autó.

x5_3

Mennyibe kerül?

20,15 millió forint a BMW X5 xDrive30d indulóára, a bőkezűen felszerelt tesztautónkért még 10-12 millió forintot elkértek pluszban. Cserébe igen korszerű és biztonságos a kocsi, a BMW a vezetést támogató rendszerek minden korábbinál átfogóbb palettáját kínálja fel az új X5 modellhez. Az innovációs tárházban megtalálható többek között a állóra fékező aktív tempomat, a kormányzó- és sávtartó asszisztens, a sávváltásra és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a sávváltást segítő asszisztens, az oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel és kikerülési segédlettel együttműködő sávtartó asszisztens, a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, az elsőbbségadásra figyelmeztető rendszer, valamint a rossz haladási irányra figyelmeztető rendszer.

Kép és szöveg: Biró Csongor

x5_4