Hogy mondják franciául, luxus?

DS 7 Crossback E-Tense 4x4

A P Automobil Import Kft., a DS prémium márka hazai importőre, nagyteljesítményű hibridjét, a DS 7 Crossback E-Tense 4×4 modellt nevezte az Év Zöldautója 2021 díjra. Kipróbáltuk a francia szépséget.

1

A PSA-csoport azonos platformra épülő kompakt autói közül úgy lóg ki a DS 7 Crossback, mint a konyakos meggy aranyszínű csomagolása Mámá zsebéből. Ez egy teljesen elszállt autó, a legjobb értelemben, dizájn forradalmár, szerethetően fennhéjázó, tucatgyilkos sznob arisztokrata. De hogy megy 300 lovas hibrid hajtáslánccal?

6

Hogy néz ki?

Előbb nézzünk vele szembe, már ha bírjuk vele a tekintetet: LED-fényszóróinak showműsoráért külön pénzt kérhetnénk az utcán. Bár nagyautós a kinézete, ugyanarra az EMP2 padlóra épült, mint a Peugeot 3008. 4,5 méteres hosszával még nem nagytestű szabadidő-autó, sokkal inkább egy túlméretezett kompakt, igazi középkategóriás. Tele számtalan extravagáns, izgalmas részlettel és korszakalkotó innovációval, továbbá egy sor teljesen fölösleges parasztvakítással. De pont ezért szerethető. Mert meri. És mert zöld. Nem csak a rendszáma.

16

Az DS 7 Crossback első fényszóróinál nagyobb showműsort egyetlen gyártó sem csinál: csiszolt ékkövekre emlékeztető LED moduljai az autó nyitásakor bíborszínű fénnyel világítanak, majd 180 fokban elfordulnak. Emellett, a függőlegesen futó, gyöngysorszerű nappali menetfény, a futófényes irányjelzőkkel együtt még különlegesebbé teszi a gépkocsi egyedi világítását. A közlekedés többi résztvevője nem mindig díjazta éjjel a fényorgiát, gyakran villogtak rám, de nem hiszem azért mert vakította őket. Egyszerűen csak nem értették, hogy mi ez az ufó az úton. A hátsó lámpák vörös pókhálója szintén hozzájárul a kocsi egyediségéhez.

3

A formavilág bent szögletes, a gyémánt-rombusz minta mindenünnen visszaköszön, a gillosálás és a gyöngyszemöltés otthonra lelt ebben az autóban, ahogy B.R.M. órát sem találunk akármelyik utcasarkon. Még jó, hogy ültem már benne korábban, így egyből tudtam, hol keressem az indítógombját… A klíma nem kapott saját kezelőfelületet, azt is a 12,3 hüvelykes érintőképernyőről vezérelhetjük.

5

Minden csupa finom bőr, a műanyagok tapintása is kellemes. A tervezőcsapatok a széles ülésekhez nagy sűrűségű habokat, amelyek tartósak és strapabíróak. Az ülések tervezésénél a technológia is fontos szerephez jutott, mivel az első ülések fűthetők, hűthetők, sőt masszázsfunkcióval is rendelkezhetnek. Az első és hátsó ülések elektromos vezérlőgombjaival pontosan be lehet állítani a kívánt pozíciókat. A hátsó üléstámla például 23 foktól 32 fokig dönthető. Teljesen ledöntve az üléseket 1752 literes térben gazdálkodhatunk.  Az 555 literes csomagtartó kisebbnek látszik, persze, ebbe az adatba beleszámították a franciák a padló alatti részt és a háttámlát is a legmeredekebbre állították, amikor mérték. A lényeg, hogy a hibridség nem ment a hasznosság rovására.

7

Hogy megy?

A DS kompakt SUV modellje 300 lóerő maximális teljesítményt, 520 Nm nyomatékot, összkerékhajtást és 60 kilométeres elektromos autonómiát kínál. Tavalyi bemutatásakor ez volt az első három motorral szerelt kompakt SUV (egy belső égésű és két elektromos motor), amely optimális módon kombinálja a benzin és az elektromosság nyújtotta energiát, és hálózatról, vagy a fékezés során termelődő energia visszanyerésével is tölthető. A motorházfedél alatt egy 200 lóerős (147 kW) benzinmotor található 300 Nm nyomatékkal, amelyhez két elektromos motor társul egyenként 109 lóerő (80 kW) teljesítménnyel. Elektromos módban az autó többnyire a hátsó villanymotort használja, az első motor csak a fékezéskor és a visszatáplálásban kap szerepet. Az elektromotorok közül az első 166 Nm, a hátsó akár 320 Nm nyomatékkal hajt.

13

A sebességváltó új fejlesztésű, 8 fokozatú (EAT8), de már ismerjük Peugeot, Citroen és Opel modellekből. Akkumulátorának kapacitása 13,2 kilowattóra, legnagyobb sebessége villanymódban 135 kilométer/óra. A DS 7 Crossback E-Tense 4×4 akkumulátora a 7,4 kilowattos fedélzeti töltő segítségével két óra alatt tölthető fel 32 amperes fali terminálból és körülbelül nyolc-kilenc óra alatt az otthoni konnektorból.

17 21 2

Az izmos, üresen 18,5 mázsás hibrid álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 5,9 másodperc alatt gyorsul, legnagyobb sebessége 235 kilométer/óra. Csak villannyal 135 kilométer/órával is száguldhatunk, efölött beindul a benzinmotor.

10

Mennyit fogyaszt?

A gyártó 60 kilométeres elektromos hatótávval hirdeti a szépséget, nálam a legnagyobb kiírt hatótáv 64 kilométer volt, szeptemberi használatban a leghosszabb elektromos táv egy töltéssel 61 kilométerre alakult. Sokat autóztam a DS-szel így, alkalmam volt kipróbálni csak villannyal, csak benzinnel és klasszikus hibridként is. Mindhárom módban meglepően takarékos. Csakis villannyal hajtva 20 kWh/100 kilométerrel számolhatnánk (felhasználható nettó 12 kilowattórát felemésztve), ha bírná 100 kilométerig a futamot, így a fedélzeti számítógép 100 kilométerre vetítve, takarékos használat mellett 15-16 kWh/100 kilométer fogyasztást írt ki. Feltöltve az első száz kilométert 1,8 literes fogyasztással zárta (ehhez persze hozzájön a 12 kWh felhasznált energia). Egy másik alkalommal tempósabban mentem, 70 kilométer/órás átlaggal tettem meg a 100 kilométert, ekkor 2,9 liter/100 kilométerre alakult az átlagfogyasztás, a 200. kilométernél 4,4 literre hízott ez az adat. A közel 900 kilométeres tesztelést 2,7 literes átlagfogyasztással zártam, ehhez persze hozzájön még a minimum 100 kilométerenként felhasznált bruttó 13 kWh energia mennyisége, ami átszámítva 1,3 literes plusz benzinfogyasztásnak megfeleltetve végül 4 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást eredményezett. Nem rossz egy 300 lóerős, összkerekes szabadidő-autótól, nem? Jó, jó, ez mind szép, de mennyit fogyaszt, ha magyar tahó módjára sosem töltöm áramból, csak élvezem a zöld rendszám előnyeit? Kapaszkodjanak meg, 5,2 literrel beéri 100 kilométerenként. legalábbis a Badacsonyból jó tempóval országúton haladva ennyivel jöttem haza.

14 15 18 19

Milyen vezetni?

A DS 7 Crossback E-Tense 4×4 egyértelmű erőssége a futómű, a többlengőkaros hátsó felfüggesztés parádés menetkényelmet ad, még hepehupás földúton is kellemes az utazás. Ezt szolgálja a szélvédő mögött elhelyezett, az első és a hátsó tengellyel elektronikus kapcsolatban álló kamera, valamint a négy helyzet jeladó és a három gyorsulásmérő, melyek elemzik az út típusát és a DS 7 reakcióit (sebesség, kormányállás-szög, fékerő stb.). Ezeket az adatokat valós időben továbbítják egy számítóegységnek, amely külön-külön fejti ki hatását az egyes kerekekre. A kapott információk alapján a számítóegység folyamatosan szabályozza a rugózást, keményebbre vagy lágyabbra állítva be azt. A biztonság mellett a reakcióképesség és a kifinomultság jellemzi ennek a különleges SUV-nek a vezetését.

Csak benzinnel
Csak benzinnel, hibridként

Az úthibákat jól viseli és kanyarban sem jön zavarba, igaz, túl hamar alulkormányzottá válik, érezni rajta a plusz kilókat. Agresszív kezelésnél billeg, keresztbordákon a feneke nagy előszeretettel pattog el oldalra, ha kicsit emelünk a tempón. Szabad hasmagassága átlagos, 19 centiméter. Mázsáit méltósággal cipeli, az alacsony tömegközéppontnak köszönhetően sokáig stabil, bár nincs az embernek ingere gyorsan közlekedni vele. Főleg, miután kiderül, hogy mennyire takarékos.

Teljes átlag (csak a benzinfogyasztás)
Teljes átlag (csak a benzinfogyasztás)

A DS éjjellátója biztonságosabbá teszi az esti vezetést – aki ütött már el őzet, az tudja, milyen, amikor a semmiből ugrik elénk a baj. A hűtőrácsba beépített infrakamera 100 méter távolságig érzékeli az úttesten a gyalogosokat és állatokat. A vezető a digitális műszercsoport kijelzőjén tudja megjeleníteni a gépkocsi környezetét, ahol a veszélyek sárgával, vagy pirossal bekeretezve láthatók, a veszélyesség függvényében. Az így kapott figyelmeztetésre a vezető időben tud reagálni. A fedélzeti biztonsági felügyelet a vezető arcát elemzi, ha nem egyenletes, imbolygó a mozgás vagy a pislogás, amelyek a vezető fáradtságát jelzik –, automatikusan kibocsát egy hangjelzést és egy figyelmeztető üzenet jelenik meg a középső képernyőn. A rendszer nappal és éjszaka egyaránt működik.

Csak árammal 60 kilométer
Csak árammal 60 kilométer

Mennyibe kerül?

Bár DS 7 Crossback lehet alattunk már 9,39 millió forintért is, a hibrid verzióért legkevesebb 16,79 millió forintot kell kifizetnünk, tesztautónkért azonban közel 22 millió forintot kell kiperkálni. A luxust és az egyediséget meg kell fizetni. Akkor is, ha francia.

Kép és szöveg: Biró Csongor

4