Gépek, berendezések és szerelősorok műszaki karbantartását segítő, kiterjesztett valóság (augmented reality; AR) alapú alkalmazást tesztel a Škoda. Az úgynevezett HoloLens szemüvegek holografikus képekként vetítik ki a felhasználó közvetlen látómezejébe a kézikönyveket, illetve karbantartási ellenőrzőlistákat és egyéb dokumentumokat, a videókonferenciák alkalmával pedig igény szerint megoszthatók az AR-szemüvegen keresztül látottak, például oktatási felhasználásokat is lehetővé téve.
Amint Miroslav Kroupa, a Škoda márkamenedzsment-vezetője elmagyarázta: „Kísérleti projektünk keretében kiterjesztett valóság alapú megoldást alkalmazunk gépeink karbantartási és javítási munkálatainak optimalizálására és a hibaarány minimálisra mérséklésére. A HoloLens szemüveggel technikusaink mindenkor, minden lényeges információt közvetlen látóterükben tekinthetnek át, miközben teljes mértékben munkájukra összpontosíthatnak. Az AR-szemüveg ily módon a munkavégzés biztonságát is növelheti. Az eszköz bárhol és bármikor rugalmas információcserét tesz lehetővé, akár különböző termelési helyszíneken és időzónákban tartózkodó kollégák között is. Mindez jelentősen felgyorsíthatja a karbantartási folyamatokat, és épp a Covid-19 világjárvány idején óriási előnyt is jelent. Mindemellett e szemüveg bizonyos játékszerű elemekkel is bővíti a mindennapi munkát, ezzel is műszaki pályára inspirálva a fiatalokat.”
A jelenlegi kísérleti projekt keretében a központi műszaki szolgálat részlege és a Škoda FabLab teszteli a kiterjesztett valóság alapú technikák alkalmazását a gyártóüzemek karbantartásához. A videóhívások során a technikusok az AR-szemüveg segítségével mutathatják meg, mit látnak épp egy-egy gépen és olyan kollégákkal is konzultálhatnak, akik nem az adott helyszínen tartózkodnak. A szemüveg segítségével egyebek mellett műszaki dokumentációk, illetve további munkaanyagok is továbbíthatók a beszélgetőpartner felé.
Az AR-szemüveg továbbá kézikönyvek, ellenőrzőlisták és útmutatók hologramjainak megjelenítésére is használható a műszaki karbantartás során. Miután a munkatársak beszkennelték az adott gépen látható a QR-kódot, a vonatkozó tárolt dokumentumok – többek között fotókkal és videókkal – interaktív módon, lépésről-lépésre vezetik őket végig a karbantartási munkákon. Ily módon mindvégig szabad maradhat a technikusok mindkét keze. Egy-egy munkafázis befejeztével a technikus egyetlen kézmozdulattal egyszerűen „kipipálhatja” a hologramon a műveletet. Az AR-technológia csökkenti a hibázás valószínűségét, rugalmasabb szervizintervallumokat tesz lehetővé és felgyorsítja a karbantartást, az esetleges további szervizigényt pedig wlan-kapcsolaton a belső rendszer felé továbbítja. Az AR-szemüveg a javításokat is nagyban leegyszerűsítik, a videó-útmutatóknak köszönhetően ugyanis immár nem szükséges vaskos kézikönyveket lapozgatni.
A hologramokat láthatóvá tévő szemüveg mellett a HoloLens rendszere kamera-projektor egységet is tartalmaz. A szemüveg felvételét követően virtuális megjelenítések egészítik ki a valós környezet képét. A szemüveglencsék jó perifériás látást tesznek lehetővé és munka közben bármikor felhajthatók.
A ŠKODA AUTO stratégiája alapvető elemeként szisztematikusan, termékeitől és szolgáltatásaitól egészen a gyártásig digitalizálja a vállalat folyamatait és eljárásait, így válva még rugalmasabbá és hatékonyabbá. Ennek során a cseh autógyártó – többek között a karbantartás területén – széleskörűen alkalmaz kiterjesztett valóság (AR) alapú megoldásokat is.