Átfogó környezetvédelmi törekvéseinek részeként a Toyota folyamatosan csökkenti tevékenységeinek ökológiai hatását. Ennek fontos lépése a műanyagoktól való függetlenedés megvalósítása.
A globális környezetvédelmi célkitűzések csak akkor lehetnek eredményesek, ha azokhoz helyben is kapcsolódnak hasonló célú erőfeszítések. Ezért fontos a Toyota indiai és több más gyártóüzemének ambiciózus jövőképe, amelyben egyáltalán nem szánnak szerepet a műanyagoknak.
A Toyota pontosan négy évvel ezelőtt, 2015 októberében hirdette meg Környezetvédelmi Kihívás 2050 elnevezésű programját. Ennek keretében – egyéb célkitűzések mellett – teljesen szénsemlegessé kívánják tenni a vállalat autógyártó tevékenységeit, valamint minimálisra szeretnék visszaszorítani a gyártás során felhasznált víz mennyiségét. A kihívásban az újrahasznosításnak is kiemelt szerep jut – ugyanakkor az újrahasznosításnál mindig egyszerűbb, takarékosabb és hatékonyabb, ha egy szennyező anyagot eleve fel sem használunk, hanem teljesen kizárjuk a gyártási folyamatból.
Ezért döntött úgy a Toyota Kirloskar Motor (TKM), a cég 1999-ben alapított indiai leányvállalata, amely 6500 embernek ad munkát, éves gyártókapacitási pedig eléri a 310 ezer darabot, hogy a termelés minden fázisából száműzi a műanyagokat. A TKM 2018 júniusában indította útjára a programot, és a dolgozók aktív bevonásának köszönhetően mindössze egyetlen év alatt 45 százalékkal tudták csökkenteni a vállalat műanyag lábnyomát. Emellett az alkatrészüzletágban is folyamatban van a műanyag csomagolóanyagok kiváltása, a papír és vászon alapú, alternatív csomagolások bevezetése, 2020 januárjától pedig a beszállítók körében is útnak indítják a műanyag-mentesítési programot.
Nem véletlenül esett a műanyagra a TKM választása. A Világbank adatai szerint aggasztó mértékben nő az emberi társadalom hulladéktermelése: jelenleg évente 2,01 milliárd tonna szemetet állítunk elő évente, 2050-re azonban ez az érték eléri a 3,4 milliárd tonnát. Ráadásul ennek csaknem egynegyede (23%) ebben a térségben, a kelet-ázsiai és csendes-óceáni régióban keletkezik majd, miközben Dél-Ázsia megkétszerezi a maga hulladéktermelését.
Az autóipar ebből a szempontból tradicionális formájában rendkívüli kockázatot jelent: gyakorlatilag a bolygó minden pontján komoly környezeti problémának számít, ha a hasznos élettartama végére ért járműveket nem a megfelelő módon szerelik szét. Ezért a Toyota Motor Corporation útjára bocsátott egy globális programot, amelyben világszerte száz szétszerelő mintalétesítményt állítanak üzembe, amelyek aztán regionálisan elterjeszthetik az iparág legjobb gyakorlatait. Ugyanennek a kezdeményezésnek a keretében a TKM kialakított egy „öko-zónát” a bidadi telephelye közelében, ahol az érdekeltek tapasztalati úton tanulhatnak a környezetvédelemről. A mai napig 52 oktatási intézmény több mint 1900 tanulója vett részt ezen a környezettudatosságot fejlesztő programon.
A tervek szerint az öt év alatt globális szintre kiterjesztett akcióterv keretében máris sikeresen csökkentette hulladékkibocsátását az indiai gyár: a gyártási folyamat során keletkező hulladéknak jelenleg nem kevesebb mint 96 százalékát hasznosítják újra. A gyárban évente keletkező, mintegy hatmillió tonna bio-iszap kétharmadát például egyszerű trágyagiliszták segítségével alakítják át szabadon felhasználható trágyává: ennek köszönhetően évente 18 tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátásával terheli a környezetet az üzem működése.