Próba: Kia XCeed

A Magyarország Autója 2020 díjra nevezett kompakt városi crossovere, a Kia XCeed pofás jószág. Gazdag felszereltséggel, izmos, 1,4 literes motorral tettük próbára.

Zsolnai szépség

Az Európában, európai vásárlóknak tervezett újdonság a márka európai üzemében, a szlovákiai Zsolnán készül, ugyanott, ahol a többi Ceed. A dögös XCeed csupán két karosszériaelemet örökölt az ötajtóstól: a bal oldali első ajtót és a jobb oldali első ajtót.

xceed5

Mutatós autó a legújabb Kia, az XCeed teljes hossza 4395 milliméter, ezzel 85 milliméterrel nyúlik túl az alapját adó ötajtós Ceeden. Szélessége 1826 milliméter, magassága 1483 milliméter, tengelytávja 2650 milliméter. A hosszabb hátsó túlnyúlás miatt, a változatlan tengelytáv ellenére is 426 literes (VDA), azaz 31 literrel nagyobb a csomagtartó, mint az ötajtós, ferdehátú Ceedben. A hátsó üléstámlák ledöntésével a sík raktér (a padlólappal ügyeskedve) 1378 literesre bővíthető. A variálhatóságot és a használhatóságot fokozza a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla, a csomagtérajtó elektromos mozgatása, valamint az osztott rakodótér.

xceed7

Az utastér minőségi, a játékos sárga varrás és a szintén sárga műanyagbetétek pajzán hangulatot teremtenek (feláras a yellow csomag). A vezető előtti 12,3 hüvelykes kijelző digitális műszerei jól leolvashatók, a tabletszerű 10,25 hüvelykes, középső képernyő érintésre is reagál, a kijelző grafikája szép.

xceed8

Az ülések kényelmesek elöl és hátul fűthetők, a lábtér bőséges, a kupészerűen lecsapódó tetőív ellenére a fejtér is elégséges.

Nem eszik sokat

A Kia XCeed benzines motorkínálata háromfajta turbós, közvetlen befecskendezéses (T-GDi) erőforrást sorol. A háromhengeres egyliteres T-GDi 120 lóerőt és 172 Nm forgatónyomatékot szolgáltat, a négyhengeres 1,4-es T-GDi teljesítménye 140 lóerő (hatezres percenkénti fordulaton), legnagyobb nyomatéka pedig 242 Nm. A kínálat csúcsán az 1,6 literes, 204 lovas T-GDi benzines áll. Nálunk a középső járt, tudása és ereje bőven elegendő a hétköznapokra. Aki gyengének érzi, bekapcsolja a sport üzemmódot (ilyenkor megváltozik a kijelző grafikája is, középpontba a sebességgel és az aktuális fordulatszámmal) és máris fickós a hétfokozatú dupla kuplungos váltó és érzékenyebb a gázpedál, valamint vehemensebb a gyorsulás. Álló helyzetből 100 kilométer/órára 9,5 másodperc alatt lő ki, végsebessége 200 kilométer/óra. Szerencsére nem szomjas az 1.4 T-GDi, a 13,5 mázsás autó a mintegy 300 kilométeres teszt során átlagban 6,6 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként.

xceed1

Futóműve feszes

Miután két centit emeltek az XCeeden a Ceedhez képest (hasmagassága 184 milliméter) és nagyobb kerekeket raktak alá, nem csoda, hogy annál jobban ráz az elöl MacPherson, hátul multilink futóműve. Pedig a mérnökök a rugókat puhábbra vették, mint az ötajtósban és a lengéscsillapítói progresszívek, azaz kis sebességnél puhábbak, nagyobb tempónál pedig feszesebbek. A hátsó futómű segédkereténél új csillapítóelemeket alkalmaztak, hogy mérsékeljék a zajt és a vibrációkat – utóbbi sikerült. Kormánya kevés visszajelzést ad, de legalább pontos. A váltó gyorsan és finoman kapcsol, de elindulási képessége gyatra.

xceed4

A kínálat csúcsa

A Kia továbbra is egyben verhetetlen az autópiacon, ez pedig a 7 éves vagy 150 ezer kilométeres garanciája. Induló listaára ezzel a motorral 6,799 millió forint, a tesztautónkért azonban több mint 9 millió forintot kell kifizetni. Alapáras a LED-fényszóró és számos vezetésbiztonsági segéd. Felárat ezek közül csak az aktív sávkövetőért, a holttérfigyelőért és a hátsó keresztirányú forgalmat felügyelő asszisztensért kell fizetni.

Kép és szöveg: Biró Csongor

xceed3 xceed6