Először repült gyorsabban egy önirányítású, négypropelleres drón a profi drónpilóták által irányítottnál, köszönhetően egy új algoritmusnak, amelyet a Zürichi Egyetem kutatói fejlesztettek ki.
Az algoritmus kiszámolja az időben legkedvezőbb röppályát, amely teljes mértékben figyelembe veszi a drónok korlátait. Akkumulátoruk korlátozott élettartama miatt a drónoknak a lehető legrövidebb időn belül kell végrehajtaniuk feladataikat, köztük például a katasztrófa sújtotta területen a túlélők utáni kutatást, épületek ellenőrzését, teher célba juttatását. Eközben számos olyan pont – ablak, szoba – kerül útjukba, amely miatt változtatniuk kell az útvonalterven, sajátos helyeket kell megfigyelniük, mialatt a legjobb röppályát kell követniük, a megfelelő gyorsulást, lassulást kell alkalmazniuk. A legjobb drónpilóták nagyon jók e feladatok teljesítésében, és a drónok versenyében eddig mindig gyorsabban teljesítették az adott távot az önirányítású drónoknál.
A Zürichi Egyetem kutatócsoportja által megalkotott algoritmus azonban képes megtalálni a leggyorsabb röppályát egy négypropelleres drón számára, amelynek útját számos útvonalpont módosíthatja. “A kísérleti versenypályán drónunk legyőzte a világ két legjobb pilótáját” – idézte Davide Scaramuzzát, az egyetem robotika és érzékelés kutatócsoportjának vezetőjét a Techexplore tudományos-technológiai hírportál. Az algoritmus újdonsága az, hogy az időben legkedvezőbb röppályát határozza meg, amely teljesen figyelembe veszi a drónok korlátait, és arra utasítja a drónt, hogy haladjon keresztül az összes útjában álló útvonalponton, de nem mondja meg neki hogyan és miként tegye meg – magyarázta Scaramuzza.
Az autonóm drónokon külső kamerák vannak, amelyek pontosan rögzítik a drón mozgását, hogy valós idejű információkkal lássák el az algortimus arról, hogy az adott pillanatban hol jár az eszköz. Mielőtt az újdonságot kereskedelmi forgalomba hoznák, még fejlesztésekre lesz szükség, mivel jelenleg egy óra alatt képes a számítógép kiszámolni az időben legkedvezőbb röppályát. A jövőben külső kamerák helyett fedélzeti kamerákkal akarják ellátni a járművet. Az algoritmusnak széles körű alkalmazási lehetőségei vannak a csomagszállításban, a kutatásban és mentésben, valamint számos más területen – tette hozzá Scaramuzza.