Bár március óta rendelhető hazánkban a legújabb Volkswagen Golf, egészen az év közepéig kellett várnunk, hogy kipróbáljuk. Megérte a várakozás a Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt családi kompaktra.
Hogy néz ki?
A Volkswagen Golf a legsikeresebb európai autó, amelynek hét ikonikus generációjából eddig több mint 35 millió példányt értékesítettek. A nyolcadik generációs, digitalizált, összekapcsolt és intuitív új Golf még soha nem volt ilyen előremutató. Összes kijelzője és vezérlőegysége digitális, hálózatba kapcsoltsága pedig a világon az egyik legfejlettebb. A vezető előtti digitális kijelző 10 hüvelykes (képátlója 25,4 centiméter), a digitális klíma tesztautónkban kétzónás volt, de háromzónás is lehet, a vezető hangulatát akár 32 féle színárnyalatban elérhető belső világítás teszi kedvezőbbé – a külső lime zöldre utaló belső sárgás-zöld fények jó hangulatot teremtettek. Kijelzőből manapság sosem elég, a középkonzolon 8,25 hüvelykes (20,95 centiméter képátlójú) képernyő teszi futurisztikussá a digitalizált Golf műszerfalát. A gesztus- és hangvezérlés természetesen továbbra is elérhető. Saját szavainkkal adhatunk utasítást (magyar nyelven nem érhető el) a rádiónak, a médialejátszónak (a jelenleg Dynaudio hifi később Harman Kardon is lehet), a telefonnak, a légkondicionáló berendezésnek és a beépített navigációs egységnek.
Az autó minden lényeges elemében személyre szabható, az elmentett profilok pedig mindannyiszor aktiválódnak, ahányszor beülünk az autóba – ez a funkció különösen akkor hasznos, ha többen vezetik az autót. A sok képernyőn nem egyszerű eligazodni, fizikai gombokból csak pár van, mindent érintéssel, legyezéssel vagy hanggal tudunk vezérelni, de a digitális bennszülötteknek ez nem jelenthet problémát. Ám, a magamfajta kétlakinak (aki még az analóg világban született, de a digitálisban is elboldogul) korai volt a lelkesedés az új Golf felhasználóbarát mivoltát illetően. Tetszett a sok szép információ, a látványos megoldások tárháza egészen addig, amíg Felcsút környékén ránk nem szakadt az év egyik legnagyobb zuhéja. Hol a klíma – kérdeztem magamban? Hol kapcsolom a klímát? – kérdeztem idegesen a feleségem. Hol a fenében van ez az eszeveszett klíma? – üvöltöttem félig elázva a világba, küzdve az egyre inkább bepárásodó szélvédővel és az ebből fakadó veszély elhárításával. Hiába a kérdezés, az üvöltözés, az idegeskedés, meg kellett állnom, hogy kiderítsem, hogy a túróban lesz ebben az autóban klíma, vagy legalább szellőzés. Miután lenyugodtam, felfedeztem a digitális klímakonzol bekapcsoló gombját (egy icike-picike karika). Lett klíma, lett vidámság és a Bakonyban még a nap is kisütött. Tanulság: a nyolcadikos Golf nem oldható meg hetedikes tananyagból, időt kell szánni a kezelési utasítás átolvasására és megértésére.
Az új Volkswagen Golf a mobilitás ikonjából digitális ikonná változott, mérföldkövet teremt a digitalizált autózásban. Az utazás élménye tipikusan Golf, miközben az intelligens vezetősegédek révén autózás még sosem volt kényelmesebb és nyugalmasabb. Digitális szolgáltatásai közül előremutató az online segélyhívó, a lopásgátló és a szervizfoglaló funkció, mindezek alapja az okostelefonos irányíthatóság. Az új Golf az első Volkswagen, amely alapból rendelkezik a Car2X kapcsolódás képességével, az autó 800 méteres sugarú körben folyamatosan kommunikál az erre képes autókkal és infrastruktúrával, és ha indokolt, képi figyelmeztetést küld a vezetőnek. Az információkat valós időben közli – nem 5G-t, hanem wifi-p adatátviteli rendszert használva. Az autó már akkor figyelmeztetheti a sofőrt a várható veszélyforrásra, amikor a látási viszonyok miatt az még nem észlelheti. A rendszert élőben kipróbálni nem tudtam, bőven elegendő volt számomra valós időben megérteni a Golf által a kijelzőkön közvetített információkat…
Bár az igényesen berendezett, kortársait messze meghaladó technológiai fejlettségű utastér rejtelmeivel kezdtem, nem mehetek el szó nélkül a Golf szoborszerű külseje mellett. Olyan, mintha baltával faragta volna ki a művész, kemény, határozott vonalai magabiztosságot sugallnak. Nekem nagyon bejön ez a szigorú, letisztult formavilág. Csak a csomagtartó lenne egy kicsit nagyobb, ha már családi autók kategóriában versenyez a kocsi a Magyar Év Autója 2021 díjért…
A nyolcas Golf amúgy nőtt az elődhöz képest, 29 milliméterrel hosszabb, 10 milliméterrel szélesebb és 4 milliméterrel magasabb, tengelytávja 15 milliméterrel 2636 milliméterre nőtt. Utastere elég tágas négy felnőttnek, de a 380 literes csomagtartó több mint megmosolyogtató. Lehajtott ülésekkel 1237 literrel gazdálkodhatunk. A mélyre tervezett vezetőülés oldaltartása kiváló, a kormány- és az ülés beállítása a pont jó kategóriába esik, az ergonómia kiváló.
Hogy megy?
A nyolcas VW Golf légellenállási együtthatója a korábbi 0,30-ról 0,275-re csökkent, ez takarékosabbá és csendesebbé is tette az autót. Számos, többségében villamosított, motorja közül a legegyszerűbbel, az 1,5 literes, 130 lóerős, 200 newtonméteres nyomatékú négyhengeressel és hatfokozatú kézi sebességváltóval tettük próbára a wolfsburgi sikerkovácsot. Mindenre elég ez a motor, csak azt nem értettem a tesztelés egy hete alatt, hogyan lehet ennyire aszkéta? Képes volt 100 kilométerenként 4,5 liter benzinnel beérni. Nem, ez nem a hibrid volt…, az a DSG-s változat 150 lóerővel. Ilyen alacsony fogyasztás mellett meggondolja ezerszer a józan ember, hogy megéri-e a villanymotor és az akkumulátor felára? Ebben a konstrukcióban a Golf legnagyobb sebessége 214 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre pedig 9,2 másodperc alatt jut el.
Milyen vezetni?
Elődjénél egyértelműen jobb, közvetlenebb és kiszámíthatóbb vezetni a nyolcas Golfot, nem túlzottan sportos, ellenben nagyon kényelmes a rugózása, parádésan semlegesíti az úthibákat, csak a keresztbordák emlékeztetnek arra, hogy ebben az autóban nincs benne a feláras adaptív csillapítás. Első futóműve MacPherson, a hátsó többlengőkaros. A hatos váltó új, csökkentették a belső súrlódását, az áttételeit megnyújtották, ami segíti a kisebb károsanyag-kibocsátást.
Mennyibe kerül?
Alapáron is LED-es fényszórókat ad a Golf 8, a kipróbált változat intelligens mátrix LED-es lámpái megérik a felárat, ha gyakran vezetünk az éjszakában. Aki ezt választja, futófényes index-lámpákkal menőzhet. Jó hír, hogy 7,92 milliós belépőáron kapjuk a digitális műszerfalat, az automatikus klímát, az elöl-hátul LED-es lámpákat, az adaptív tempomatot, a Car2X modult, a sávtartó rendszert és a parkolóradarokat , az okostelefon-tükrözést, az indukciós telefontöltőt, és a 16-os könnyűfém felniket.
Most először a Golf utólag is felextrázható: a később elérhető We Upgrade funkcióval visszamenőleg lehet aktiválni olyan képességeit az autónak, mint az automatikus távolságtartó, a táblafelismerő, az automatikus távfénykapcsolás, az utastéri hangulatvilágítás, a navigáció, az okostelefon-kapcsolódás, a vezeték nélküli APP-Connect (vezeték nélkül vezérelhetők iPhone applikációk), wifi hotspot és online hangvezérlés.
Az opcionálisan elérhető szélvédőre vetített (head-up) kijelző egyedülálló a kategóriában, szemünk elé tárja az aktuális sebességet, a vezetősegédek jelzéseit és a navigációs utasításokat egyaránt. Az információk a szembeforgalom ellenfényében is jól láthatók. A vetített kijelző megjelenítése szabályozható, kívánságra kikapcsolható. A Volkswagen Golf 8 részlegesen önvezető: intelligens sávtartója monoton és fárasztó vezetési szituációkban, például autópályán, vagy idegtépő dugóban rövid időre átveszi a vezetést és automatikusan a sáv közepén tartja az autót, biztonságos távolságra az előttünk haladótól.
Képek és szöveg: Biró Csongor
Átlag sebesség: 38km/h 😀
4,5 liter…aham…40 km/h alatti átlagsebesség? Úgy nem nehéz ha nincs benne város 🙂 Igazi vegyes használatban bőven 6 felett lesz az 🙂 Bár még az is jó fogyasztásnak nevezhető.
venne a tököm villany fost.
Az IGNIS-em 4.1-et eszik, csak budapesti, jellemzően rövidtávú használattal. Mi ebben a fogyasztásban a világszám? Ja, és a fullos verzió is kb. a fele ennek a belépőjének.