A legújabb Renault szabadidő-autó a lágy hibrid hajtás mellett teljes hibrid verzióban is elérhető. Kipróbáltuk a takarékos kupé SUV-t.
Jól néz ki a Mégane és a Talisman közé ékelt, ám jól megemelt és a ma divatos kupé szabadidő-autó formába öntött Renault Arkana. Dél-Koreában készül (Busan), ott és az oroszoknál Samsung XM3 néven hozzák forgalomba. Csakis benzinmotorokkal érhető el, a 140 lovas lágy hibrid benzines már kapható, a 160 lovas a napokban érkezik a kereskedésekbe és a teljesen hibrid 145 lovas pedig most ünnepli premierjét. Előbbi kettőt 1,33 literes turbós, utóbbit 1,6 literes szívó motor hajtja. A lágy hibridek hétfokozatú automatikus váltót kapnak.
Villamosítás nagy erőkkel
A Renault is felült a villamosítás hullámvasútjára, 2025-re 14 E-Tech modellt dobnak piacra, ebből hét az autópiac zömét meghatározó C szegmensben érkezik, hét teljesen elektromos lesz és ugyancsak hét valamilyen hibrid hajtást kap (plug-in, vagy full hibrid). A márka ennél is tovább megy, 2030-ra a franciák akarnak lenni a legzöldebbek Európában.
A hibrid Arkana külső méretei nem változtak, hossza 4568 milliméter, szélessége 1821 milliméter, tengelytávja 2720 milliméter, magassága 1576 milliméter. Érdekes, hogy hasmagassága 200 milliméter, amivel bátran letérhetünk az épített utakról, persze, ne felejtsük el, hogy összkerék-meghajtás nélküli az autó és a peres gumik sem terepezésre valók. De földúton, mezőn könnyen elboldogul így jó társra lel benne kutyás, horgász, madarász, lepkész, túrázó és telekre járó.
Jó benne lenni
Elöl kényelmes, hosszú úton is jó benne ülni, és meglepetésre hátul sem reménytelen a helyzet, 180 centi körüli felnőttek skalpolás és egyéb tortúrák nélkül is elférnek. A lábtér bőséges, a gyártó szerint 211 milliméteres hátul. A digitális kényelmet négy USB-csatlakozó és egy indukciós mobiltöltő javítja, a Car Play és az Android Auto természetesen fut a fedélzeti eszközön. Kacatoknak összesen 26,2 liternyi tárolót találunk, a csomagtartó a sima változatban 513 literes (VDA), a full hibridben csak 480 literes. A csomagtartó dupla padlós, így akár síkba is dönthetők a hátsó ülések (így 1263 literes a puttony). A Bose hifi kiválóan szól, de ahogy az árlistából kitűnik, cikkünk írásakor még nem elérhető, illetve nem beárazott opció.
A hibrid rendszer ugyanaz, mint amit korábban a Clióban és a Capturben már kipróbáltunk (az E-Tech Hybrid megoldás egy belsőégésű motorból, két elektromos motorból és egy akkumulátorból áll), minden esetben villannyal indul az autó és városban az út akár 80 százalékát is így teszi meg. Az 1,2 kWh kapacitású, 230 V teljesítményű akkumulátorral támogatott rendszer takarékosnak ígérkezik. Az első tapasztalataim alapján tényleg takarékos, a mintegy 100 kilométer hosszú tesztútvonalon (volt benne tempós autóút, dimbes-dombos, izgalmasan kanyargós országút és falusi cammogás is) 4,8 litert fogyasztott 100 kilométerenként a hibrid Arkana.
Futóműve kiváló, rossz úton is jól csillapít, kormányzása pontos, alulkormányzottsági hajlama nem tolakodó. A multi-mode sebességváltó három meghajtási módot tesz lehetővé: teljesen elektromos, benzines, vagy hibrid. A váltó B módja fokozottabb motorfékkel több energiát képes visszanyerni és forgalmi dugóban kényelmesebb vezetést tesz lehetővé. Van sport és takarékos üzemmód is. A fékek határozottan fognak, a féktárcsa átmérője elöl 296 milliméter, hátul 260 milliméter, vastagsága elül 26, hátul 8 milliméter.
10 milliós keretbe befér
Az 1,6 literes szívó benzinmotor 145 lóerős, legnagyobb nyomatéka 148 Nm, az elektromos motoroké pedig 255 Nm. Az üresen 14,5 mázsás hibrid Arkana álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,8 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 172 kilométer/óra. A Renault az Araknát a 10 millió forintos autók közé lőtte be, a legolcsóbb változat 9,299 millió forint, a tesztelt hibrid listaára 9,899 millió forint. Az alapfelszereltség gazdag, a hibrid felár az alapmodellhez képest 600 ezer forint.
Kép és szöveg: B. Cs.