Skoda Superb Combi iV teszt: lehet fokozni a jót

Ha azt hiszi, a Skoda Superbről nem lehet újabb bőrt lehúzni, téved. Ha azt gondolja, ez a modell beleszürkült a tökéletes cég- és politikus autó arculatba, téved. Vajon, azok az állami vezetők is tévednek, akik Kodiaqra váltják a Superbet? Nem lehet, hogy zöld rendszámosként kellett volna megújítani a bérletet. De.

10

Hogy néz ki?

A kombi Skoda Superb megnyerő jelenség, főleg sportos felszereltséggel és zöld rendszámmal. A 235/40 R19-es gumikat viselő, aerodinamikus könnyűfém keréktárcsák látványosak, a sportos hangulatot (a modell teljes neve Skoda Superb Combi Sportline iV) kényelmes tömésű, ugyanakkor kiváló oldaltartást nyújtó, kagylósított sportülések fokozzák (elöl), a memóriás vezetőülés elektromosan állítható (az anyósülés hátulról is mozgatható), az üléshuzat mindenhol alcantara, alapáras az árnyékolás és fékenergia-visszanyerési technikát bevető stop-start rendszer. A multifunkciós kormány vaskos, rücskös, jó fogású, az alját lecsapták, a fém pedálok és a karbonutánzatú díszlécek is mind a dinamizmust hangsúlyozzák.

4

A világítás mátrixos LED, azaz az egyik legfejlettebb a piacon. Minden lámpa LED-es, az irányjelzők futófényesek, a közel ötméteres autó impozáns látványt nyújt, hatalmas méretei révén feltűnő jelenség ebben a versenykék metál színben.

A legutóbbi ráncfelvarrással a Superb is megkapta a nyolc hüvelykes érintőképernyővel szerelt multimédiás rendszert, amely Apple CarPlay (vezeték nélkül is fut) és Android Auto támogatást is kapott, a középkonzol alján vezeték nélküli töltőpad is rendelkezésünkre áll. Szerencsére ennek kezelése nem olyan bonyolult, mint a friss Octavia esetében. USB-aljzatból van sima és C szabvány is. A 12 hangszórós hifi Canton gyártmány, amely a márkától megszokott hangzási minőséget ad. Tárolóból van bőven, a hűthető kesztyűtartó méretes, a klíma külön állítható, nem az érintőképernyős rendszeren kell zsonglőrködni vezetés közben, ha melegünk van, vagy éppen fázunk. A hangerőgombot megspórolták, az csak digitálisan állítható, de a kormányról is vezérelhető, ha megtaláljuk. Az utastér amúgy ergonomikusan berendezett, a digitális műszerfal kezelése egyszerű, a hangulat otthonos, az éjszakát belső hangulatvilágítás teszi felejthetetlenné. A motorzaj még benzinesként használva sem szűrődik be a csendes és jól szigetelt utastérbe, inkább az elektromos süvítés maradt meg az emlékeimben, ami amúgy arra szolgál, hogy figyelmeztesse a gyalogosakat a veszélyre.

9

A helykínálat fejedelmi, egyetlen hasonló méretű autóban sem áll rendelkezésünkre ekkora hátsó lábtér, öten is kényelmesen utazhatnak a Superbben és a hatalmas csomagtér kifog a sokat költözőkön is. A klíma hátul is külön vezérelhető, a szélső ülések fűthetők.

6

A csomagtartó szája hatalmas, de a villanyosítás miatt 660 helyett csak 510 literes az űrtartalma, a hátsó üléstámlákat ledöntve sík padlót kapunk, az így rendelkezésünkre álló űr 1,8 köbméter. Padlója kissé magasabban van, mint a normál Superb esetében, minden bizonnyal az ötvenliteres benzintanknak és az akkumulátornak is kellett hely. A hátsó lehajtható könyöklő mögött síalagutat találunk, ez akkor jött jól, amikor a hátsó üléseken is ültek és a hokibotom is a kocsiban volt. A rolós kalaptartó két állásban is rögzíthető, de van csomagrögzítő háló is a szétszaladó cuccok megregulázására. A töltőkábelek a raktér alatti rekeszben rejtőznek.

11

A kolosszális Skoda (hossza, szélessége és magassága: 4862/1864/1477 milliméter, tengelytávja 2841 milliméter) színültig van okosságokkal. Ilyen a parkolójegytartó, a tanksapka fedélbe rejtett jégkaparó, az ajtókba rejtett két esernyő vagy a csomagtér elemlámpája. Az ajtók érintésre nyílnak, a hátsó ajtó pedig láblengetésre is feltárul.

15

Hogy megy?

Üzletemberek, politikusok és állami vezetők kedvelt autója. De vajon elég sportos-e hibrid hajtáslánccal? Ennyi pénzért legyen! A Volkswagen Passat GTE modellben megismert kombináció a cseh óriásban is bejön. Az 1,4 literes benzinmotor 156 lóerős (115 kW) (percenként 3500-as fordulaton), legnagyobb forgatónyomatéka 250 Nm (percenként 1750-es fordulattól), a két motor együttes teljesítménye 218 lóerő (160 kW) és 400 Nm. Álló helyzetből az üresen 18-19 mázsás hibrid (felszereltségtől függően) kombi sport módban 7,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/óra sebességre, végsebessége 224 kilométer/óra. (elektromosan is képes 130 kilométer/órával suhanni) Ezek az adatok nagyjából megegyeznek a 190 lóerős összkerekes dízel kombi értékeivel.

14

A háromfázisú, állandómágneses szinkron villanymotort (85 kW/116 LE, 330 Nm) egybeépítették a hatfokozatú DQ400e DSG váltóval, generátorként és indítómotorként is üzemel – három kuplungot használnak a hajárláncban. 37 Ah-s, 13 kWh kapacitású, hátsó tengely elé beépített lítium-ion akkumulátor táplálja, amiből csak 10,4 kWh energia hasznosítható. A Superb iV elektromosan közlekedik, ha van az akksiban áram, de ha keményen lépünk a gázra, vagy bekapcsoljuk a sport módot, az autó a két világ erejéből táplálkozik. Töltése a kocsi orrán lévő Type 2 aljzaton keresztül történik, a fedélzeti töltő csak 3,6 kW-os fali töltéssel 3,5 óra alatt, otthoni, 2,3 kW-os töltéssel 5 óra 30 perc alatt feltölthető teljes lemerülés után. Hivatalos hatótávja elektromos üzemben 56 kilométer, de nyári üzemben, lassú tempóban 64 kilométert simán megtettem vele csakis villannyal. Télen mindennek a felével érdemes számolni.

5

A hétsebességes dupla kuplungos automatikus váltója ezúttal elindulásnál sem tétovázik, partner a kényelmes autózásban, de a sportos száguldást is támogatja.

Milyen vezetni?

Viszonylag magasan ülünk a Kvasiny-ben készült Skodában, az autó és a sofőr közötti együttműködés visszafogott, a kormány menet közben kevés visszajelzést ad, a kocsi határhelyzetben dűlöngél és alulkormányozottan viselkedik. Ezen a feláras adaptív lengéscsillapítás sem segít – az úthibákat ugyanakkor jól kirugózza -, igaz sportmódban egész ügyesen mozog a Superb, kedveli a kanyarokat (az utasok tiltakozása ellenére). A benzint takarékosan használva, eco módban élvezhetjük a vitorlázó funkciót, az autó szabadon fut és nem fogyaszt. A hajtáslánc mellett a lengéscsillapítókat, a kormányzást és a komfortelektronikákat is hangolhatjuk a menetmódválasztóval, takarékos, normál, komfort, sport és egyéni, konfigurálható beállítást is választhatunk. Komfort módban pont úgy viselkedik, mint egy hétmilliárdos szuperjacht az Adrián. Kívülről is látszik a hullámzás, az egyik ismerősöm megkérdezte, hogy kiment a lengéscsillapító, vagy miért riszálja így a fenekét?! Mondtam, csak adaptív a lökésgátló. Ja, mondta és visszaült a murvamerev Imprezájába.

7

A Skoda Superb iV Combi felfüggesztése elöl MacPherson, hátul multilink, a Sportline változat rugóit 15 milliméterrel rövidebbre vették és keményebbek a normál változatnál. A négy tárcsafék hatékony és jól bírja a terhelést. A DSG lejtmenetben motorfékkel segít.

Mennyit fogyaszt?

Egy hibridtől, főleg, ha konnektoros, elvárja az ember, hogy ne fogyasszon sokat. A Superb kombi hibridje minden csak nem tékozló fiú, egy kis odafigyeléssel igazi aszkétaként közlekedik. Ha csak elektromos árammal hajtjuk, 14-15 kWh/100 kilométer fogyasztásra számítsunk klíma és autpályázás nélkül. Teljesen feltöltve az első 100 kilométeren egy forró augusztusi napon 64 kilométert megtétele után indult be a benzinmotor, az első 100 kilométert így 14,2 kWh áram és 2,4 liter benzin elfogyasztásával zártuk. De az élet nem állhat meg, Feked még messze van, így folytattuk utunkat. Üres akkumulátorral sem fogyaszt sokat a Superb, a 186 kilométeres utat 5,9 liter/100 kilométeres átlaggal zártuk. Az egyhetes teszt során összesen 1106 kilométert tettem meg a kocsival, ezalatt 4,3 liter benzin mellett 4,6 kWh villanyáramot használt 100 kilométerenként. Kevesebbet fogyasztott nálam a kocsi, mint a dízel kombi Superb, de a kettő közötti árkülönbséget nem tudjuk megspórolni üzemanyagból. Legalábbis egy emberöltő alatt nem…

t2 t3 t5 t110

Mennyibe kerül?

Vezetéstámogató és biztonsági rendszerekből nincs hiány: van aktív sávtartó, adaptív tempomat, táblafelismerő, torlódás asszisztens, távfényszabályzó, tolatókamera 360 fokos panorámaképpel, holttérfigyelő (70 méterre is ellát oldalirányban), gyalogosfelismerő ráfutásgátló, hátsó keresztirányú forgalmat is figyelő és önálló parkolásra képes rendszer. Ezekkel együtt nem olcsó a hibrid Superb, már az indulóára is 13,441 millió forint (ebből lejön a 899 999 forintos importőri árkedvezmény), a jól felextrázott tesztautóért 17 milliót is elkérnek. Lehet, hogy soknak tűnik, de megnyugtatásul jó, ha tudjuk, a majdnem ugyanezt nyújtó Passat GTE Variant közel 2 millióval kerül többe.

Kép és szöveg: Biró Csongor

17 19 16 1