Magyarországon tavaly 128 031 új személygépjárművet helyeztek forgalomba, 19 százalékkal kevesebbet a 2019-es évinek, a forgalomba helyezést követő hat hónapon belül kivont gépkocsik aránya 25 százalékot tett ki – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a 2020. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról készített összefoglalójában.
A közleményben kiemelték, hogy az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dízelek kárára, ami – értékelésük szerint – a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagokat tekintve kedvezőbb. A tisztán elektromos és a plug-in hibrid autók piaci részaránya 2,5 százalék alatt maradt. Rámutatnak arra, hogy az elektromos autókra biztosított állami támogatás egy nap alatt elfogyott, azonban a gyors foglalás nem minden esetben jelent majd üzletkötést. Az egyesület közleménye szerint tavaly a használt autó behozatala némileg felette volt az új autókénak. A magyar személygépjármű park átlagos életkora a 2008. évi 10,5 évről mára 15 év közelébe öregedett, ami azt jelenti, hogy átlagosan euro 4-es besorolású.
A nagyhaszonjárművek forgalomba helyezése 2020-ban lendületesen indult, bizakodás és erős beruházási kedv jellemezte az üzemeltetőket egészen a vírus magyarországi megjelenéséig. Valamennyi nagyhaszonjármű gyártó a 13-16. hétben bezárásra kényszerült az ellátói láncok akadozása miatt, ezért az új megrendelések mellett a forgalomba helyezések is drasztikusan csökkentek. A magyar piac biztonságát jelzi, hogy 1-2 kivételével nem mondtak vissza megrendelést – írják a közleményben. Tavaly decemberben 283 darab nagyhaszonjárművet értékesítettek, ami 12 százalékkal marad alatt az előző évi decemberi számnak. A teljes 2020. évben forgalomba helyezett nagyhaszonjárművek száma 3380 darab, ami 36 százalékkal kevesebb az előző évinek, az egyesület becslése szerint 2021-ben az adatok közelítik a 2019. évit. Múlt évben 632 új autóbuszt helyeztek forgalomba, amely összességében 11 százalékkal marad el az előző évitől. Az autóbusz 2021. évi piaci előre jelzésükben rámutattak arra, hogy a kormány döntése értelmében 2022-től kezdve közbeszerzési eljárást csak tisztán elektromos buszra lehet kiírni, és 2024-et követően csak elektromos busz lehet forgalomba helyezni Magyarországon a városi alacsonypadlós kategóriában, így 2022-ig jelentősebb számú dízel busz beszerzés prognosztizálható.
A motorpiac 2020-ban 5,2 százalékos növekedést mutatott, a trend mely 2019-ben 30 százalékos darabszám növekedést okozott, nem fordult meg. Némileg csökkent a 125 köbcentis robogók aránya, nőtt viszont a 125 köbcenti motorkerékpárok eladási darabszáma és ezzel aránya – közölte az MGE.