Az Év Magyar Autója versenyek történetében még nem fordult elő, hogy egy importőr egy tucat autót nevezzen. A Toyota és a Lexus hazai importőre a 2022-es díjakért hét Toyotát és öt Lexust indított.
Toyota Yaris Cross
A Magyar Év Autója 2022 díjra kisautó kategóriában jelölt Yaris Cross tengelytávolsága megegyezik a Yariséval, 2560 milliméteres, hossza azonban 240 milliméterrel megnőtt. A hasmagasság 30 millimétert gyarapodott és a karosszéria is 90 milliméterrel magasabb, illetve 20 milliméterrel szélesebb a Yarishoz képest, minden adott tehát egy tágas beltérhez. A csomagtér alaphelyzetben 390 literes, a hátsó üléssor 40/20/40 arányban, az állítható csomagtérpadló pedig 60/40 arányban osztható. Az 1,5 literes, manuális és CVT váltóval is elérhető Yaris Cross megrendelhető öntöltő hibrid hajtáslánccal is, amelynek alapja a Yarisból már ismerős, 116 lóerős, 1,5 literes Atkinson-ciklusú, negyedik generációs rendszer.
Toyota Highlander
A nagytestű szabadidő-autó a Toyota európai kínálatának csúcsmodellje. A csaknem öt méter hosszú, alapáron hétüléses Highlander 2,5 literes motorra alapuló hibrid hajtáslánca 8,3 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/órára. A 248 lóerős összteljesítményben a termikus motort 182 lóerős, 270 Nm nyomatékot adó első és egy 54 lóerős, 121 newtonméteres hátsó villanymotor egészíti. Az összkerék-meghajtású Highlander vontatási kapacitása 2 tonna. A szabadidő-autók kategóriában indul a Magyar Év Autója 2022 díj elismerésért.
Toyota Hilux
A legendás Toyota Hilux 500 Nm forgatónyomatékú új erőforrása 10 másodperc alatt gyorsítja a Hiluxot álló helyzetből 100 kilométer/órára. A kettős célú és szabadidős igényeket legmagasabb szinten kielégítő 2,8 literes motor az extrakabinos és duplakabinos kivitelekhez rendelhető. A vonóerőt hatfokozatú manuális vagy hatfokozatú automata sebességváltó továbbítja a négy kerékhez. A modell 1 tonnás teherbírása és 3,5 tonnás vontató képessége a négykerékhajtású változatok mindegyik felépítményéhez (szimpla-, extra- és duplakabinos) rendelkezésre áll. A versenyben a kishaszonjárművek között nevezték.
Toyota Yaris GR
A Toyota és a Tommi Mäkinen Racing közös munkájának gyümölcse a Yaris GR, amely a rali-világbajnokságban szereplő gyári csapat versenyautójának homologizációs változataként készült. A méregzsák jócskán kilóg kategóriájából, így nem csoda, hogy az importőr a sportautók között küldte harcba a Magyar Év Autója 2022 díjért. 1,6 literes háromhengeres turbómotorból 261 lóerőt préseltek ki a mérnökök. A négykerék-meghajtású, 1280 kilogramm tömegű GR Yaris kevesebb mint 5,5 másodperc alatt gyorsul fel százra.
Toyota Mirai
Magyarországon is elérhető a Toyota hidrogénautója. A Mirai hidrogén üzemanyagcellás elektromos autó. A 2014-ben bemutatott első generációt 2021-ben leváltó vadonatúj modellben az üzemanyagcellás rendszert teljesen újratervezték, az összes fődarab tömegét és méretét jelentősen csökkentették. Az új platform lehetővé tette egy további (harmadik) hidrogéntartály beépítését. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a hatótávolság 30 százalékkal, mintegy 650 kilométerre növekedjen, az utántöltés pedig kevesebb mint öt perc alatt megvalósítható. A Mirai az Év Zöldautója 2022 díjért versenyez a prémium elektromos autók mezőnyében.
Toyota Proace City Electric
Az Év Zöldautója 2022 díjért indul az elektromos és hibrid haszonjárművek között a Toyota jövő év elején érkező újdonsága. A modellből kompakt és hosszú változat, illetve dobozos áruszállító és személyszállító kivitel is lesz, hogy a vevők biztosan megtalálják a számukra ideális járművet, az 50 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor teljesítménye 136 LE. A Proace City Electric 7,4 kW-os egyfázisú fedélzeti töltőt kap alapfelszereltségként, de a vásárlók 11 kW-os, háromfázisú berendezést is rendelhetnek autójukhoz, ha gyorsabban szeretnék tölteni az akkut.
Toyota Proace Electric
A szintén elektromos és hibrid haszonjárművek között induló Proace Electric akkumulátorát a padlóba építették be, ami nemcsak a vezethetőséget és a stabilitást javítja, hanem egy köbcentivel sem csökken a belsőégésű motorokkal szerelt változatokban lévő (méretváltozattól függően) 4,6, 5,3 és 6,1 köbméteres doboz térfogata. Terhelhetősége 1275 kilogramm. 50 és egy 75 kWh-s akkumulátor-csomag választható WLTP szerinti 230 és 330 kilométeres hatótávval. A kisebb akkuval szerelt változat 30, a nagyobbal szerelt 45 perc alatt tölthető 80 százalékos szintre egy 100 kW-os töltést adó töltőállomáson (DC). A villanymotor teljesítménye 136 LE, a maximális forgatónyomaték pedig 260 Nm, míg a végsebesség 130 kilométer/órára korlátozott.
Lexus NX
Teljesen megújult a nagy SUV-ok között a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Lexus NX szabadidő-autó, amely először a márka történetében konnektoros hibrid változatban is elérhető. Az első generációs modellhez hasonlítva a teljes hosszúság 20 milliméterrel, a tengelytáv 30 milliméterrel, a szélesség 20 milliméterrel, a magasság pedig 5 milliméterrel növekedett. A Lexus több mint 15 év hibrid szakértelmére alapozott, amikor megalkotta első plug-in hibrid (PHEV) járművét, az új NX 450h+-t. A csúcsmodell egy 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú hibrid hajtásláncot és egy külső áramforrásról tölthető, 18,1 kWh-s lítiumion akkumulátort tartalmaz. A kiegészítő hátsó elektromotor állandó összkerékhajtást tesz lehetővé. A plug-in hibrid rendszer teljesítménye 306 lóerő, amely várhatóan alig több, mint hat másodperc alatt gyorsítja fel az autót álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre. Az akkumulátor kapacitása 63 kilométer elektromos hatótávot biztosít, miközben az autó akár 135 kilométer/órás sebességgel is haladhat tisztán elektromos hajtással. A hibrid NX 350h teljesítménye és hatékonysága még magasabb szintre lépett, 22 százalékkal nagyobb teljesítményt kínál a korábbinál, az így elérhető 242 lóerő pedig álló helyzetből 15 százalékkal hamarabb, csupán 7,7 másodperc alatt gyorsítja a modellt 100 kilométer/órára. Az NX 350h első- és összkerékhajtással egyaránt elérhető.
Lexus ES
Frissült idén a Lexus nagyautója, az ES. A hűtőmaszk rácsozatát átrajzolták, térhatása erőteljesebben érvényesül. Lecserélték a fényszórók belső szerkezetét, opcióként forgótükrös lámpa is elérhető. Az utastérben barna felületek, azokkal azonos tónusú barna bőr vagy műbőr kárpitozás, illetve új kéttónusú ülések jelentik az újdonságot, a fabetétek választékát pedig kétféle dió bővíti. Frissültés könnyebben kezelhető az érintőképernyő. Módosították a hátsó felfüggesztést, de a hibrid hajtáslánc maradt a régi. A modellt az üzleti autók között indította az importőr a Magyar Év Autója 2022 címért.
Lexus LS
Tavaly frissítette zászlóshajóját a Lexus, az LS luxusautót az importőr az üzleti autók kategóriában nevezte a Magyar Év Autója 2022 díjra. Az LS csupán finomhangoláson esett át, ám biztonsági és kényelmi technológiáját tovább tökéletesítették. Az adaptív sebesség- és sávtartó, ráfutásgátlós segéd már önálló sávváltásra is képes, valamint az LS teljesen magától be is tud parkolni: a féket, a gázt, a kormányt és a váltó előre és hátrameneti fokozatát is magának vezérli. A turbós LS500 és a hibrid LS500h hajtáslánca nem változott, de a futóműveken finomítottak.
Lexus LC Convertible
A sportautók között versenyző LC 500 Convertible tervezői ügyeltek arra, hogy megőrizzék a kupénál megszokott vezethetőséget és vázszilárdságot. Az első felfüggesztésnél csökkentették a rugózatlan tömeget, hátul öntött alumínium merevítő idomot alkalmaztak; a rugózást nagyteljesítményű lengéscsillapító javítja. A tetőszerkezet passzív biztonsági funkcióját a szükség esetén automatikusan kiemelkedő bukókeret helyettesíti. A tervezők annak ellenére megőrizték az eredeti koncepciójármű kecses vonalvezetését, hogy az nem rendelkezett mozgatható tetőszerkezettel. A sorozatgyártású modell négyrétegű vászonteteje igazi esztétikai és mechanikai mestermunka, amely összecsukva jóval kevesebb helyet foglal, mint a korábbi Lexus kabriókban. A Lexus LC 500 Convertible négyévszakos kabrió, amelyben hűvös időben is élvezhetjük a nyitott tetős autózást. Ennek kulcsa a légörvények, illetve a beltéri hőmérséklet kifinomult szabályozása. A szélcsendről átlátszó plexi vagy külön rendelhető szélfogó háló gondoskodik, a zajkomfortot aktív zajcsillapítás fokozza. Az így megteremtett csendben még jobban érvényesül az LC500-ból ismerős ötliteres, 477 lóerős V8-as szívómotor vérpezsdítő hangja. A mérnökök az egykori LFA szupersportautóhoz kifejlesztett akusztikai rendszert alkalmazva, elektronikus erősítés nélkül továbbítják a szívászajokat az utastérbe; a kipufogóhangot automatikusan szabályozott szelep optimalizálja.
Lexus UX 300e
Az UX-ből készítette el első teljesen elektromos autóját a Lexus. A hazai importőr az UX 300e modellt az Év Zöldautója 2022 díjra nevezte az elektromos szabadidő-autók kategóriában. Villanymotorja 204 lóerőt és 300 Nm forgatónyomatékot nyújt. A vezetési élmény nem változott a belsőégésű változatokhoz képest, a villanyhajtásúban is megtalálható a menetdinamikát szabályozó üzemmód-kapcsoló, ugyanakkor változtatható a regeneratív fékrendszer teljesítménye a kormányon elhelyezett fülek segítségével, összesen négy fokozatban. Az UX 300e energiaellátásáról 54,3 kWh kapacitású akkumulátorcsomag gondoskodik. A 288 cellából álló lítiumion akku az utastér padlója, illetve a hátsó ülések alatt helyezkedik el. Ez nem csupán mély tömegközéppontot eredményez, de – az UX 250 változathoz képest – további 47 literrel növeli a csomagtér befogadó képességét. A villanyautó hatótávolsága 315 kilométer a WLTP ciklus alapján.
Év Magyar Autója díjak
Az Év Magyar Autója 2022 díjat a Magyarországon összeszerelt, gyártója által nevezett autók közül ítéli oda a zsűri szigorú szempontrendszer alapján. A rangsorolásban sok más mellett az is döntő, hogy az adott autó milyen hányada készül hazai beszállítók alkatrészeiből, illetve mekkora az itthoni fejlesztés hozzáadott értéke. A szakmai zsűri két másik kategóriában is döntést hoz jövő tavasszal. Az importőrök által benevezett autók közül azok nyerik el a Magyar Év Autója 2022 díjat, amelyek kategóriájukban (kisautók, családi autók, üzleti autók, szabadidő-autók, kishaszonjárművek, sportautók) a leginkább megfelelnek a magyar vásárlók igényeinek.
Szintén a zsűri – tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán – dönt több kategóriában (elektromos/hibrid városi autók, elektromos/hibrid szabadidő-autók, elektromos/hibrid prémium autók, elektromos és hibrid kishaszonjárművek) az Év Zöldautója 2022 díj várományosairól, legyenek azok villanyautók, vagy hálózatból tölthető hibridek. A Közönségdíj 2022 díj birtokosa pedig az az autó lesz, amelyre az összes jelölt autó közül a jövő év eleji közönségszavazáson a legtöbben szavaznak. A szervezők kiosztják az Év Beszállítója 2022 kitüntetést is. Ezt azok a hazánkban termelő autóipari vállalatok kaphatják meg, amelyeket a hazai és nemzetközi autógyárak, valamint szakújságírók arra érdemesnek találnak, illetve a legmegbízhatóbb 2021-es magyarországi partnerükként a szervezők kérésére megjelölnek.
2021-es díjazottak
Az Autós Nagykoalíciós és a Járműipar.hu szervezésében az Év Magyar Autója díjakat először 2020-ban osztották ki, akkor 39 autót neveztek. 2021-ben 46 autó közül választott a zsűri. Az Év Magyar Autója 2021 díjat a gyártói kategóriában a Suzuki Vitara kapta, a Magyar Év Autója 2021 díjat különböző kategóriákban a Renault Clio, a Honda CR-V, a Volkswagen Tiguan, a BMW Z4, a Volkswagen Arteon Shooting Brake, az Opel Vivaro és a Ford Ranger Thunder nyerte el. Az Év Zöldautója 2021-ban a Volkswagen ID.3, a Hyundai Kona EV, a Toyota RAV4 Plug-in Hybrid és a Mercedes-Benz CLA 250 e modell lett. A Közönségdíj 2021 birtokosa a legtöbb közönségszavazattal a Suzuki Vitara, míg az Év Beszállítója 2021 oklevelet a – Bridgestone, a Continental, a Knorr-Bremse, a Salgglas és a SEGA egy-egy magyarországi gyára érdemelte ki. A zsűri 2022-ben is megválasztja az Év Autós Marketing/PR-szakemberét, az elismerést idén Hársfalvi János, a Suzuki marketingvezetője kapta.
További részletek: http://evmagyarautoja.hu/nevezes/