Hamarosan fény derül az Év Magyar Autója verseny idei 13 díjazottjára. Az Opel az Év Zöldautója 2021 díjra jelölte a Mokka-e szabadidő-autót, amelyet sikerült a zsűrinek egy közös teszten kipróbálnia.
Még a nap is kisütött, annyira életvidám autó élőben az új Opel Mokka. Nagy öröm számunkra (az öttagú zsűri tagjai: (Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán), hogy még a határidő lejárta előtt sikerült kipróbálni az Opel idei legfontosabb újdonságát. Az autó tréleren érkezett hozzánk, alig 1390 kilométert futott, így Európában is az elsők között vezethettük. A rövid ismerkedés során kiderült, hogy nemcsak jól néz ki a Mokka-e, hanem jó is vezetni, Gulyás Péter kolléga azt is kipróbálta, miként viselkedik határhelyzetben. Jól kanyarodik, alacsony tömegközéppontjának köszönhetően erőszakosan megdöntve is stabil, az ESP későn avatkozik be, az izgalmas vezethetőségének csak a téli gumik szabtak határt.
A 4,15 méter hosszú Mokka 12,5 centiméterrel rövidebb az elődgenerációnál – miközben tengelytávja két milliméterrel nőtt. Öt személynek kínál helyet, csomagtartója 350 literes. Merész küllemét rövid túlnyúlások és kiegyensúlyozott, stabil kiállás jellemzik. Mindemellett ez az első modell a jövőbeli márkaarculattal és következő generációjú, teljesen digitális Opel műszerfallal, amelyben nincs sem analóg kijelző, sem szükségtelen dekorációs elem.
Arculata látványos, a vizor névre keresztelt hűtőmaszk vonzza a tekintetet, minden oldalról dögös a Mokka-e. Utastere egyhangú, de a kidolgozás minősége példás, ahogy a kárpitozás és az anyagválasztás is kitűnő. Elöl kényelmes, hátul sem rossz ülni, de oda a beszállás és onnan a kiszállás nehézkes. Az érintőképernyős középkonzol és a digitális műszerfal látványos és informatív, kezelése könnyű.
A piaci bevezetéstől kezdve elektromos autóként is kapható az új Mokka. A villanymotor teljesítménye 100 kW/136 LE, álló helyzettől kifejtett nyomatéka 260 newtonméter. Normál módban a Mokka‑e akár 322 kilométert is megtehet a WLTP-ciklus szerint, tisztán elektromosan. A tesztünk során 93 százalékos töltöttség mellett 296 kilométer volt a leghosszabb megtehető hatótáv – eco, azaz takarékos módban. A rövid teszt során klíma és fűtés nélkül 16 kWh/100 kilométer körüli fogyasztást mértem, az autó fedélzeti számítógépe ennél jóval magasabb 26 kWh/100 kilométer körüli fogyasztást tárolt el.
Az Opel hagyományát folytatva a Mokka-e felsőbb járműkategóriák innovatív technikáját teszi hozzáférhetővé a széles ügyfélkör számára. Legjobb példa erre az adaptív, mindig vakításmentes, összesen 14 egységből álló LED-mátrixos világítás. A Mokka összes modelljében alapfelszerelés az első és hátsó LED lámpa, az elektromos rögzítőfék és a jelzőtábla-felismerés. Kívánságra további rendszerek is elérhetők, mint például a sávközéptartó, mely az adaptív sebességtartóval együttműködve képes az autót a sáv közepén mozgásban tartani, állandóan monitorozva a forgalmi viszonyokat is. A precíz manőverekhez a 180 fokos tolatókamera nyújt segítséget.
A töltést nem próbáltuk, erre Katona Mátyás kollégának lesz lehetősége, aki hosszabb távon is teszteli az autót – de a sajtóanyag szerint 100 kW-os egyenáramú villámtöltőnél (amivel a Mokka-e alapfelszereltségként kompatibilis) 30 perc alatt tölthető fel az 50 kWh-s akku 0-ról 80 százalékra. A villámtöltőkön túl az új Mokka-e használható lesz a váltakozó áramú áramforrások minden típusával, legyen az fali töltő, töltőoszlop, vagy háztartási konnektor. Az autó egy- vagy háromfázisú váltóárammal, akár 11 kW teljesítményig tölthető, az akkumulátorra pedig nyolcéves garancia jár.
A legmagasabb zsűritag, Miklós-Illés Kálmán is befért
A forgalmazása itthon várhatóan még tavasszal megkezdődik, az importőr hamarosan nyilvánosságra hozza a Mokka és a Mokka-e árlistáját is.
B. Cs.