A globális csiphiány dacára jelentős nyereséget termelt a Daimler német autógyártó a második negyedévben, miután a luxusautói iránti kereslet továbbra is erős volt.
A Kecskeméten Mercedes-Benz-gyárat üzemeltető társaság második negyedéves gyorsjelentésében azonban arra figyelmeztetett, hogy a félvezetők hiánya visszaveti az értékesítést az év második felében, és jövőre is éreztetni fogja hatását. Más autógyártókhoz hasonlóan a Daimler is csökkentette a termelést idén a koronavírus-világjárvány idején kialakult csiphiány miatt, ami arra késztette a német vállalatot, hogy a nagyobb hasznot hozó modellekre összpontosítson. Harald Wilhelm pénzügyi igazgató jelezte, hogy várakozásaik szerint a csiphiány 2022-re is áthúzódik, de az ideinél kevésbé lesz súlyos.
A prémium autókat gyártó Daimler – amely a második félévben az acél, a réz és az alumínium árának jelentős emelkedésével is szembesül – jelenleg nehezen tudja felmérni, hogy miként alakulnak a gyártáshoz szükséges félvezetők beszállításai. A hiány épp egy olyan időpontban lépett fel, amikor az autók iránti kereslet megugrott, ahogy a világgazdaság kilábal a koronavírus-járvány okozta válságból. Ez felhajtotta az új és használt járművek árát is, mivel a készletek csökkennek.
Néhány autógyártó úgy alkalmazkodott a csiphiányhoz, hogy csökkentette a felszereltséget, bizonyos funkciókat kivesz modelljeiből. A General Motors márciusban közölte, hogy néhány platós kisteherautóját nem szereli fel üzemanyag-nyomásszabályozó modullal, ami azonban rontja a fogyasztási mutatóikat. Más gyártók, köztük a Daimler, legyártották ugyan a járműveket, de nem fejezték be teljesen, hanem még mindig várnak a szükséges csipekre.
Az idei második negyedévben a Daimler 43,49 milliárd euró bevételre tett szert, ami 44 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 30,18 milliárd eurót. Az értékesített járművek száma 36 százalékkal, 736 385-re emelkedett. A vállalat bruttó nyeresége 265,4 százalékkal, 9,84 milliárd euróra nőtt, kamat- és adófizetés előtti nyeresége (EBIT) pedig 5,185 milliárd eurót tett ki, szemben az egy évvel korábbi 1,68 milliárd eurós veszteséggel. A nettó nyereség 3,7 milliárd euróra rúgott, míg egy évvel korábban 1,9 milliárd euró veszteséget termelt a vállalat. Az egy részvényre jutó haszon 3,36 eurót tett ki a második negyedévben, míg egy évvel korábban 1,87 euró volt a veszteség. Az idei első félévben a Daimler több mint 1,46 millió járművet értékesített, ami 24 százalékkal haladja meg a tavalyi első félév adatát. A vállalat bevételei 25 százalékkal, 84,5 milliárd euróra nőttek, míg a kiigazított EBIT 10,388 milliárd eurót tett ki, szemben az egy évvel korábbi 11 millió euróval. A tiszta haszon meghaladta a 8 milliárd eurót, szemben az egy évvel korábbi 1,7 milliárdos veszteséggel. A Daimler készpénzállománya 20,9 milliárd euróra emelkedett június végére az év eleji 20,1 milliárd euróról, ami az emelkedő értékesítési számok mellett annak köszönhető, hogy a nagyobb nyereséget hozó járművek domináltak az eladások összetételében.
Ola Kallenius vezérigazgató közölte, hogy a készpénzt beruházásokra fogják fordítani, egyrészt az elektromos autók technológiájának, másrészt pedig egy, a szoftverekre erősebben összpontosító vállalat fejlesztésére.
A Daimler új elektromos járműveket vezet be, és az a célja, hogy 2039-re szén-dioxid-semleges termékcsaládot állítson össze. Ugyanakkor még nem tűzött ki időpontot a belső égésű motorok gyártásának befejezésére. Jelenleg amúgy ezek a motorok termelik a nyereséget a károsanyag-kibocsátás nélküli járművekre való átálláshoz.