Az utolsó csavarig újjáépítette a népszerű Caddy családi változatát a Volkswagen. Minden eddiginél praktikusabb lett, ráadásul takarékos és felkészült az új, digitális világra. Hétszemélyes, ám rövid változatban teszteltük.
Hogy néz ki?
A Volkswagen Caddy 1978 óta a mesteremberek és a nagycsaládosok egyik legjobb barátja, megjelenése óta több mint hárommillió talált gazdára. Az ötödik generáció immár a Volkswagen moduláris keresztirányú (MQB) platformjára épült, ami jelentős mozgásteret adott a tervezőknek. A 2003-tól kapható közvetlen elődjénél 93 milliméterrel hosszabb, 62 milliméterrel szélesebb. Az MQB platformra való váltással az új Caddy dinamikusabb megjelenésű, a villanyautókra emlékeztető zárt és fényezett hűtőmaszk igazán feldobja a kinézetét. A rövid változat tengelytávja 2755 milliméter, hossza 4501 milliméter (szélessége 1855 milliméter, magassága 1818 milliméter), ami pont elég arra, hogy hét ülést bepréseljenek, ám ilyenkor a csomagoknak nem nagyon van hely (191 liter marad). Ha az üléseket lehajtva hagyjuk, akkor azért bőven jut hely a csomagoknak, igaz, nagyot kell rajtuk emelni és ha nincs valami fix méretű dobozunk, akkor az apróságok szanaszét rohannak az ülések között, alatt. Ha kivesszük a hatodik és a hetedik ülést, akkor igazi nagy puttonyú kombit kapunk (1213 literes a csomagtér ilyenkor), amibe minden befér. Ha viszont költözéshez kell egy hasznos eszköz, kivehetjük az összes hátsó ülést és 2,5 köbméteres raktérben garázdálkodhatunk, így kisáruszállítóként számíthatunk a Caddyre.
Ha nem akarunk legózni, a Caddy-ben mind a második, mind a harmadik üléssor lehajtható, valamint a jobboldali első ülés háttámlájának lehajtásával is nyerhető plusz hely a csomagoknak vagy a kisebb bútoroknak. Az oldalsó tolóajtó 703 milliméter hosszú, könnyű ki- és beszállni a középső üléssorba.
Ez is digitális
A VW Caddy utasterét teljesen átrendezte a Volkswagen, az immár digitális műszerfalon (feláras tétel) érintőképernyőn vezérelhetjük az interaktív felületeket, a szórakoztató és információs rendszer 6,5-10 hüvelykes képátlójú. Az integrált eSIM-mel rendelkező online csatlakozási egységen (OCU) keresztül az infotainment rendszerek hozzáférhetnek a „Volkswagen We” online szolgáltatásaihoz és funkcióihoz, vagyis az új Caddy mindig hálózatban van. Egy másik új funkció a Caddy-n: digitális gombok a lámpa, az audiorendszer és a menü funkcióihoz. A fényszóró-kapcsoló kiszolgálta az idejét, és a kormánykerék bal oldalán lévő érintőgombok első sorozata veszi át a szerepét. A központi vezérlőrendszer különféle elemei nagyon gyorsan és egyszerűen elérhetők a közvetlen hozzáférést biztosító gombokkal. Ezen felül a LED belső világítás, ergonomikus ülések és a külső 230 V-os tápegység javítja a fedélzeten töltött időt. Egy új funkció a tetőventilátor, amely a gyártó szerint jobb klímaszabályozást ad a hátsó részben. A klíma digitálisan kezelhető, de szerencsére külön gombbal vezérelhető menüt kapott.
Az új Volkswagen Caddy összesen 19 vezetéstámogató rendszerrel szerelhető fel, amelyből hat teljesen új. Ezek közé tartozik a travel assist, amely első ízben jelenik a meg a Volkswagen haszonjárműveinél, elősegíti a támogatott vezetést a teljes sebességtartományban. Újdonság az utánfutó asszisztens, amely tolatáskor tesz igen nagy szolgálatot a manőverezésben. Az ügyfelek keresztirányú forgalom figyelővel, illetve oldalvédelmi asszisztenssel is választhatják a Caddy-t. A sávtartó segéd nagyon agresszív, érdemes kikapcsolni (szerencsére két mozdulat, egy gomb a kormány bal oldalán, egy másik pedig a jobb oldalon; behunyt szemmel is megy – persze, úgy semmiképp se vezessünk), ha szeretünk nyugodtan, bökdösés nélkül autózni. Ha nem kapcsoljuk ki, idegesítően rángatja a kormányt.
Extra nagy, 1,4 négyzetméteres panoráma üvegtetővel igazán világos az utastér, a magasabb felszereltségi szinteknél alap a LED-es első fényszóró, valamint a LED-es hátsó lámpa, a kulcs nélküli indítás, valamint a digitális műszerfal.
Bár az utastér hangulata komor (a külső fényezés ugyanakkor rettentő vidám, alapáras szín például a cseresznyepiros – én azt választanám), az újszerűen berendezett miliő tetszetős és igen praktikus. Nem egyszerűen baltával faragott műszerfalat kapunk, hanem stílusosan szabdalt, hasznos tárolókkal, üregekkel és a szemnek is szép formákkal tagolt vezetőfülkét. Sosem volt ennyire személyautós még egy Volkswagen teherautó. Mert valljuk be, a VW Caddy mindig is teherautó marad. Hatalmas ajtajai nehezek, lötyög bennük az üveg, a dízel kerregését nem szűrik hatékony zajtompítók és a motor lomhaságát csak a kedvező fogyasztás tudja ellensúlyozni. Kellemetlen ugyanakkor, hogy a hátsó két sorban ülők nem tudnak menet közben ablakot nyitni, nagy melegben, nyáron szenvedés lehet nagy családdal a kirándulás. Nem próbáltam ki, de el tudom képzelni.
A leghátsó ülések kényelmesek, de heten utazni kínszenvedés lehet a rövid tengelytávú Caddy-ben. Eleve hátra bemászni is nehezebb feladat, mint tevének átjutni a tű fokán, de ha ott vagyunk, és mondjuk 150 centinél emberesebb a méretünk, akkor oda a lábunk, vagy az előttünk ülőknek kell valamit kezdeniük a beszorított végtagjaikkal. Sötét is van leghátul, szóval, ha lehet, maradjunk az ötüléses változatnál, vagy vegyük a hosszított változatot, mert azt valóban személy- és áruszállításra találták ki.
Hogy megy?
A járművezetői asszisztens rendszerekhez hasonlóan a VW Caddy új négyhengeres motorjai is korszerűek. Mind teljesítik a 2021-es Euro 6-os kibocsátási előírásokat, mindegyik részecskeszűrővel van felszerelve. Már a belépő modell is dízel, a kétliteres TDI 75, 102 és 122 lóerős lehet. Utóbbi szerepelt nálunk kézi, kissé nehezen kapcsolható, helyét darabosan megtaláló sebességváltóval. A kétliteres, közös nyomócsöves dízelmotor nagy kedvencem és nem vall szégyent ezzel a teljesítménnyel sem. Kicsit kapkodja a levegőt a meredek emelkedőn, de megpakolva is képes tartani az autópályán az utazósebességet. A 320 newtonméter maximális nyomatékú TDI egységben kettős adagolórendszert építettek: két SCR katalitikus átalakítóval és így dupla AdBlue befecskendezéssel a nitrogén-oxid (NOx) emissziója jelentősen csökken az előző modellhez képest. A Caddy TDI motorja a világ legtisztább dízelmotorjai közé tartozik. Ezzel a motorral a Caddy 11,2 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/óra sebességre, a nagy kékség végsebessége 187 kilométer/óra.
Fogyasztása meglepően baráti, az üresen 17 mázsás Caddy a több mint 600 kilométeres teszt során kereken öt litert fogyasztott átlagban 100 kilométerenként, igaz, megfelelő matrica hiányában fizetős autópályán nem közlekedtem vele. Aerodinamikája parádés: az előd 0,33-as légellenállási alaktényezője az új modellben csupán 0,30, ami a legjobb ebben a kategóriában.
Milyen vezetni?
Futóműve már nem teherautós, ennek megfelelően az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros (hosszlengőkarokkal és Panhard-rúddal vezetett merev hátsó tengellyel) felfüggesztés elfogadható menetkényelmet ad, ám úthibákon csúnyán elpattog a feneke. Stabil kanyarban, de nem érdemes kihívni magunk ellen a sorsot, a Caddy nem száguldásra való. A merev váltóval nem békéltem meg, a fokozatok ráadásul nagyon rövidek, így sokat kell kapcsolgatni, ha haladni is akarunk. Kormányzása steril, semmiféle visszajelzést nem kapunk az útról.
Hol gyártják?
A Caddy-t összeszerelő poznańi üzem bővítése több, mint két évet igényelt, az átalakítás során elvégzett változások között szerepelt egy logisztikai csarnok felépítése, a karosszéria műhely kibővítése és a gyár helyének átalakítása. A gyártás 2020 szeptemberében indult, a teljes kapacitást 2021 végére éri el a gyár. A 14 ezer négyzetméter területű és 200 ezer köbméternyi tároló kapacitással rendelkező új logisztikai csarnokon túl a Volkswagen Poznań mindenekelőtt a korszerű technológiába fektetett be: az új Caddy karosszéria műhelyében 450 új, többfunkciós robotot használnak. Ezek lehetővé teszik a nagy szilárdságú, melegen formázott fémlemezek pontos megmunkálását és hegesztését. Ugyanakkor a karosszéria műhely automatizáltsági szintje az eredeti 43 százalékról 80 százalékra nő.
Mennyibe kerül?
A rövid tengelytávú VW Caddy Kombi változatban (75 lovas dízellel) legolcsóbban akciósan 7,549 millió forintért lehet a miénk, a tesztelt hétszemélyes Life változatban 8,904 millió forintba kerül (az importőri kedvezmények levonásával), a tesztautónk azonban még ennél is drágább, felextrázva, listaáron 12,5 millió forintot kérnek el érte. Nem kell megijedni, 2,465 millió forint a VW-nél erre a modellre a hűségkedvezmény, ahogy 2,5 millió a nagycsaládos kedvezmény is. Igaz, utóbbihoz teljesíteni kell a jogszabályi feltételeket és alapítani kell egy nagy családot.
Kép és szöveg: Biró Csongor